A jövőnk legfontosabb tudását kínálják egy BKV-jegy áráért

ZS 2031
2023.10.10. 10:31
„Amikor berobbant az Excel, teljesen felforgatta a munka világát, egyre több cég várta el kulcskompetenciaként, így lesz ez a ChatGPT-vel is” – jelezte az Indexnek adott interjúban Szabó Dávid és Tálas Dávid, akik a chatbot használatát tanítják online kurzusaikkal a promptmaster.com online edukációs platformon. A HÖOK meglátta a lehetőséget a mesterséges intelligenciában, ezért közös kezdeményezést indított a Promptmasterrel, aminek keretében a százdolláros – hozzávetőleg 36 ezer forintos – prompt engineer képzést egy dollárért, azaz 366 forintért kínálják a hallgatóknak, ami hozzávetőleg egy BKV-jegy ára.

A mesterséges intelligencia csökkentheti az iskolai lemorzsolódást – világítottak rá a hazai meghatározó egyetemek képviselői az Indamedia csoport által szeptemberben rendezett AI Summit konferencián. Személyre szabott oktatással, az előrehaladás folyamatos figyelésével és figyelmeztetések küldésével, ha a hallgatók megakadnának a tantervben. 

A ChatGPT helyes használatát oktató Szabó Dávid és Tálas Dávid saját bőrén érezte, hogy a hagyományos oktatás – önhibáján kívül – sokszor magára hagyja a tanácstalan hallgatókat, nem tud személyre szabottan iránymutatást nyújtani, ráadásul természetéből adódóan nem vonja be kellőképpen a hallgatót az oktatásba, hiszen egy oktatóra rengeteg hallgató jut, ami ellehetetleníti a személyre szabott tanulási élményt.

Az a motivációnk, hogy ha már magunkon nem tudtunk segíteni, akkor segítsünk az egyetemistáknak abban, hogy előre tudjanak jutni, mindezt egy BKV-jegy áráért. Szeretnénk, ha minden hallgatónak ott lenne a zsebében egy nonstop elérhető egyetemi instruktor, aki segít a tanulásban, a sikeres vizsgázásban, a kutatómunkában

– árulták el, hogy miért vitték le drasztikusan a képzés árát a felsőoktatásban tanulók számára. A Promptmaster társalapítói hozzátették: a kurzus célja, hogy a hallgatóknak többlettudást nyújtson, és ezáltal versenyképesebbek legyenek a munkaerőpiacon.

A tanfolyam 4 óra alatt képes eljuttatni a tanulókat arra a tudásszintre, amit hozzávetőleg 400-500 óra autodidakta módon – Google-kereséssel és YouTube-videók végignézésével – érnének el

– állítják az AI-iskola társalapítói, akik szerint ez a tudás bőven behozza a ráfordított időt, mivel a munkáltatók kulcskompetenciaként fogják elvárni, akárcsak az Excel ismeretét. A képzésről elmondták, hogy az összeállításánál a legfontosabb szempontok közé tartozott a hitelesség, tömörség és a lényegi tudás átadása. A kurzus során a hallgatók tulajdonképp megtanulnak emberi nyelven beszélni a géppel, promptokat, vagyis parancsokat fogalmaznak meg. Azonban nem mindegy, hogy mit adunk ukázba a robotnak, ugyanis könnyen félreértés és galiba lehet a vége, de ez az oktatók szerint megfelelő fogalmazással – amit a képzés során megtanítanak – kiküszöbölhető.

A jövő talán legfontosabb tudása a promptolás

A Promptmaster társalapítói és a hallgatói érdekképviselet (HÖOK) az árképzésnél a lehető legalacsonyabb összeget lőtték be, így lett egy dollár a kurzus ára a korábbi száz dollárról.

