- Gazdaság
- árfigyelő
- infláció
- csökkenés
- kormány
- élelmiszerár
- élelmiszerek
- drágulás
- nagy márton
- intézkedés
Egyre nagyobb az árverseny a legnagyobb üzletláncok között
További Gazdaság cikkek
- Fickósan ébredt a forint karácsony másnapján
- Árulkodó számok: úgy vettek fel hitelt a magyarok, mintha nem lenne holnap
- A Toyota növelte globális autóeladásait novemberben
- Karácsonyi csoda: van, amiben Magyarország kenterbe veri az európai mezőnyt
- Rohamléptekben ürülnek a gáztárolók, ebből még baj lehet
A Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM) szakmai támogatása mellett a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) idén július 1-jén indította el az online árfigyelő rendszert. Az Árfigyelő a tárca szerint az elmúlt több mint egy hónap tapasztalatai alapján rendkívül hatékonynak bizonyult, és a legnagyobb üzletláncok között olyan árversenyt generált, amely jelentős részben ellensúlyozta az egyes alapvető élelmiszerekre alkalmazott árstop augusztus 1-től történő kivezetésének hatásait.
Szabadesésben az újburgonya ára
A rendszer indulása óta a 62 termékkategóriából 52 termékkategóriában csökkentek a termékek átlagárai. A kormány számítása szerint a megfigyelt termékcsoportok átlagárai augusztus 9-ével bezárólag átlagosan 6,5 százalékkal mérséklődtek, amelynek több mint 0,5 százalékpontos inflációcsökkentő, illetve mintegy 1,8 százalékpontos élelmiszer-inflációt csökkentő hatása lehetett a KSH inflációs fogyasztói kosarának súlyait figyelembe véve.
Július 1-je óta a zöldségárak csökkentek a leginkább, így az étkezési újburgonya több mint 45, a zöldpaprika 37, a paradicsom 25, illetve a fokhagyma 22 százalékkal lett olcsóbb. A tojás ára is 27 százalékot meghaladó mértékben csökkent, valamint a spagetti és az alma ára is több mint 15 százalékkal mérséklődött az Árfigyelő indulásától számítva.
Az élelmiszerárstop augusztus eleji kivezetésének áremelő hatása a kormányzati inflációletörő intézkedéseknek köszönhetően mérsékelt volt: a rendszerben megfigyelt termékcsoportok átlagárai átlagosan 1 százalékkal növekedtek, ugyanakkor az augusztusi időszakot tekintve 25 termékkategóriában továbbra is árcsökkenés volt megfigyelhető
– áll a GFM összegzésében. Augusztus eleje óta 20 százalékot meghaladóan csökkent az étkezési újburgonya és a tojás ára, illetve számos termékcsoportban, mint például a zöldpaprika, sárgarépa, paradicsom, finomliszt, banán és narancslé esetében 5 százalék feletti átlagos árcsökkenés volt.
A kenyerek közül a fehér és félbarna kenyerek árai augusztus elején további közel 2 százalékkal mérséklődtek a júliusi átlagosan 9 százalékos kenyérárcsökkenést követően. A GFM azt is kiemeli, hogy az árak csökkenését a kormányzat által június 1-én elindított, illetve augusztus 1-től kibővített kötelező akciózás is támogatta.
A platform látogatóinak száma augusztus első hetében átlépte az egymillió főt.
A szabadszavas keresések száma megközelíti a 490 ezret, mely során a látogatók augusztusban leggyakrabban a cukor, csirkemell, tej, olaj és liszt szavakra kerestek. „Az Árfigyelő hozzájárul a családok megvédéséhez, hiszen elkezdte letörni az élelmiszerárakat, a multikat árcsökkentésre kényszeríti, így jelentősen segíti az infláció egy számjegyűre csökkentését” – zárja értékelését a Gazdaságfejlesztési Minisztérium.