Minden részlet kiderült a rejtélyes kínai gyárról
További Gazdaság cikkek
- Magyar siker az altatáshoz használt maszkok piacán
- Megújult a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
- Kétmillió forintos átlagilletmény jöhet a bíráknál, de három évet kell rá várni
- Hatalmas leépítést tervez a Ford, több ezer munkahelyet szüntetnek meg Európa-szerte
- Teljesen felborultak az ingatlanárak, már nem Budapesten van az ország legdrágább utcája
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter még június derekán jelentette be, hogy mintegy 520 milliárd forintos óriásberuházással 900 új munkahelyet hoz létre a kínai Huayou Cobalt. A csoporthoz tartozó Bamo Technology Hungary Kft. Ácson építi fel első európai üzemét, ahol akkumulátorokhoz gyártanak majd katódot.
Az üzemről szóló háttérbeszélgetésen a vállalat vezetői többször is hangsúlyozták, hogy azt kirakatberuházásnak szánják, ahol a legmodernebb technológiai feltételek is adottak lesznek.
Jön a legújabb technológia
A sanghaji székhelyű Huayou Cobalt cégcsoportot 2002-ben alapították, jelenleg 60 ezer embert foglalkoztat. Tavaly meghaladta a 8 milliárd forintot az elsősorban elektrifikációval, valamint a zöldátállással összefüggő akkumulátorgyártással foglalkozó vállalat árbevétele. A piacra a telefonokhoz és a notebookokhoz szükséges energiatárolók gyártásával léptek be.
A Huayou Cobalt magyarországi beruházását és termelését a Bamo leányvállalat végzi majd. Az anyavállalat 2014-től kezdett az elektromos autók felé nyitni, és ahogy Sun Jun, a Bamo vezérigazgatója megfogalmazta, „a klímaváltozás azt vetíti előre, hogy a zöldátállás elkerülhetetlen folyamat. Ezért korábban óriási fejlesztéseket eszközöltünk”.
UGYANAKKOR AZ IPARÁGNAK JELENLEG AZ EGYIK LEGNAGYOBB FELADATA A TECHNOLÓGIAi SZINTLÉPÉS.
Sun Jun kiemelte, hogy Magyarországon még viszonylag kevés az elektromos autó, a szélesebb körű elterjedéséhez a gyártás költséghatékonyabbá tétele szükséges. Kínában ezek az autók 30 százalékkal kedvezőbb áron érhetők el. Ez elsősorban azzal magyarázható, hogy az elektromos autó előállítási költségének a 60 százaléka maga az akkumulátor, amelynek a 40 százaléka a katód értéke.
Ha ezt a költséget lejjebb tudjuk nyomni, akkor maga a késztermék is olcsóbb lesz. Ezért vertikális integrációban gondolkodunk
– tette hozzá Sun Jun. A csoportnak Afrikában és Indonéziában vannak lítium-, kobalt- és nikkelbányái. A közvetett és közvetlen partnereik között szerepel a CATL, az LGES, a Samsung, az Audi, az Apple, a Ford, a BMW és még sok más nagynevű vállalat.
Ácsra esett a választásuk
Sun Jun emlékeztetett arra, hogy az üzem létesítésére mintegy 20 terület merült fel, azonban Ácsra végül a logisztikai és a környezeti feltételek teljesülése miatt esett a választásuk. A 44 hektáros területen akár száz tonna katód előállítására is képesek lennének – „minél zöldebb módon”. A gyár energiafogyasztása évente várhatóan egy terrawattóra lesz. A beruházás részeként napelemparkot is építenek.
A 24 órás termelésüket a lehető legzöldebb energiával szeretnék elvégezni. A térségben külön testületet állítottak fel azért, hogy a lakossággal állandó párbeszéd alakulhasson ki. „Illetve van egy postaláda is, ahol bárki bármilyen kérdéssel megkereshet minket” – összegezte Fülöp Ferenc, aki arra is felhívta a figyelmet, hogy bár óriási sajtóvisszhangja volt a beruházásnak, eddig írd és mondd összesen három darab kérdés érkezett hozzájuk.
Kilencszáz munkavállalóval számolnak, számukra lakótelepet építenének. „A munkavállalókat elsősorban Ács környékéről szeretnénk foglalkoztatni, amennyiben ez nem lesz elegendő, akkor a komáromi részt is igyekszünk felölelni. Ugyanakkor, ha nem tudjuk kielégíteni a munkaerőigényt, akkor a képzett kínai munkaerőt tervezzük idehozni” – ezt már Fülöp Ferenc közkapcsolati és kormányzati kapcsolati igazgató tette hozzá.
A végtermék nem lesz mérgező
A szakemberek a háttérbeszélgetésen emlékeztettek arra is, hogy az akkumulátorgyártás és a katódanyaggyártás két teljesen különböző gyártási folyamat. Alapvetően mások a bemenő és kimenő anyagok és a felhasznált technológia is. A gyártás alatt kétféle anyagot kevernek össze, amit elektromos kemencén engednek át.
AZ ÍGY KELETKEZETT KATÓDANYAG NEM MINŐSÜL VESZÉLYES ANYAGNAK.
„A gyártás egyik alapanyaga a nikkel, a mangán és a kobalt keveréke, amely már előkészített, bekevert állapotban érkezik Magyarországra, és nem minősül veszélyes anyagnak. A másik alapanyag, a lítiumsó veszélyes anyagnak minősül, és ennek megfelelően is kezeljük szállítása, tárolása, felhasználása közben egyaránt. Az anyagokat zárt láncban, biztonságos környezetben használjuk fel. Nem használunk semmilyen oldószert, savat vagy lúgot. A környezetet semmilyen módon sem szennyezzük, sem a földet, sem a vizet, sem a levegőt. A gyárban a legmodernebb biztonsági rendszerek, szűrők, védőfelszerelések állnak majd rendelkezésre” – tájékoztatott erről Fülöp Ferenc.
Azt is kiemelte:
A létesítményben felhasznált vizet megtisztítjuk, és zárt körben újra felhasználjuk, elsősorban hűtésre, így a létesítmény ipari szennyvízkibocsátása gyakorlatilag nulla. Tervünk az is, hogy a létesítmény egész területén, 44 hektáron gyűjtsük az esővizet, és megtisztítva szintén felhasználjuk. Napi energiaigényünk jelentős részének fedezésére a gyár mellett és a gyár területén belül is napelemparkot építünk, a fennmaradó energiát pedig zöldáram-termelőktől fogjuk beszerezni.
Az újonnan épülő gyár energiafelhasználása azért is lesz nagyrészt zöld, mert a felhasználók, például a BMW és a Volkswagen szigorú követelményeket támasztanak beszállítóik felé. Ezek a világcégek csak olyan vállalatokkal dolgoznak együtt, amelyek vállalják, hogy az általuk elvárt minőségbiztosítási normáknak maradéktalanul eleget tesznek, és a német minőséget stabilan tartani képesek.
Említést tettek az állami támogatásokról is: folynak tárgyalások, és reményeik szerint az uniós támogatásokkal együtt a teljes szubvenció a 20 százalékot sem éri majd el. A tervek szerint 2025 második felében kezdődik el a próbagyártás, 2026-tól pedig a tömegtermelés.
(Borítókép: A Huayou Cobalt hatalmas beruházásának bejelentése 2023. június 21-én. Fotó: Szijjártó Péter / Facebook)