Reagált a tiltakozásokra a kínai akkumulátorgyár, három éven belül kezdenek
További Gazdaság cikkek
- Különös indokkal szünteti meg a kormány a paksi különleges gazdasági övezetet
- Több mint 7,7 milliárd forintot ad a kormány a budapesti egészségügy fejlesztésére
- Autót venne a munkáshitelből? Mutatjuk, hogy miért nem érdemes
- Több napra leállt az ügyintézés az MVM online oldalán és alkalmazásában
- A drónbizniszbe is belecsap a 4iG, amely nemrég az űriparban kezdett terjeszkedni
Forrnak az indulatok a Contemporary Amperex Technology (CATL) debreceni akkumulátorgyár-beruházásával kapcsolatban. A magyar kormány egyértelműen letette a voksát: ha rajtuk múlik, az ország akkumulátor-nagyhatalom lesz. Az Indexnek most lehetősége volt kérdezni a kínai CATL-vezetőségétől.
A debreceni kínai gyár közölte, ez a projekt lehetővé teszi, hogy jobban és időben reagálhassanak az ügyfeleik igényeire, tekintettel arra, hogy Magyarország Európa közepén fekszik, és számos autógyár itt található.
Tehát geopolitikai, gazdasági okok miatt is választották ezt a helyszínt.
A beruházó szerint a projekt Debrecennek és Magyarországnak is jelentős adóbevételeket generál és munkahelyeket teremt, a helyi gazdaság új hajtóerejévé válhat a jövőben. A legjobb minőségű akkumulátor-termékeket tervezik ebben a gyárban biztosítani az ügyfeleiknek, ráadásul ez szerintük felgyorsítja az e-mobilitásra való átállást nemcsak Magyarországon, de Európában is.
Óriási kapacitás lesz itt
A debreceni gyáregységben az akkumulátorokhoz szükséges cellákat és különböző modulokat is előállítanak majd. „A gyártási tervünket pedig az ügyfelek igényeihez és a piaci kereslethez igazítjuk” – írták az Indexnek. Az akkumulátorgyár kapacitása a projekt befejezését követően várhatóan eléri a 100 gigawattórát – jelenleg Magyarország akkumulátorgyártási kapacitása 40 gigawattórát tesz ki. A beszámolójuk szerint a gyárat a legmodernebb technológiákkal szerelik fel.
az első létesítmények várhatóan három éven belül elkészülnek.
Arra kérdésünkre, hogy milyen természeti erőforrásokra lesz szükség a termeléshez és milyen környezeti hatásokkal számolnak, azt válaszolták, hogy a lítium-ion akkumulátorok előállításához számos ásványi nyersanyagra – többek között lítiumra, nikkelre és mangánra – lesz szükség, de az akkumulátorok típusától is függ, hogy milyen ásványi anyagokat kell beszerezni az előállításukhoz. A CATL-üzem ISO 14001 környezetvédelmi irányítási rendszert fog ezen a telephelyen bevezetni – tették hozzá.
A kínai gyártó kitért arra is, hogy miért választották Magyarországot:
- Úgy vélik, az ország nagy múltra tekint vissza az autógyártásban, és jó ipari alapokkal rendelkezik.
- A környező területeken nagy mennyiségben található az akkumulátorokhoz szükséges alapanyag, és az egyéb kapcsolódó anyagok is könnyen beszerezhetők. Így a jó ipari környezet és a CATL akkumulátor-technológiájának kombinációja jobban hozzájárulhat az európai közlekedés villamosításához.
- Ezen túlmenően Magyarország Európa közepén helyezkedik el, és számos autóipari vállalat található az országban. Ez összességében lehetővé teszi, hogy egy itteni gyárral jobban és időben reagáljon a vevői igényekre.
- Végezetül, szerintük Magyarország, és azon belül különösen Debrecen, nagyszerű befektetési környezettel, jó közlekedési és építőipari infrastruktúrával, valamint nagyszámú és versenyképes humánerőforrással rendelkezik.
Kiemelték: „a gyáraink világszerte jelenleg is normálisan, minden szabálynak megfelelően működnek. Ez azt bizonyítja, távolról sem vagyunk környezetrombolók. Sőt, éppen ellenkezőleg: hozzájárulunk a helyi közösségek fenntartható fejlődéséhez”.
Reagáltak a kritikákra
A CATL külön felhívta a figyelmet, hogy olyan biztonságos technológiai és műszaki feltételek mellett végzik a gyártást és a kapcsolódó tevékenységeket, amelyek megakadályozzák a működés során, hogy a munkavállalók és a lakosság környezeti, egészségügyi kockázatoknak legyenek kitéve. Lapunknak úgy fogalmaztak, a termelési tevékenységet zárt, megfelelően szigetelt épületekben végzik.
Azt állítják, talaj- és talajvízszennyezés nem várható.
Ennek igazolására a telephelyen belül külön monitoring rendszert építenek ki, és a méréseket a hatóságok által előírt szabályok alapján fogják végezni.
A számított levegőterhelése a túlbecslések ellenére, a telephelyen belül is az egészségügyi határérték alatt fog maradni. A projekt nem jelent környezeti és egészségügyi kockázatot.
A vállalat azt is közölte, hogy telephelyeiken világszerte a „jó szomszéd” filozófiáját követik a gyárakat körülvevő közösségekkel. Mint fogalmaznak, mindig a helyi lakosok jólétét tekintik elsődleges szempontnak: „számunkra Debrecenben a lakosság vízellátásának biztonsága az első helyen áll. Az üzem vízfogyasztása nem veszélyezteti a helyi ivóvízellátást” – húzták alá.
Azt is közölték, hogy a lehető legkörnyezetbarátabb technológia alkalmazása miatt az üzem átlagosan 3378 köbméter/nap vízfogyasztást fog eredményezni, és számításaik szerint Debrecen jelenlegi vízfogyasztásához képest ez nem jelentős mennyiség. Továbbá jelenleg a hűtőtornyoknál a szürkevíz felhasználását mérlegelik, amely a teljes vízfogyasztás mintegy hetven százalékát adná. A beruházás jelenlegi státusza a tájékoztatásuk szerint a magyar törvényeknek és előírásoknak megfelelően a tervek szerint halad.
jelenleg a környezetvédelmi engedélykérelemek benyújtása zajlik.
Lapunknak küldött válaszaikban többször is megismételték azt az állítást, hogy a gyártási tevékenységet zárt, megfelelően szigetelt épületekben fogják végezni, így a tevékenységből nem várható talaj- és talajvízszennyezés.
Ennek igazolására a telephelyen belül külön monitoring rendszert építenek ki, és a méréseket a hatóság által előírt gyakorisággal fogják végezni. Továbbá annak érdekében, hogy ne kerüljön veszélyes anyag a környezetbe, zárt technológiát, rozsdavédett tartályokat, légszűrést alkalmaznak, valamint rendszeresen tartanak majd karbantartást és a veszélyzónákat folyamatosan is ellenőrzik.
(Borítókép: Qilai Shen / Bloomberg / Getty Images)