- Gazdaság
- autók
- belső égésű motorok
- tiltás
- károsanyag-kibocsátás
- klímasemlegesség
- autóipar
- németország
- olaf scholz
- német kancellár
- szintetikus üzemanyagok
Olaf Scholz: Szó sem lehet a belső égésű motorok uniós tilalmáról
További Gazdaság cikkek
- A Mol gázüzemet és kutatás-termelési eszközöket vásárol Kelet-Magyarországon
- Átfogó fejlesztési programot indít a Pécsi Tudományegyetemet fenntartó alapítvány
- Szijjártó Péter szerint Európa egyik legvonzóbb beruházási környezete jött létre Magyarországon
- A karácsonyi vásárok sem ússzák meg, lecsapnak az adóellenőrök
- Döntött a bíróság: a hódmezővásárhelyi önkormányzatnak támogatnia kell a Volánbuszt
Az Európai Parlament és a 27 uniós tagállam tavaly októberben állapodott meg a belső égésű motorral hajtott új autók értékesítésének 2035-től való betiltásáról. Az egyezség részét képezi az unió azon törekvésének, hogy lehetőleg nullára csökkentsék a közlekedés károsanyag-kibocsátását az EU-ban.
Az EU klímaváltozás elleni intézkedéscsomagja keretében a károsanyag-kibocsátást 2030-ig 55 százalékkal tervezik csökkenteni az 1990-es évek szintjéhez képest, míg a klímasemlegességet 2050-re érnék el.
A rendelkezés szerint a gyártók a következő évtized közepétől csak olyan személygépkocsikat és kisteherautókat forgalmazhatnak, amelyek nem bocsátanak ki klímakárosító üvegházhatású gázokat. A belső égésű motorral hajtott új autók értékesítésének tilalma azonban heves vitákat szült a jelentős autóiparral rendelkező Németországgal. Korábban Olaszország, Lengyelország és Bulgária is fenntartását fogalmazta meg az intézkedéssel kapcsolatban.
Olaf Scholz német kancellár is azok közé tartozik, akik ellenzik az uniós tilalmat, és ezzel szembekerült a koalíciós partnerrel, a Zöldek Pártjával is. Helyi sajtóhírek szerint Scholznak nem tetszik az, hogy megtiltanák a benzin- vagy dízelüzemű új személygépkocsik és kisteherautók értékesítését az uniós tagállamokban.
A németek a szavazás elhalasztását kérték Brüsszelben
A tilalomról már a hét elején lett volna egy előzetes szavazás Brüsszelben, Németország azonban azt kérte, térjenek vissza később a téma megvitatására. A németek további biztosítékokat szeretnének az EU-tól arra, hogy 2035 után is használhatók legyenek szintetikus üzemanyagok a gépjárművek motorjában.
Christian Lindner pénzügyminiszter és Volker Wissing közlekedési miniszter is azt hangoztatta, hogy
Németországban 2035 után sem szabad kitiltani a belső égésű motorokkal működő új autókat.
Lindner szerint törvényesen szabályozott, egyértelmű összekapcsolás szükséges a károsanyagkibocsátás-mentes járművek 2035-tól tervezett tilalma és annak lehetősége között, hogy a szintetikus üzemanyagokat használó autók értékesítését ezt követően is engedélyezzék. Viszont Lindner és Wissing is jelezte, hogy az érintett kocsiknak klímabarát ökoüzemanyaggal kell működniük. A Zöldek Pártja ezzel szemben támogatja az uniós ötletet. Szóvivőjük úgy véli,
a belső égésű motorok tervezett betiltásának blokádja árt Németország tekintélyének.
A Politico is hírt adott arról, hogy a kancellár kritikusan áll az Európai Unió határozatához, a legutóbbi kormányülésen úgy fogalmazott: arra kéri az Európai Bizottságot, hogy járuljon hozzá a szintetikus üzemanyagok 2035 utáni használatához.