Négyből három magyar legalább tízéves autót vesz

BJASZ20190321087
2023.02.20. 13:40
Jelentősen csökkent 2022-ben a finanszírozott gépjárművek darabszáma Magyarországon, ugyanakkor az autók árának emelkedésével együtt nőtt az átlagos hitelösszeg. A Cofidis adatai szerint a magyarok tavaly 1 millió forinttal drágább lízingszerződést kötöttek autóvásárláskor, mint egy évvel korábban, ugyanakkor az adásvételek 75 százalékát legalább tízéves járművek képezik.

Átrendeződés ment végbe az autópiacon 2022-ben. Az újautó-piacon kialakult ellátási problémák miatt tavaly az év első felében sokan döntöttek úgy, hogy új gépjármű helyett inkább azonnal elérhető használtat vásárolnak. Ugyanakkor a hazai használtautó-import jelentősen visszaesett.

Az éves szinten mintegy 260 milliárd forint forgalmú autófinanszírozási piacon 2022-ben csupán enyhe visszaesés tapasztalható 2021-hez képest, de a gépjárművek darabszáma jelentősen csökkent. Az év során folyamatosan emelkedő kamatkörnyezet visszavetette a lakossági hitelfelvételi kedvet, ugyanakkor az autók árának drágulása miatt az átlagos hitelösszeg növekedett, ez pedig kompenzálta a piacot

– magyarázza Székely Ágoston, a hitelintézet partnerértékesítési területvezetője.

Tinédzserkorú autópark

A használt autók átlagos hitelösszege közel 3,5 millió forintra emelkedett, amely 44 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbiakhoz képest. Az új autók átlagos finanszírozása 1 millió forinttal emelkedett 2022-ben – derül ki a Cofidis adataiból.

A forgalomban lévő hazai személygépkocsik átlagéletkora 15 év felett jár, ez pedig a használtautó-piacon eladott járművek összetételében is megmutatkozik:

tavaly az adásvételek több mint 75 százalékának tárgya legalább tízéves jármű volt.

Bár a Cofidisnél a 2022-es lízingszerződések egyharmada 7 évnél idősebb autóra szól, a megállapodások közel felét (47 százalék) az 1–6 éves gépjárművekre kötötték.

Árversenyt hozhat a piac rendeződése

Előrejelzések szerint a globális nyersanyag- és alkatrészhiány várhatóan 2023 második felében vagy 2024-ben megszűnik. „Várakozásaink szerint idén egyre több új autó érkezik a magyar piacra, ennek köszönhetően növekedni fog az eladásra kínált használtautó-állomány. A növekvő kínálat és a forint árfolyamának stabilizálódása miatt elindulhat egyfajta árverseny. A nagy kérdés az lesz, hogy a finanszírozói környezet mennyire tud támogató lenni, azaz hogyan alakul majd a forrásköltség, illetve a kamatszintek, és erre hogyan reagálnak a vásárlók” – mondta el Székely Ágoston.

Rangsorcsere a finanszírozók között

A piaci trendekkel ellentétesen a Cofidis növelni tudta hitelkihelyezési volumenét, így a Magyar Lízingszövetség adatai szerint 2022-ben 32 százalékos részesedéssel piacvezető lett a magánszemélyek által vásárolt használt autók finanszírozása terén.

(Borítókép: Jászai Csaba / MTI)