- Gazdaság
- dunai vasmű
- reorganizáció
- gazdaságfejlesztési minisztérium
- gfm
- fábián gergely
- mészáros lajos
- dunaferr
- dunaújváros
Hajszálon múlt a tragédia a Dunaferrnél, az utolsó pillanatban léptek közbe
További Gazdaság cikkek
Órákon múlt a Dunai Vasmű sorsa, ugyanis ha nincs szén a gyárban, akkor a kokszolómű beomlik, és végérvényesen tönkremegy, a kár pedig több száz milliárdra rúg.
Ha a kokszolómű leáll, szénhiányban kihűl, akkor az nem olyan, hogy kikapcsoljuk és visszakapcsoljuk, hanem akkor azt újra kell építeni, ami egy százmilliárdos kár
– mondta Mészáros Lajos, a Fidesz országgyűlési képviselője, megjegyezve, hogy már csak egy kohó újraindulása is tízmilliárdos költséget jelent.
Órákon múlt a gyár megmenekülése
Fábián Gergely megjegyezte, hogy évtizedes kálvária alakult ki a Dunai Vasmű körül, számos probléma halmozódott fel a vállalatnál, például a gyár az elmúlt tíz évben semmit sem költött környezetvédelmi beruházásokra. Rámutatott, hogy teendők tömkelege tornyosul a reorganizáció utáni új üzemeltető előtt.
Az első és legfontosabb lépés a szén biztosítása volt, ez decemberben órákon múlva, de megtörtént
– emlékeztetett az államtitkár, megjegyezve, hogy így fenn tudott maradni és felszámolásba került az üzem, ami a jogi helyzet tisztázódását segítette. Megkezdődhetett a reorganizáció, újraindult az élet a gyárban. Mindez hozzájárult ahhoz, hogy értékesíteni lehessen a gyárat, ami most megtörtént – jelezte Fábián Gergely. Kiemelte, hogy az acélipar kiemelt fontosságú stratégiai ágazat.
Az államtitkár kifejtette: a magyar iparnak rengeteg acélra van szüksége, ebből a nyersanyagból sokat importálunk, ezért fontos, hogy helyben is legyen acélgyár, ami ki tudja elégíteni az igényeket. Óriási változások zajlanak most az acéliparban, például a zöldacélra átállás, ami azt jelenti, hogy az acélgyártás nem jár együtt szén-dioxid-kibocsátással. Ebben kell jól teljesíteni a Dunai Vasműnek, ugyanis ez túlélésének és hosszú távú versenyképességének a záloga.
Tragédiától menekült meg Dunaújváros
Mészáros Lajos jelezte, hogy a Dunaferr a térség meghatározó foglalkoztatója, ha a cég bezárt volna, akkor „szociális vészhelyzet” alakul ki a városban és környékén, hiszen tömeges munkanélküliség jelentkezett volna.
Nemcsak a 4500 munkavállalót kell ilyenkor nézni, hanem a családjaikat és a beszállítókat is, azokat a vállalkozásokat, amelyek közvetlenül kiszolgálják a vasműt. Tehát ez egy tízezres nagyságrendű munkanélküliséget okozott volna, ami a térségben tragédiát okozott volna
– fogalmazott az országgyűlési képviselő, megjegyezve, hogy tudomása szerint az elmúlt harminc évben még nem történt olyan, hogy felszámolás alatt lévő ipari létesítményt értékesítettek.
Indiai cég dobott mentőövet
Fábián Gergely ismertette, hogy a Dunaferrt megvásárló indiai Liberty Steel céggel már két éve folyamatosan tárgyalt a kormány, tőlük érkezett a szükséges szén szállítmány, és bérmunkáztatással a felszínen tartották a gyárat. A Liberty a legnagyobb közép-európai acélgyártó, vannak üzemei Csehországban, Lengyelországban és Romániában is.
Nagy értéket látnak a Dunaferrben és a munkavállalókban, a felhalmozódott szaktudásban
– mutatott rá az államtitkár, megjegyezve, hogy a Dunaferr újraéledése kiemelten fontos gazdaságstratégiai szempontból is. A Világgazdaságnak adott korábbi interjúban Fábián Gergely elmondta, hogy a felszámolás még zajlik, a következő hetekben pedig értékesítésre kerülnek további vagyonelemek, köztük a Dutrade is, ami a Dunaferr többségi tulajdonát képezi. Ezek a bevételek végül a felszámolás alatt lévő cégbe kerülnek, ahonnan a jogszabályoknak megfelelő sorrend alapján elégítik ki a hitelezőket.