- Gazdaság
- jövő mobilitása szövetség
- autómegosztás
- carsharing
- mol limo
- sharenow
- greengo
- fenntartható közlekedés
- autózás
Egyre többen dobják a saját autót, dübörög a carsharing
További Gazdaság cikkek
Korábban az Index terjedelmes cikkben mutatta be az autómegosztási piac növekedését. A bővüléshez azonban jócskán van még tér. Korábban elsősorban azoknak érte meg a carsharing, akik évente kevés kilométert autóztak. Az elmúlt időszakban azonban jelentősen megnőtt a saját autó fenntartási költsége, így évi 18 ezer megtett kilométerig a carsharing jobban megéri saját autó helyett – összegezte a Jövő Mobilitása Szövetség (JMSZ).
Üstökösként hasít, az autóvásárlás hosszú távú alternatívája lehet
Az autóvásárlás hosszú távú alternatívája lehet.
A válság átformálja a közlekedést
Emellett a kedvezőtlen gazdasági környezet is a megosztott autózás malmára hajtja a vizet, ugyanis nemcsak az autó fenntartási költsége, hanem a megvétele is jóval költségesebbé vált az elmúlt 1,5–2 évben. Az új autók árának emelkedése – és korábban korlátozott elérése – a használt autók árát is az egekbe lőtte, ami olyan „piaci öniróniába” csapott át, hogy jó befektetéssé vált használt autót venni, hiszen néhány évnyi használat után – az általános piaci drágulásnak köszönhetően – haszonnal értékesíthető tovább a jármű.
Piaci önirónia: gyakorlatilag jó befektetéssé vált a használt autó
A brutális drágulás menet közbeni értéknövekedést eredményezett.
A jelenlegi globális kihívások, az energiaválság, az ellátási láncok problémái, valamint az infláció átformálta a közlekedési szokásainkat. „Egyre többen gondolkodnak el azon, hogy érdemes-e egy családnak több autót fenntartani, vagy az egyik kiváltható-e alternatív mobilitási lehetőségekkel, mint a roller, a kerékpár, az autómegosztók, kiegészítve a tömegközlekedéssel. Nemzetközi felmérések arra mutattak rá, hogy a gazdasági válság nagymértékben hozzájárulhat az elektromos járművek egyre szélesebb körű használatához” – mutat rá a JMSZ, habár a teljes elektrifikáció hozzáférése egyelőre sokak számára nem elérhető.
Az Autós Nagykoalíció elnöke korábban a tudatos mobilitásra hívta fel a figyelmet. „A kulcs a tudatos közlekedés, mégpedig úgy, hogy az emberek felmérik, hogy a lakhelyük, életvitelük szempontjából melyik autótípus az optimális számukra. Fontos, hogy mindenki úgy és annyit autózzon, amennyit szükségszerű” – mondta az Indexnek Knezsik István.
Azonban nemcsak a magánemberek, hanem a vállalatok is felismerték, hogy az autó kiváltható, így céges flotta fenntartása helyett sokan carsharing-előfizetést és -használatot adnak juttatásként dolgozóiknak. A szemlélet amellett, hogy jelentős költségmegtakarítást jelenthet, a vállalatok fenntarthatósági törekvéseivel is egybevág.
Akár egy tucat autót is kiválthatnak
Szakértők szerint egy megosztott autó akár 6-12 saját tulajdonú személygépjárművet is képes kiváltani a városi közlekedésben, miközben a saját használatú autók 96-98 százalékban az utcán állnak, tulajdonosuk pedig sok esetben csak parkolóhelyért köröz vele. Ezáltal nemcsak az autószám csökken, hanem ezzel párhuzamosan a parkolóhelyek száma is növekszik, ráadásul parkolódíjat sem kell fizetnünk.
Budapest útjain összesen körülbelül 1500 autó bérelhető perc és/vagy kilométer alapon, ezeknek több mint 40 százaléka tisztán elektromos hajtású. A percdíjas bérlések mellett van mód órás, egész napos, sőt akár többnapos bérlésre is, így nem jelent akadályt a főváros elhagyása sem. A három szolgáltató (Mol Limo, GreenGo, ShareNow) adatai szerint csaknem 23 millió kilométert tettek meg a felhasználók a megosztott autókkal Magyarországon 2022-ben.
Dinamikus felhasználónövekedés
Mindhárom magyarországi szolgáltató arról számolt be, hogy a megtett utak száma és ideje is jelentősen nőtt az elmúlt évben.
