- Gazdaság
- autós nagykoalíció
- mobilitási platform
- autószerelő
- autószerviz
- mobilitás
- autózás
- elektromos autó
- szakképzés
- technikum
- felsőoktatás
- pályaválasztás
- duális képzés
Alig vannak, pedig nagyon kellenek az autóipar számára
További Gazdaság cikkek
- Különös indokkal szünteti meg a kormány a paksi különleges gazdasági övezetet
- Több mint 7,7 milliárd forintot ad a kormány a budapesti egészségügy fejlesztésére
- Autót venne a munkáshitelből? Mutatjuk, hogy miért nem érdemes
- Több napra leállt az ügyintézés az MVM online oldalán és alkalmazásában
- A drónbizniszbe is belecsap a 4iG, amely nemrég az űriparban kezdett terjeszkedni
Számos továbbtanulási lehetőség áll a pályaválasztás előtt álló fiatalok számára. Mind a szakképzés, mind pedig a felsőoktatás több lehetőséget kínál azoknak, akiket már korán „megfertőzött” a két-, négy- vagy többkerekűek iránti rajongás – hívta fel a figyelmet az Autós Nagykoalíció (ANK). A járműipar ma jó lehetőségeket kínál, de a jövővel kapcsolatban sok bizonytalanságot hallani.
A mobilitás fenntartására továbbra is egyértelműen növekvő igény van. Mindemellett a járművek bonyolultsága nemcsak kihívást, hanem megnövekedett javítási időket is eredményez, ami azt jelenti, hogy egységnyi járműre több munkaidő jut. Ebből következik, hogy
ha nem csökken a járművek darabszáma, akkor egyre több munkát kell a fenntartó iparnak elvégezni.
A trendek alapján az is jól látszik, hogy nemcsak a klasszikus mechanikus és elektromos munkák iránt mutatkozik majd további kereslet, hanem informatikai hálózatokon kell dolgozni, diagnosztikai eszközöket kell használni, valamint az elektromos és hibrid hajtásláncok javításához szükséges további specifikus feladatokat is el kell végezni.
Már a képzés alatt pénzt kereshetnek a diákok
A kor kihívásainak (és a német mintának) megfelelően az autós szakmák megnevezései is megváltoztak. Ha valaki autószerelőnek szeretne tanulni, akkor a gépjármű mechatronikus és a gépjármű mechatronikai technikus szakmákat kell keresni a szakiskolák kínálatában. A gépjármű mechatronikus képzés 3 éves, nem érettségihez kötött. A három évből kettőt a diákok duális képzésben tudnak tölteni, így már korán belekóstolhatnak az ipari munkába, megismerkedhetnek későbbi munkáltatóikkal és azok elvárásaival.
A duális képzés nemcsak szakmai, hanem az ösztöndíj révén anyagi előnyökkel is jár a diákok számára.
A technikusi szintet a gépjármű mechatronikai technikus szakma jelenti, mely képzés nappali oktatásban 5 évig tart, amiből 3 évet tölthetnek a tanulók duális képzésben cégeknél. Az érettségivel és szakmai vizsgával záruló képzés továbbtanulási előnyökkel is jár. Egyre több egyetem és főiskola köt megállapodásokat a technikumokkal, hogy képzéseiket elfogadva okleveles technikusi végzettséggel, kedvező pontszámítással a diákok tovább mehessenek egyetemi tanulmányokat folytatni.
Nagy előnyt jelenthet a munkaerőpiacon
A szakmának szüksége van jó technikusokra, így azok, akik a javítóiparban szeretnének maradni, gyorsan találhatnak munkát, és szerencsére mindig fennáll a lehetőség a továbbtanulásra is – mutat rá az ANK. Szintén lehetőség van a technikum elvégzése után az elektromos és hibrid járművek felé venni az irányt, és alternatív járműhajtási technikus végzettséget szerezni a hatodik évben. Ilyenkor az egész évet duális képzésben lehet tölteni.
Aki fiatalon, nappali képzésben végzi el ezt a szakmát, nagy előnnyel indulhat a munkaerőpiacon, hiszen a munkáltatóknak szükségük lesz olyan munkatársakra, akik jogosultsággal rendelkeznek a hibrid és elektromos járművek szervizelésére.
A tanulás az iskola befejezésekor sem ér véget, hiszen a cégeknél lehetőség van márkaspecifikus vagy szakterületi képzésekre, melyek a technika fejlődésével és a specializáció folyamatával elengedhetetlenné váltak.