A ChatGPT egyik pillanatról a másikra jelent meg minden egyetemista zsebében, és vált mindennapjaik részévé. A hallgatói érdekképviselet részéről fontosnak tartjuk, hogy a modern kor eszközei által nyújtott lehetőségeket felhasználjuk az egyetemi képzések során; kialakítsuk ezek szabályrendszerét, és felkészítsük mind az oktatókat, mind a hallgatókat az eszközök effektív és etikus használatára. Örülünk, hogy fontos stratégiai partnerre leltünk ebben a feladatban a Promptmasterrel

– nyilatkozta Eszterhai Marcell, a HÖOK elnöke. Az együttműködéssel hozzávetőleg 11 milliárd forintot spórolhatnak a felsőoktatásnak, ha minden hallgató beiratkozik az AI-képzésre. Szabó Dávid, a Promptmaster társalapítója és ügyvezetője lapunknak elmondta, hogy már ötezer diáknál is többet számlál az AI oktatási intézményük, ahol online workshopokon és videókurzusokon keresztül oktatnak. A mesterséges intelligencia gyakorlati készségeinek elsajátítása és annak alkalmazása áll a kurzus középpontjában. Ezzel a szakember szerint a hallgatók felkészülhetnek a munkaerőpiac új elvárásaira.

Az AI alaptudás lesz, akárcsak az Excel

„Tíz éven belül a világ munkahelyeinek fele a promptmérnöki munkákból fog állni. Azok, akik nem tudnak promptokat írni, elavulttá válnak” – jelentette ki korábban Robin Li, a kínai AI-óriás, a Baidu társalapítója és vezérigazgatója.

Minden egyes munkahelyen konkrétan kötelező lesz, hogy érts a mesterséges intelligenciához

– jelezte lapunknak Tálas Dávid, a Promptmaster társalapítója és operatív vezetője, aki szerint olyan alaptudás lesz a promptolás, mint amilyen ma a számítógép-használat, a gépírás vagy a Word és Excel ismerete. „Ebből a szempontból a mesterséges intelligencia egy jelentősebb találmány, mint a mobiltelefon, az okostelefon vagy az internet volt” – tette hozzá az AI oktatási intézmény mentora.

Az oktatók is szintet léphetnek

A Promptmaster társalapítói szerint nemcsak a hallgatók, de az oktatók is profitálhatnak a mesterséges intelligencia térnyeréséből, ugyanis asszisztensként megkönnyítheti a munkájukat.

A mesterséges intelligencia az oktató számára ugyanazt a produktivitásnövekedést fogja adni, mint a hallgatóknak

– véli Szabó Dávid, hozzátéve, hogy akár a feladatok kidolgozásában, a beadandók osztályozásában, de a tananyag átadásában is segíthet a robot. Már ma is képesek arra a nagy nyelvi modellek, hogy egy tananyagot teljesen a magukévá tegyenek, a hallgatók pedig kedvük szerint kérdezhetnek és tanulhatnak tőle. Ennek a módszernek az előnye, hogy egy leszűkített adatbázisból dolgozik a rendszer, így a válaszadás során nem használ olyan forrást, amelyet az oktató nem ismer el hitelesnek.

A tudás előállításának forradalmában veszünk részt, amire Gutenberg nyomdája óta nem volt példa. A társadalom már most érzi a mesterséges intelligencia hatását. A reakciók látványosan széles körűek. A felsőoktatásban egyes tanárok siránkoznak a technológia miatt, mások, mint én, azt látják, hogyan használhatjuk a ChatGPT-hez hasonló nagy nyelvi modelleket, hogy a legjobb önmagunkat adjuk

– mondta dr. Ward Risvold. A Georgia Állami Egyetem oktatója szerint végső soron a mesterséges intelligencia nem fog eltűnni, a felsőoktatás pedig alkalmazkodni fog. „Be fogjuk építeni a mesterséges intelligenciát a kurzusfejlesztésbe, az óravázlatokba és az órai gyakorlatokba  sőt sokan közülünk már be is építették” – jelezte az amerikai egyetemi oktató.

Ha hatékonyan kérdezzük, a ChatGPT kiegészíti az egyetemi tanulást. A ChatGPT tanársegédként szolgál; visszajelzést ad a diákjaimnak az idejük eltöltéséről. A ChatGPT nem helyettesíthet engem, de a hatékony prompting támogathatja az oktatásomat, kreatívabb tanárrá tehet, és segíthet a diákjaimnak az osztálytermen kívül is

– nyilatkozta Risvold, aki maga is elvégezte a Promptmaster kurzusát. Az online képzésről elmondta, hogy minden eddigi oktatói kurzusánál tömörebb, közérthetőbb és hatékonyabb leckéket kínál. „A Promptmaster részletes struktúrát nyújt a diákoknak, egyetemi oktatóknak és szakembereknek, hogy megértsék és a lehető legjobb eredményeket érjék el a projektjeikkel” – állítja Risvold, beszámolva arról, hogy a képzés segítségével megemelte a termelékenységét, és minimalizálta a nemkívánatos kimenetek átdolgozásával töltött idejét.

