Kíméletlenül kijátsszák az igazán profik az Orbán-kormány legújabb trükkjét

GettyImages-1430548801
2023.08.08. 06:02
Átalakul a sportfogadás: a magyar pénzügyi intézmények kötelesek a számlaszám országkódja és a tevékenysége alapján visszautasítani azokat a tranzakciókat, amelyek távszerencsejáték szervezésére jogosító hatósági engedély nélkül tevékenykednek a piacon – összegezte az Indexnek Jádi Németh Andrea ügyvéd, aki mellett több sportfogadásból élő személlyel annak jártunk utána, hogy az új szabályok mennyire érték el a kívánt hatást.

„Magyarországon két, érvényes játékszervezői engedéllyel rendelkező szolgáltató van, illetve további olyan cégek, amelyeknél nem tudunk arról, hogy lenne jogosultságuk. Az utóbbiak esetében a bankrendszer most már nem teljesít be- és kifizetéseket. Ez logikus: Magyarországon vagyunk, van egy érvényes hazai szabályozásunk, annak kell megfelelni” – mondta az Indexnek még július derekán Mager Andrea, a Szerencsejáték Zrt. elnök-vezérigazgatója arról, hogy

a törvénymódosítások szerint a bankoknak július 1-től a tiltott szerencsejáték-szervezéssel összefüggő pénzforgalmi tranzakciókat vissza kell utasítaniuk.

Ennek azonban az lett az eredménye, hogy akik továbbra is játszani szerettek volna, azonnal megtalálták a kiskapukat. A jogalkotó az ágazat kifehéredését várta, ezzel szemben kevésbé ellenőrizhető pénzügyi szolgáltatások felé terelte a sportfogadókat. Mager Andrea azt is elárulta, hogy a Szerencsejáték Zrt. 2022-es árbevételének 57 százalékát adta a sportfogadás, és ennek növekedését várja a vállalat középtávon. Ez számszerűsítve több mint 410 milliárd forintos árbevételt jelent a sportfogadásból.

Nem is érezték igazán a változásokat

Az Indexnek több profi és hobbijátékos is nyilatkozott a sportfogadásokat érintő változtatásokról. Előbbi a neve elhallgatását kérte, hiszen hivatásszerűen űzi, ez a munkája. Az egyszerűség kedvéért: a cikkben Maurice-nak említjük (Talleyrand nyomán). Maurice megerősítette, a szerencsejáték-törvény módosítása után korlátozták a befizetési lehetőségeket.

Idén augusztus elejével minden bank ennek eleget tett. Azok a szolgáltatók, akik elérhetőek Magyarországon, szintén abba az irányba mozdultak el, hogy nem fogadnak be ilyen teljesítéseket. Viszont a törvény nem terjed ki az alternatív megoldásokra

– mutatott rá. És a történet csak innen vált igazán érdekessé. Ugyanis azok a sportfogadással foglalkozó szolgáltatók, akik eddig üzleti okok miatt ódzkodtak az alternatív pénzügyi megoldásoktól, hirtelen nyitottá váltak ezekre a megoldásokra. Sőt, elkezdték ajánlani ezeket a fizetési módokat, ahogy az a lenti képen látható.

De mik is ezek az alternatív fizetési megoldások? Gyakorlatilag olyan pénzügyi szolgáltatások, amikre nincs bankgarancia. A felügyeleti szervek látóköréből és a szabályzói közegéből teljesen kiesnek. A Revolut horizontján is túl vannak. Ezek a szolgáltatók ott teljesítik a feltételeket, ahol be vannak jegyezve és a világ számos országában jól is működnek.

A játékosok gyakorlatilag feltöltik ide a pénzüket, majd innen megejtik a sportfogadók felé a befizetéseiket. A szabályzás azt írja elő, hogy magyarországi bank, ami tagja a bankfelügyeletnek, nem hajthat végre olyan a tranzakciót, ami például a Bet365-nek irányul. Ez technikailag úgy néz ki, hogy a számlához tartozó kódokat blokkolta a jogalkotó.

Gyorsan alkalmazkodtak a játékosok az új feltételekhez. Mindenki megtalálta azt a csatornát, amely számára a legmegfelelőbb. Aki játszani akar, ugyanúgy tud

– fogalmazott Maurice, aki a játékosokat két csoportra osztotta: profikra és olyanokra, akik hobbiból űzik ezt a sportfogadást. Utóbbi csoport az egész halmaz 90-95 százaléka lehet, ők azok, akik pár száz, esetleg ezer eurós összegben játszanak. „Valószínűleg a jogalkotó őket célozta” – tette hozzá. A hobbifogadók esetén az is leszögezhető: a kormány döntése érthető, hiszen ebben a csoportban így könnyen „fehérítést” érhetnek el, az már más kérdés, hogy ez végül milyen mértékű lesz.

