Dízel folyik a magyarok ereiben, nem várható az árak csökkenése
További Gazdaság cikkek
A magyar járművásárlók nagy része továbbra is a használtpiacon keres magának autót. Itthon a Volkswagen (az összes Magyarországon ellenőrzött autó 11,4 százaléka) a legnépszerűbb használtautó-márka, amit a BMW (10,5 százalék), az Audi (9,38 százalék), a Ford (7,93 százalék), valamint a Mercedes (7,36 százalék) követ – derül ki a carVertical adatbázisából.
Ami pedig a járművek korát illeti, a vállalat adatai azt mutatják, hogy a magyarok igyekeznek minél fiatalabb használt autóhoz jutni.
Nem tudnak elszakadni a dízeltől a magyarok
Ha a meghajtásokat nézzük, akkor azt láthatjuk, hogy a többség továbbra is a dízelautókat keresi. A vállalat által ellenőrzött járművek 57,9 százaléka fut gázolajjal, 37,2 százalék a benzines autók aránya, míg a használt elektromos autók iránt csekély az érdeklődés (3,76 százalék).
A kelet-közép-európai piacon továbbra is a dízelautóké a legnagyobb használtautó-piaci részesedés, míg a nyugati országokban a benzinmotoros járművek a legnépszerűbbek.
Mint ahogy arról az Index is több ízben beszámolt, az Európai Parlament képviselői megszavazták, hogy 2035-től szinte kizárólag szén-dioxid-kibocsátás-mentes új autókat lehet forgalomba helyezni. A cél, hogy elősegítsék a kontinens éghajlati célkitűzéseinek elérését, különös tekintettel a szén-dioxid-semlegességre 2050-ig.
Mindez azonban nem jelenti a belsőégésű motorral működő autók végét.
Magasabb polcon maradhatnak az autók árai
A megfelelő minőségű használt autók iránt továbbra is nagy a kereslet, azonban a magas árak, valamint a kontinens bizonytalan gazdasági és geopolitikai helyzete nagyon megnehezíti a jövőbeli trendek előrejelzését.
A magasabb szinteken mozgó árak hatására gyengébb lehet a használtautó-tranzakciók száma. Az árak a Covid idején kezdtek emelkedni. A félvezetőhiány, illetve az újautó-gyártás, -szállítás akadozása okozta kényelmetlenség a használt autók piacára is átterelődött. Az új autók hiánya a 3–5 éves használt autók hiányát jelenti, ez a folyamat pedig felveri az ebbe a kategóriába tartozó járművek árát. Tehát alapvetően az egész használtautó-láncot érintette a megszakadt gyártás és a hosszabb szállítási idő.
„Annak ellenére, hogy az infláció némileg befolyásolta a használt autók vásárlását, és érezhetően, de nem jelentős mértékben csökkentette az árakat, az új autók árai valószínűleg magasak maradnak, ahogy a gyártók alkalmazkodnak a helyzethez. Az autógyártás korábban nagy volumenű üzlet volt, így a nagyobb profit érdekében több autót kellett gyártani és eladni, de úgy tűnik, az egész szegmens fenekestől felfordult, és a gyártók továbbra is nagy nyereséget szeretnének bezsebelni kisebb mennyiség mellett is” – mutatott rá Matas Buzelis, a carVertical kommunikációs vezetője.
Tekintve, hogy a trendek alapján a használtpiacon leképeződnek az új szegmens területén történtek, nem várható a használt autók árának érdemi csökkenése, mivel – ahogy a vállalat előrejelezte – az új járművek árai várhatóan nem lépnek lejjebb a jelenlegi lépcsőfokról.
Nem várható a csalások csökkenése
Az autótörténeti jelentésekkel foglalkozó carVertical szerint egyre több magyar végez előzménykutatást a kiszemelt használt autóval kapcsolatban – a vállalat az ellenőrzések folyamatos növekedését tapasztalja.
Az autótörténet-ellenőrzésnek egyre több értelme van, hiszen egyre nehezebb jó használt autót találni. A csalások szintje világszerte magas, és nem fog egyhamar csökkenni.
„Az autókarbantartás költségeinek emelkedésével, illetve egyes járművek egyre összetettebbé válásával az emberek nagyon kényelmesnek találják az olyan szolgáltatásokat, mint a történet-ellenőrzés, hiszen a korábbi feljegyzések olyan nagyon fontos tényezőkre világíthatnak rá, amelyek a későbbiekben nagyon hasznosak lehetnek a vásárlási szándék végkimenetelét illetően. Sajnos azonban néhány ország továbbra is konzervatív szemlélettel viseltetik a használt autókkal kapcsolatos információk tekintetében, ezáltal nem védik a közérdeket vagy az autóvásárlókat” – fejtette ki Matas Buzelis.
(Borítókép: Papajcsik Péter / Index)