Az ársapka eltörlése padlóra küldheti a taxisokat
További Gazdaság cikkek
- Itt a Standard and Poor's jelentése Magyarországról
- Nem akárki taszította le a dobogóról Mark Zuckerberget
- Több ezer milliárd forintnyi lakossági megtakarítás szabadulhat az ingatlanpiacra
- A Magyar Nemzeti Bank elmúlt 100 évét eleveníti meg a Pénzmúzeum új kiállítása
- Az Európai Unió átlagán alul a magyarországi foglalkoztatottak száma
Közös javaslatcsomag átadását tervezi a Pénzügyminisztériumnak az Országos Taxis Szövetség a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarával, amelyben azt kérik, hogy a kisvállalkozók – így az oktatók, az autómentők, valamint a taxisok – másmilyen adófajtát vehessenek igénybe.
Metál Zoltán, a taxisok szövetségének elnöke az ATV Start című műsorában elmondta, hogy van egy lélektani határ a tarifaemelést tekintve, ugyanakkor úgy látják, az utazóközönség elfogadta a tavaszi, 35 százalékos emelést.
Az emelés kérdése azért merült fel újra, mert a kormány még múlt kedden bejelentette, hogy kivezeti az üzemanyagra korábban bevezetett hatósági árat. A döntés miatt több szektorban is jelentős áremelésre számítanak, ráadásul a céges autók közül hivatalosan csak a taxik számára volt lehetőség kedvezményesen benzinhez vagy gázolajhoz jutni.
Metál Zoltán a műsorban arról is beszélt, hogy hétfőn tárgyalnak a fővárossal az esetleges újabb emelésről. A vállalkozások közül sokan általány- vagy katás adózók, emiatt sok dolgozó külön figyel arra, hogy ne lépje át az évi 12 millió forintos határt. Emiatt volt, aki elment szabadságra, ezért év végén például kevesebb lesz a taxis.
Kapacitáscsökkenés a fuvarozóknál?
Lajkó Ferenc, a Digilog Consulting ügyvezetője arról is beszélt a műsorban, hogy mintegy harminc százalékra tették a fuvarozók a kompenzálandó költségnövekedést, a harmadik negyedév végére pedig több mint 25 százalékos értéken voltak a tényadatok.
Az ügyvezető elmondta, hogy a koronavírus-járvány óta enyhe kapacitáshiány tapasztalható a közúti fuvarozás piacán. Hozzátette: a fuvarozók azzal számolnak, hogy 2023-ban nem nő ilyen mértékben az üzemanyagár, a költségnövekedés szerintük emiatt húsz százalék körül lesz.
Lajkó Ferenc szerint recessziós időszakra számítanak az ágazatban lévők, ami könnyen elképzelhető. Szerinte ugyanis másik irányba mozdul el a kereslet-kínálat, emiatt kapacitásfelesleg keletkezhet. Ezért a fuvarozók számára nem marad más, mint hogy költséget és kapacitást csökkentenek, ami a Digilog Consulting ügyvezetője szerint 5-10 százalékos kapacitáscsökkenést is okozhat.
A fővárosi közgyűlés április 13-án módosította a taxirendeletet. A 33 százalékos emelést a jelentős üzemanyagár-emelkedéssel, valamint a megnövekedett inflációval és a minimálbér emelkedésével indokolták. Ennek alapján a fővárosban a tarifák az alábbi módon emelkedtek:
- az alapdíj 700-ról 1000 forintra,
- a kilométerdíj 300-ról 400-ra,
- a percdíj pedig 75 forintról 100 forintra nőtt.
(Borítókép: Nagy Tamás / Index)