Szinte nincs olyan család, baráti társaság, ahol ne lenne legalább egyvalaki, aki valamilyen mentális betegséggel, idegrendszeri zavarral vagy függőséggel küzd. Ez a kötet húsz megrázó igaz történetet tár fel.
MEGVESZEMBedőlnek a startupok a sokat ígérő befektetőknek
További Gazdaság cikkek
- Több mint 7,7 milliárd forintot ad a kormány a budapesti egészségügy fejlesztésére
- Autót venne a munkáshitelből? Mutatjuk, hogy miért nem érdemes
- Több napra leállt az ügyintézés az MVM online oldalán és alkalmazásában
- A drónbizniszbe is belecsap a 4iG, amely nemrég az űriparban kezdett terjeszkedni
- Több száz milliárd forintos kárt okoznak a csalók, egyetlen fegyver van ellenük
A finanszírozás komoly kihívást jelent a korai szakaszban lévő startupok számára. Különösen igaz ez a közép-, kelet- és dél-európai vállalkozásokra. Az elmúlt években az uniós tagállamok intézményeiben számos olyan program indult, amely a finanszírozási opciók feltérképezésében nyújt segítséget a fiatal vállalkozásoknak. „Az ideális befektető illeszkedik a cég hosszú távú stratégiájához" – hangsúlyozta Békási Tamás, az EIT Health berkein belül a 13 európai országot tömörítő RIS (Regional Innovation Scheme, azaz régiós innovációs rendszer) üzletfejlesztési menedzsere, hozzátéve: ennek ellenére sokan ezt a szempontot mellőzve keresnek mindenhol befektetőt. A szakértő hat pontban foglalta össze a leggyakoribb buktatókat.
Eltérő háttér
A startupoknak gyakran hiányzik a kulturális háttere az intézményi befektetőkkel való együttműködéshez. Sok startupalapító baráti-családi környezetből érkezik, ahol rugalmas viszonyokhoz szoktak. Amikor azonban ezek a tapasztalatlan és gyakran fiatal csapatok tapasztalt üzleti szakemberekkel kerülnek kapcsolatba, másfajta hozzáállást kell megszokniuk. Békási Tamás szerint a startupoknak meg kell tanulniuk együttműködni, és megérteni a befektetők elvárásait.
Kulcsfontosságú felismerni, hogy a befektetők nem kegyetlen farkasok, de nem is önzetlen angyalok, hanem üzletorientált emberek. Ez a kihívás különösen az egészségügyi startupoknál jelentkezik, ahol a diákok és orvosok gyakran anélkül vágnak bele innovációs fejlesztésekbe, hogy rendelkeznének a befektetések világában való eligazodáshoz szükséges üzleti érzékkel
– húzta alá.
Nem tud partnerként működni
Békási Tamás szerint az első befektető kiválasztása olyan, mint a házasságkötés. A legjobb esetben a partnerség egy életen át tart. Ha azonban a párosítás nem megfelelő, az fájdalmas és potenciálisan káros szakításhoz vezethet. „A startupok már amúgy is sérülékeny állapotban vannak, és egy szakítás további terhet jelenthet, ami akár a cég bukásához is vezethet. Ezért fontos, hogy gondosan válasszuk ki azokat a befektetőket, akik összhangban vannak a startup céljaival, értékeivel és hosszú távú elképzeléseivel”– emelte ki.
Túlzott magabiztosság
A fiatalos lendület túlzott magabiztosságával akarnak az új vállalkozások piacra lépni. „Tévesen azt hiszik, annyira egyediek és értékesek, hogy mindenki az ő kedvükben akar járni”– részletezte. A befektetők sok esetben pedig a pénzükért maguknál akarják tartani a kontrollt. „A valóságban ez egy együttműködésen alapuló kapcsolat, ahol mindkét fél egymás hasznáért dolgozik. A startupok kiváltsága, hogy megválasszák partnereiket, de fel kell ismerniük azt az értéket is, amit a befektetők letesznek az asztalra"– szögezte le Békási Tamás.