A másik csoportba a profik tartoznak, itt a tétek akár vállalatok eredményeit, tőkéjét is túlszárnyalhatjÁK.

Maurice hangsúlyozta, hogy a profik jellemzően eddig is az alternatív pénzügyi szolgáltatásokat használták. Hogy miért? Azért, mert a szerencsejátékon nyert jövedelmek ott adóznak, ahol a szolgáltatásokat nyújtják. Ez a magyar államnak az alapvető problémája, hiszen rengeteg adóbevételtől esik így el.

„Ahány uniós országot vizsgálsz, annyi verziót látsz. Az állam úgy szabályozta, hogy a nemzetközi szerencsejátékban nyert jövedelem szociális hozzájárulási- és személyijövedelemadó-köteles. Ám az alternatív pénzügyi csatornákon nyert pénzt ott kell leadózni, ahol a bejegyzett cég tulajdonában van a pénzügyi felület. Tehát, ha nyitsz egy alternatív pénzügyi csatornát, akkor annak a tulajdonosának a székhelye szerint kell adózni. Fogalmazzunk úgy, hogy ez adóoptimalizálás” – ismertette Maurice.

Na igen, de a játékos Magyarországon él, itt kell megvennie az Európa-rekorder inflációtól sújtott kenyeret. Hogy jön a pénz Magyarországra? Maurice elárulta, hogy valamilyen más befektetés útján jönnek haza ezek a pénzek, vagy ezen a pénzügyi csatornán költik el a pénzüket. A folyamat kockázatával mindenki tisztában van, de ebben a „szektorban” nem a hagyományos vállalkozástól elvárható jövedelemszintben gondolkodnak. És azt is hozzá kell tenni, a fogadás természetéből adódóan egy sokkal irracionálisabb közeg, ahol a játékosok jobban tűrik a rizikókat is.

Kedves kormány, mi volt a terv?

„A magyar online szerencsejáték-szabályozás az elmúlt években egyszerre volt szabályozott és szabályozatlan, miközben az alapvető koncepció is többször változott” – fogalmazott az Indexnek Jádi Németh Andrea ügyvéd, a Jádi Németh ügyvédi iroda ügyvezető partnere, aki szerint az idei év jelentős változásokat igért: január elsejével ismét megnyitották a kaput az unióban bejegyzett távszerencsejáték-szervezők előtt.

Törvényi szinten megszűnt az a korlátozás, mely szerint online szerencsejáték-szervezést a Magyarországon élő vagy tartózkodó játékosok számára – a lóverseny-fogadás kivételével – kizárólag a 100 százalékban az állam tulajdonában álló Szerencsejáték Zrt. végezhet.

Ehhez a két éve létrehozott Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) által kiadott engedélyre van szükség.

„Az ördög azonban – csakúgy, mint a korábbi években – a részletekben rejlik. A módosított jogszabály ugyanis azt is kimondja, a nagyon komoly szervezeti, szakmai és pénzügyi követelmények teljesitése esetén sem adható engedély olyan kérelmező számára, amely – vagy amely tulajdonosainak, ügyvezetőinek közvetlen vagy közvetett tulajdonában vagy képviseletében álló más gazdasági társaság – a kérelem benyújtását megelőző 5 éven belül engedély nélkül szervezett szerencsejátékot, és ezt EGT-beli hatóság vagy bíróság jogerős határozata igazolja” – tette hozzá Jádi Németh Andrea.

A fenti „liberalizáció” csak a távszerencsejátékokra – jellemzően a sportfogadásra – vonatkozik, az online kaszinójátékokra nem. Ez utóbbi tevékenységek szervezése továbbra is csak a Magyarországon található kaszinók üzemeltetésére vonatkozó koncesszió jogosultja által alapított vagy működtetett koncessziós társaságok számára engedélyezett. Az engedélyeztetés lehetősége már az év elején megteremtődött, de a legnagyobb várakozás mégis a most július 1-jén életbe lépett módosítást övezi, amely a távszerencsejátékok folytatásában szükségszerűen érintett bankokra, mint pénzügyi szolgáltatókra telepíti a hatósági határozatban megjelölt bankszámlákat érintő, jogellenesnek tekintendő tranzakciók blokkolásának kötelezettségét.