- A ShareNow-nál a felhasználók száma 2022-ben elérte a 80 ezer főt, ami 45 százalékos növekedést jelent a 2021-es 55 ezres felhasználószámhoz képest, miközben csak 2022-ben közel 8 millió kilométert tettek meg a szolgáltató autóival.
- A GreenGo regisztrált felhasználóinak száma 2021-ről 2022-re közel 30 százalékkal, a megtett kilométerek száma pedig 85 százalékkal nőtt – a csak elektromos flottájú vállalat ezzel csak a tavalyi évben több mint 1300 tonna CO2-kibocsátástól kímélte meg a főváros levegőjét.
- A Mol Limo felhasználóinak száma tavaly meghaladta 100 ezret, ők 7,5 millió kilométert tettek meg.
Míg a korábbi kutatások szerint kisebb autók esetén évi 7500, közepes méretűek esetében 13 000 kilométer vagy annál kevesebb megtétele esetén már nem éri meg saját kocsit fenntartani. A JMSZ szakértőinek friss felmérése szerint
a hétköznapi, városi 5-10 kilométeres utazásokból, hétvégi bevásárlásokból és országhatárokon belüli 2-3 napos kirándulásokból összeálló, már jelentős autóhasználatnak mondható, évi 18 000 kilométeres használat mellett sem éri meg sokszor saját autóba fektetni. Több szolgáltató igénybevételével és egyéb közlekedési eszközökkel kombinálva, illetve egy közösségi közlekedésre alkalmas bérlettel kiegészítve pedig még költséghatékonyabban közlekedhetünk.
Oké, de el kell menni érte
A carsharinget kínáló alkalmazások hátrányát a pillanatnyi hozzáférés jelentheti. Vagyis hogy adott időben és adott helyen épp nincs a közelben autó, a legközelebbi autóhoz pedig akár 10 perc séta szükséges. Az iparág hazai vállalatai a flotta folyamatos bővítésével igyekeznek orvosolni a problémát.
A saját autó előnye vitathatatlanul a kényelem, például a gyermek/gyermekek óvodába/iskolába való elfuvarozása esetén, így például a gyerekülés megléte, amely az autómegosztók esetében nem alapvető kellék.
Aki pedig rendelkezik garázzsal, az az időjárás körülményeitől is meg tudja óvni kocsiját, például nyáron nem kell egy forró, míg télen hóval borított, hideg járműbe ülni.
Szintén nem elhanyagolható szempont, hogy az autómegosztók előnye leginkább rövid távon, városi közlekedés során domborodik ki, Magyarországon szinte kizárólag Budapesten, esetleg a szűkebb agglomerációban használják.
Nagyot szakíthatnak az autósok, csavartak egyet a carsharingpiacon
Megszületett egy autótulajdonosokat és -bérlőket összekötő applikáció.
(Borítókép: Egy GreenGo-autót fertőtlenítenek 2020. március 11-én. Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Miközben a magyar gazdaság bukdácsol, a magyar tőzsde halmozza a rekordokat
Új szereplő és több rekord is született 2024-ben a Budapesti Értéktőzsdén.
január 2., 14:07
- Gazdaság
2024 is bebizonyította: a Suzuki a magyarok autója
Ismét piacvezető a Suzuki a hazai személyautóknál.
január 2., 13:50
- Gazdaság
A következő tíz napban sem lesz tartós fagy, ami megtizedelné a kártevőket
Mínusz tíz fok alatti érték sehol sem valószínű az országban.
január 2., 14:55
- Címlapon
Egyre nagyobb problémát okoz Magyarországon a terméketlenség
Már népegészségügyi gondot jelent.
1 órája
- Gazdaság
A világban uralkodó bizonytalansággal beköszöntött a modern kori aranyláz
Az arany ára történelmi csúcsra emelkedett 2024-ben.
január 2., 09:19
- Gazdaság
Új év, régi szelek: beindult a fizetésemelési verseny a kiskereskedelemben
A SPAR és az ALDI is jelezte, mennyit lehet keresni náluk. Mutatjuk a számokat.
január 2., 12:57
- Gazdaság
Sorjáznak az állami ösztönzők, de vajon enyhül-e a lakhatási válság?