Nincs átgondolt stratégia
A szakértő arra hívta fel a figyelmet, hogy átgondolt stratégia nélküli befektetés sokba kerülhet, a könnyű pénzszerzés ígéretébe akár bele is bukhatnak. Békási Tamás szerint kulcsfontosságú, hogy a befektetési ajánlatokat gondosan értékeljék a vállalkozások, és biztosítsák, hogy azok összhangban legyenek a stratégiai célokkal. „Egy sikeres bemutatkozás után egy-egy befektető csábító ajánlata lehet, hogy egyszeri üzletnek bizonyul, ha nem illeszkedik a vállalat hosszú távú terveibe"‒ jegyezte meg az üzletfejlesztési menedzser.
Túl nagy részesedést adnak
A startupok gyakran nehéz döntésekkel szembesülnek a vállalatuk értékelésekor. Előfordulhat, hogy kis befektetésért jelentős részesedést adnak el, mert nagy szükségük van a pénzre. Azonban az is megeshet, hogy nem veszik figyelembe ennek következményeit a későbbi finanszírozási körökre nézve, amikor még több tőkéről kellene lemondaniuk. „Ezzel szemben, ha az első körben túlértékelik ötletüket, az megnehezítheti további befektetők bevonását, akik képesek vagy hajlandók lehetnek nagy összegű támogatást biztosítani, így kulcsfontosságú a megfelelő egyensúlyt megtalálniuk”– sorolta.
A befektető hírnevére alapoznak
A befektető hírneve hatással lehet a startup jövőbeli finanszírozási erőfeszítéseire. „Ha egy befektetőnek rossz a megítélése, vagy köztudottan nehéz vele együtt dolgozni, az visszatarthatja a későbbi befektetőket a későbbi finanszírozási fordulókban való részvételtől, mivel szindikátusi megállapodást kell kötniük egymással. Bár az első körös befektető gyakran kritikus a túlélés szempontjából, fontos figyelembe venni a hírnevének hosszú távú következményeit is” ‒ fejtette ki Békási Tamás.
Üzleti oktatás és szimuláció
Az EIT Health annak érdekében, hogy a hazai egészségügyi startupok elkerüljék ezeket a buktatókat, Attract to Invest néven szakmai programot indít, amire július 21-ig várják azoknak a vállalkozásoknak a jelentkezését, amelyek már piacra léptek, értékesítettek termékeikből, és felkeltették a potenciális befektetők figyelmét. Az oktatási modulban valós gyakorlatok vannak, jogi, üzleti tájékoztatás mellett befektetési stratégiaépítés, igazgatósági ülések szimulációjával.
A gyakorlatban ez úgy működik, hogy egy befektető kéthetente kihívások elé állítja és kérdéseket tesz fel a csapatnak, olyan témákat érintve, amelyekre nem feltétlenül számítanak. A cél nem az elrettentés, hanem inkább az, hogy megismertesse velük a lehetséges kihívásokat
– részletezte a régiós üzletfejlesztési menedzser.
Szakmai és anyagi támogatást is kapnak
A sikeres pályázók emellett 25 ezer eurós támogatásban részesülnek, amit a bécsi szakmai képzésre, az utazás és szállás költségeire fordíthatnak, valamint a nemzetközi tanácsadói hálózat igénybevételére, illetve a vállalkozásuk beindítására. A több száz különböző mentor között jogi, kommunikációs, értékesítési szakértők, valamint orvosok például onkológusok vagy radiológusok és különböző országokra specializálódott, akár Norvégia vagy Németország piacára szakosodott szakemberek is megtalálhatók. A november elején megrendezésre kerülő nagydöntőben pedig 15 jelentkező számára biztosítanak bemutatkozási lehetőséget szakmai zsűri előtt, majd az első három helyezett 25, 15, illetve 10 ezer euró pénzjutalomban részesülhet.
(Borítókép: Monika Skolimowska / picture alliance / Getty Images)