Dízel folyik a magyarok ereiben, nem várható az árak csökkenése

PAP 7020
2023.08.26. 11:26
Nem meglepő, hogy lehetőleg fiatal használt autót vennének a magyarok, ám a – főleg a 3–5 éves kategóriában tapasztalható – magas árak hatására sok esetben megbicsaklik a történet. Az Indexnek nyilatkozó, autótörténeti jelentésekre szakosodott vállalat szerint sem az árak, sem a csalások számának csökkenése nem várható a használtautó-piacon.

A magyar járművásárlók nagy része továbbra is a használtpiacon keres magának autót. Itthon a Volkswagen (az összes Magyarországon ellenőrzött autó 11,4 százaléka) a legnépszerűbb használtautó-márka, amit a BMW (10,5 százalék), az Audi (9,38 százalék), a Ford (7,93 százalék), valamint a Mercedes (7,36 százalék) követ – derül ki a carVertical adatbázisából.

Ami pedig a járművek korát illeti, a vállalat adatai azt mutatják, hogy a magyarok igyekeznek minél fiatalabb használt autóhoz jutni.

Nem tudnak elszakadni a dízeltől a magyarok

Ha a meghajtásokat nézzük, akkor azt láthatjuk, hogy a többség továbbra is a dízelautókat keresi. A vállalat által ellenőrzött járművek 57,9 százaléka fut gázolajjal, 37,2 százalék a benzines autók aránya, míg a használt elektromos autók iránt csekély az érdeklődés (3,76 százalék).

A kelet-közép-európai piacon továbbra is a dízelautóké a legnagyobb használtautó-piaci részesedés, míg a nyugati országokban a benzinmotoros járművek a legnépszerűbbek.

Mint ahogy arról az Index is több ízben beszámolt, az Európai Parlament képviselői megszavazták, hogy 2035-től szinte kizárólag szén-dioxid-kibocsátás-mentes új autókat lehet forgalomba helyezni. A cél, hogy elősegítsék a kontinens éghajlati célkitűzéseinek elérését, különös tekintettel a szén-dioxid-semlegességre 2050-ig. 

Mindez azonban nem jelenti a belsőégésű motorral működő autók végét.

Magasabb polcon maradhatnak az autók árai

A megfelelő minőségű használt autók iránt továbbra is nagy a kereslet, azonban a magas árak, valamint a kontinens bizonytalan gazdasági és geopolitikai helyzete nagyon megnehezíti a jövőbeli trendek előrejelzését.

A magasabb szinteken mozgó árak hatására gyengébb lehet a használtautó-tranzakciók száma. Az árak a Covid idején kezdtek emelkedni. A félvezetőhiány, illetve az újautó-gyártás, -szállítás akadozása okozta kényelmetlenség a használt autók piacára is átterelődött. Az új autók hiánya a 3–5 éves használt autók hiányát jelenti, ez a folyamat pedig felveri az ebbe a kategóriába tartozó járművek árát. Tehát alapvetően az egész használtautó-láncot érintette a megszakadt gyártás és a hosszabb szállítási idő.

„Annak ellenére, hogy az infláció némileg befolyásolta a használt autók vásárlását, és érezhetően, de nem jelentős mértékben csökkentette az árakat, az új autók árai valószínűleg magasak maradnak, ahogy a gyártók alkalmazkodnak a helyzethez. Az autógyártás korábban nagy volumenű üzlet volt, így a nagyobb profit érdekében több autót kellett gyártani és eladni, de úgy tűnik, az egész szegmens fenekestől felfordult, és a gyártók továbbra is nagy nyereséget szeretnének bezsebelni kisebb mennyiség mellett is” – mutatott rá Matas Buzelis, a carVertical kommunikációs vezetője.

Tekintve, hogy a trendek alapján a használtpiacon leképeződnek az új szegmens területén történtek, nem várható a használt autók árának érdemi csökkenése, mivel – ahogy a vállalat előrejelezte – az új járművek árai várhatóan nem lépnek lejjebb a jelenlegi lépcsőfokról.

Nem várható a csalások csökkenése

Az autótörténeti jelentésekkel foglalkozó carVertical szerint egyre több magyar végez előzménykutatást a kiszemelt használt autóval kapcsolatban – a vállalat az ellenőrzések folyamatos növekedését tapasztalja.

Az autótörténet-ellenőrzésnek egyre több értelme van, hiszen egyre nehezebb jó használt autót találni. A csalások szintje világszerte magas, és nem fog egyhamar csökkenni.

„Az autókarbantartás költségeinek emelkedésével, illetve egyes járművek egyre összetettebbé válásával az emberek nagyon kényelmesnek találják az olyan szolgáltatásokat, mint a történet-ellenőrzés, hiszen a korábbi feljegyzések olyan nagyon fontos tényezőkre világíthatnak rá, amelyek a későbbiekben nagyon hasznosak lehetnek a vásárlási szándék végkimenetelét illetően. Sajnos azonban néhány ország továbbra is konzervatív szemlélettel viseltetik a használt autókkal kapcsolatos információk tekintetében, ezáltal nem védik a közérdeket vagy az autóvásárlókat” – fejtette ki Matas Buzelis.

(Borítókép: Papajcsik Péter / Index)