Jelentősen nőtt a bolti lopások száma Magyarországon
További Gazdaság cikkek
- Itt a válság, amiről egyre többet beszélnek: két csapás éri egyszerre Európát
- Lázár János 600 milliárd forintos vasútépítési fejlesztésről számolt be
- Közeleg a határidő, megjelent a tervezet
- Megszületett a nagy megállapodás, évekre előre rögzítették, hogyan nőnek a bérek
- Ez sokaknak fájni fog: tízszeresére emelik a parkolás díját az egyik kerületben
Nyugat-Európában nőtt az élelmiszerlopások száma, emiatt már nemcsak az alkoholos italok kapnak biztonsági címkét, hanem az olcsóbb termékek is. A brit Aldiban például a sajtot látták el ilyen matricával, más szupermarketekben pedig a vajat, a csokoládét és a fogkrémet is.
Most a a hvg.hu utánajárt, hogy mi a helyzet Magyarországon, és kiderült, hogy ötödével nőtt a bolti lopások száma idehaza. Az ORFK Kommunikációs Szolgálata a lapnak elmondta, hogy „legtöbbször, összesen 8396 esetben országosan az idei első tíz hónapban a hiper- és a szupermarketekből, valamint az egyéb, vagyonőrt foglalkoztató üzletekből loptak, ez 22,52 százalékos emelkedést jelent éves összehasonlításban”.
Kisboltokból több mint 23 százalékkal többen (908 esetben), míg dohányboltokból több mint 45 százalékkal többen (89-szer) loptak a tavalyi év azonos időszakához képest. A benzinkutak shopjaiban elkövetett lopások száma csupán két százalékkal, 414-re emelkedett.
Budapesten lopnak a legtöbben
Az is kiderült, hogy idén januártól októberig Budapesten történt a legtöbb lopás (807), a fővárost követi Borsod-Abaúj-Zemplén (135) és Pest megye (130). A legkevesebbszer pedig Vas és Komárom-Esztergom megyében történt jogsértés.
Az ORFK arról is beszámolt, hogy „ételt 27 százalékkal többen, 994 esetben, szeszes italt ötödével többen, 1296-szor, míg egyéb élelmiszert 25 százalékkal többen, 5018-szor loptak”.
Továbbá a leggyakrabban eltulajdonított termékek között szerepel a hús és a húskészítmények, a tisztítószer, az üdítőital, a tej- és tejtermék is. A legnépszerűbb termékek mégis az illatszerek, a pénz és az édesipari termékek voltak, ezeket követi a ruha, valamint a szesz.
Maczelka Márk, a Spar kommunikációs vezetője azt nyilatkozta a hvg.hu-nak, hogy „egyre kevésbé beszélhetünk egyszerű élelmiszerlopásról. A hangsúly áthelyeződött a szervezett, sorozatos, megrendelésre, továbbértékesítési céllal történő eltulajdonításra.” Hozzátette: nem ritka az sem, hogy a Spar-üzletekbe a nem vásárlási szándékkal érkező személyek célzottan készítenek össze csomagokat, és próbálják meg ellopni.
(Borítókép: Ujvári Sándor / MTI)