Fontos arra is kitérni, hogy az említett előírás már a januári törvénymódosítás keretében bekerült a jogszabály szövegébe, de csak július 1-jével lépett hatályba. A banki blokkolásnak a szerencsejáték-felügyeleti hatóság (SZTFH) által meghozott egy (vagy több) konkrét fizetési számlára vonatkozó korlátozó határozatán kell alapulnia. „A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy azokat a tranzakciókat, amelyek távszerencsejáték szervezésére jogosító hatósági engedély nélkül tevékenykedő piaci szereplők és az általuk sportfogadást kötő játékosok között zajlanak, a magyar pénzügyi intézmények kötelesek a számlaszám országkódja és a tevékenység kódja alapján azonosítani és visszautasítani, amennyiben az adott számlaszám szerepel a tiltott számlaszámokat tartalmazó SZTFH nyilvántartásban” – összegezte. 

Azt már csak halkan jegyezzük meg, hogy a jelenlegi állapot szerint a hatóság weboldalán elérhető lista üres, abban egyetlenegy számlaszám sem szerepel.

Érdemes említést tenni arról is, hogy a jogalkotó célja e tekintetben egyáltalán nem új keletű, már jó pár évvel ezelőtt készült olyan szabályozástervezet, amely az engedély nélküli online szerencsejátékhoz kapcsolódó banki tranzakciók blokkoltatását célozta. Jádi Németh Andrea azt is hozzátette, hogy a feladat nem egyszerű, hiszen egyrészről a bankok banki tranzakciókból élnek, másrészről pedig bíróság előtt még az azonnal végrehajtható hatósági határozatok is megtámadhatók.

További változás, hogy július 22-étől a távszerencsejáték szervezője a játékos részére kifizetést –a játékosi egyenleg megszüntetése kivételével – kizárólag a vonatkozó jogszabályok által előírt engedéllyel rendelkező pénzforgalmi szolgáltatónál vezetett fizetési számlájáról, a játékos előzetes nyilatkozata alapján a tulajdonában álló fizetési számlájára történő átutalással teljesíthet. Ennek a hamarosan hatályba lépő módosulásnak az elsődleges címzettjei a távszerencsejáték-szervezők, amelynek hatálya alá kevesebb mint két hónappal ezelőttig  kizárólag a Magyar Szerencsejáték Zrt. tudott tartozni. A „liberalizáció” azonban nagyon gyorsan eredményesnek bizonyult, hiszen a földi és online  kaszinókat működtető Las Vegas Casino-csoport június végén a sportfogadás terén is a Magyar Szerencsejáték Zrt. egyedüli vetélytársává lépett elő. 

Tehát, aki minden tekintetben be akarja tartani a hatályos magyar jogszabályi előírásokat, az továbbra sem talál EGT állambeli tulajdonosi körbe tartozó távszerencsejáték szervezőt. „A liberalizáció ellenére a helyzet jelenleg is monolitikus. A terület sajátossága azonban, hogy jól szabályozni sem egyszerű, a szabályokat végrehajtatni még nehezebb” – mondta Jádi Andrea, aki azt is megjegyezte:

a törvény az MNB-engedéllyel rendelkező pénzintézetek által vezetett számlákat illetően ír elő korlátozásokat.

A mostanában divatos, feltörekvő fintech cégek azonban sokszor nem magyar MNB-engedélyesként, hanem határon átnyúló szolgáltatás nyújtójaként vannak jelen a hazai piacon. Emellett az online tér természetes közege azoknak a nap mint nap folyamatosan születő innovatív digitális megoldásoknak, amelyek szintén az MNB hatókörén kívül maradnak.

Úgyhogy az is kérdés, hogy a magyarországi bankokra nézve július 1-jétől életbe lépett előírások ténylegesen alkalmasak-e arra, hogy a kívánt hatást elérjék, azaz, hogy a külföldi távszerencsejáték-szervezőket betereljék a magyar szabályozás alá, vagy inkább – izgalmas mellékhatásként – a legújabb, idehaza nem, vagy csak korlátozottan szabályozott fintech megoldások hazai elterjedését segítik, miközben az online szerencsejátékok piaca továbbra is magyar felségterület marad. Így maradt Talleyrand örök érvényű mondása: „Felség, ez a tizenharmadik esküm.”

(Borítókép: Képünk illusztráció! Fotó: andresr / Getty Images)