Összeszedtük a 2025-ös lakhatást könnyíteni szándékozó kormányzati programokat.
január 2., 17:12
- Gazdaság
Reagált a kormány a cikkünkre: 369 százalékkal nőtt a háztartások vagyona
Összesen 90 355 milliárd forintról van szó.
2 órája
- Címlapon
Nagy játszmába kezdhet a magyar kormány, miután az oroszok és az ukránok egymásra borították az asztalt
Néhány állam óriásit bukott az orosz földgázszállítás ukrajnai leállításán.
9 órája
- Címlapon
Megszólalt az egykori parancsnok, bármikor visszaállíthatják a sorkötelezettséget Magyarországon, ha szükséges
Egyelőre azonban nincs tervben, hogy így tegyenek.
2 órája
- Mindeközben
Schobert Norbert videót mutatott az éneklő Laráról, produkciója édesanyja szemébe is könnyeket csalt
3 órája
- Gazdaság
Öveket becsatolni: egekben a gáz és az olaj ára
Ezt nem csak a benzinkutakon fizetjük majd meg.
január 2., 19:04
- Gazdaság
Nyugtalanító adatok érkeztek Magyarország egyik legfontosabb mutatójáról
Nagy hatással lehet a forintra is.
január 3., 08:31
- Gazdaság
Magyarország több mint 1 milliárd euró uniós forrást bukhat a jogállamisági mechanizmus miatt
Az Európai Bizottság szóvivője is megszólalt az ügyben.
2024. december 31., 07:47
- Gazdaság
Kiderült, mennyire függünk az orosz gáztól
A V4-es országok energiakitettség nélkül is előzték Magyarországot a GKI elemzése szerint.
2024. december 31., 08:09
- Gazdaság
Elköszönt Tállai András, itt folytatja a munkát
Január egytől nyolcadik államtitkári kinevezésével folytatja a munkát a politikus.
2024. december 31., 09:52
- Mindeközben
Kevés kínosabb videó létezik annál, mint amiben Demi Moore teljesen levegőnek nézi Kylie Jennert
8 órája
- Gazdaság
Döntött Lázár János minisztériuma, három vidéki városban is átfogó beruházások indulnak
A vidékfejlesztést célozzák.
január 1., 16:37
- Gazdaság
Leállt az orosz földgáz ukrajnai tranzitja – van, aki örül, van, aki nem
Magyarország ellátása zavartalan.
január 1., 19:06
- Gazdaság
Már az Ersténél is elérhető a munkáshitel
A hitel 18 éves kortól igényelhető.
január 2., 06:32
- Címlapon
Lázár János összehívta a sajtó képviselőit, bejelentésre készülhet a miniszter
Szerdán kiderül, mire készül a tárcavezető.
42 perce
- Címlapon
Meghalt Orbán Sándor, a Kádár Étkezde tulajdonosa
Az egykori étterem-tulajdonost január 10-én temetik el Budapesten.
35 perce
- Mindeközben
Kulcsár Edina olyan előtte-utána fotókon mutatta meg fogyását, amelyek „nem Instagram-kompatibilisek”
9 órája
- Címlapon
Rossz híreket közölt Szoboszlai Dominik állapotáról a Liverpool vezetőedzője
Arne Slot együttese szerda este a Ligakupa elődöntőjében lesz érdekelt.
3 órája
- Gazdaság
Januárban nem, augusztusban kétszer is érkezik családi pótlék
Emelkedni viszont egyelőre nem fog.
január 1., 11:42
- Gazdaság
Januártól záporoznak a fontos pénzügyi változások Magyarországon
Íme a lista, mutatjuk a legfontosabb változásokat.
2024. december 31., 11:57
- Címlapon
Egyszerűen megrohamozták a magyarok a bankokat
Nagyon fontos folyamatoknak lehetünk szemtanúi.
3 órája
- Gazdaság
Orbán Balázs: A vendégmunkások nem maradnak az országban, hanem hazamennek
A miniszterelnök politikai igazgatója beszámolt 2024 legfontosabb tanulságairól is.
2024. december 31., 12:47
- Mindeközben
Kis Grófo: Ma már nem elég évente két dalt kiadni, hanem óriási munkát kell beleölni ahhoz, hogy fennmaradjon a neved
10 órája
- Címlapon
Donald Trump barátsága adhat szerepet Orbán Viktornak az USA és az EU közti viták elsimításában
A külső források beérkezése határozhatja meg 2025 politikai küzdelmeit és a jövő évi választás esélyeit. Fodor Gábor írása.
37 perce