- Gazdaság
- eu
- csalás
- online marketing
- média
- fogyasztóvédelem
- európai bizottság
- online
- kedvezmény
- advent
- karácsony
- vásárlás
Az online üzletek csaknem fele átverte a vásárlókat adventkor
További Gazdaság cikkek
- Kiderült, hány luxusautót adtak el novemberben Magyarországon
- 320 ezer bankkártyát hív vissza az OTP Bank külföldön
- Történelmi mélypontra került a forint, Orbán Viktor rámutatott a forintgyengülés felelőseire
- Jelentősen megváltozhat a budapesti lomtalanítási rendszer
- Különös indokkal szünteti meg a kormány a paksi különleges gazdasági övezetet
Az online üzletek 43 százaléka uniós szabályokat sértett az adventi időszakban a kedvezményes árak meghirdetésekor – idéz az MTI az Európai Bizottság hétfőn közzétett jelentéséből.
A megvizsgált termékek több mint felére az eladók árcsökkentési akciót írtak ki, de ezek 23 százaléka nem felelt meg az uniós jogszabályoknak. Az árfeltüntetésre vonatkozó uniós irányelv ugyanis előírja, hogy
az üzleteknek és az online piactereknek az árengedmény bejelentésekor fel kell tüntetniük A TERMÉKen az előző harminc napban alkalmazott legalacsonyabb árat.
Didier Reynders jogérvényesülésért felelős biztos a kutatás eredményeinek bemutatásakor elmondta: „A fogyasztók továbbra is nagyszámú valótlan árengedménynek és tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak vannak kitéve. Ez az uniós jog megsértését jelenti.”
A biztos felszólított minden online kereskedőt, hogy teljes mértékben tartsa tiszteletben a szabályokat, és vizsgálja felül a kedvezmények feltüntetését. „A jó árajánlatoknak valódi előnyt kell jelenteniük, nem pedig manipulatív marketingtechnikát” – hangsúlyozta.
Mesterséges intelligencia segít a lebuktatásban
A nemzeti hatóságoknak fel kell venniük a kapcsolatot az érintett kereskedőkkel, hogy változtatásokat kérjenek az értékesítési gyakorlatukban, és szükség esetén végrehajtási intézkedéseket kezdeményezzenek, amelyek bírságot vonhatnak maguk után, amennyiben a kereskedők nem javítják ki a visszás gyakorlatokat – közölte a bizottság.
A brüsszeli székhelyű uniós testület 13 nemzeti fogyasztóvédelmi hatósággal együttműködve folytatott weboldal-átvilágítást, amelynek célja annak ellenőrzése volt, hogy az online üzletek miként mutatták be az árcsökkentést az akciós időszakban. 176 weboldalt és 16 ezer termék árát ellenőrizték többek között mesterségesintelligencia-alapú eszközök segítségével – ismertette az MTI.