Az AI mind az oktatásban, mind pedig a kutatásban időt spóroló, inspiráló eszköz. Fontos azonban megjegyezni, hogy mindenképp szükség van a végeredmény kontrolljára, megbízhatóság tekintetében még van hová fejlődni

– erre már Kovács Stefan világított rá. A BME GTK egyetemi adjunktusa szerint a ChatGPT olyan eszközzé fog válni az oktatásban, valamint a hétköznapi életben is, mint például régen a számológép. „Mindenkinek szüksége lesz olyan képességekre, amelyekkel kiaknázhatja az eszközben rejlő lehetőségeket” – véli a műszaki egyetem adjunktusa.

Horváth László, az ELTE egyetemi adjunktusa szerint pedagógiai szempontból az AI felerősíti a korábbi gyakorlatot.

Ha egy elavult pedagógiai kultúrára eresztjük rá, akkor a magolást fogja támogatni. Kiválóan lehet generáltatni adott szakirodalom alapján feleletválasztós kérdéseket, rengeteg munkát spórolva ezzel az oktatóknak

– nyilatkozta az egyetemi oktató, aki szerint a fő kérdés az, hogy milyen pedagógiai cél elérése érdekében használjuk az AI-t. Éppen most van elbírálás alatt egy olyan kutatási pályázatunk, amely épp a pedagógiailag tudatos AI-használatot vizsgálná” – árulta el.

Meg kell tanulnunk parancsolni

A promptolás, vagyis a gépeknek parancsolás nem egy magától értetődő kompetencia, sokan csak hiszik, hogy jól csinálják, pedig csak a felszínt kapargatják, nem hozzák ki a rendszerből a maximumot – mutatnak rá az AI-iskola mentorai. Kérésünkre összeszedték, hogy mit sajátíthatnak el a hallgatók, milyen érvek szólnak az AI-képzés mellett:

  • A tanfolyamot AI-szakemberek hozták létre és tanítják, akik összesen több mint 20 éves tapasztalattal rendelkeznek a területen.
  • A tanfolyam minden elemét úgy tervezték, hogy gyakorlatias és felhasználóbarát legyen, így a tanulók könnyen megérthetik és alkalmazhatják a tanult fogalmakat.
  • Ingyenes hozzáférést biztosítanak a Prompt Mastermind közösséghez, a szakértők és tanulók támogató hálózatához, amelyhez hasonlót a mentorok szerint egyetlen más tanfolyam sem kínál. Itt a diákok közös tanulását folyamatos online továbbképzésekkel, tudásmegosztással, gyakorlati feladatokkal segítik.
  • 14 napos pénzvisszafizetési garanciát kínálnak.
  • Mivel a képzett promptmérnökök iránti kereslet növekszik, a tanfolyam biztosítja a szükséges készségeket és tanúsítványt, hogy segítse a karrier előrehaladását a fejlődő AI-iparágban.
  • „Partnercégünk, a Neuron Solutions az elmúlt 6 évben több tucat vállalat számára valósított meg AI-megoldásokat. A tanfolyam tananyagát az ő támogatásukkal és minőségbiztosításukkal építettük fel, a szakmai lektorálást Szabados Levente, a Frankfurt Business School of Finance docense és a Neuron Solutions egyik alapítója vezette.”

Korábban Tajthy Krisztina, az IVSZ (Szövetség a Digitális Gazdaságért) főtitkára lapunknak elmondta, hogy alapjaiban írja át a munkaerőpiacot a mesterséges intelligencia (AI) szerte a világon, így Magyarországon is.

A várható munkaerőpiaci hatások régiónként és szektoronként is eltérőek, de például az e-kereskedelmi, digitális marketing és digitális transzformációs szakemberek körében 25-35 százalékkal nőhet az állások száma a következő öt évben

– nyilatkozta az Indexnek a szakember. Vinnai Balázs, az IVSZ elnöke pedig arra mutatott rá, hogy több millió munkahely szűnhet meg világszerte, ugyanakkor ezzel egy időben több millió munkalehetőség létrejöttét jósolják a kutatók. A szervezet álláspontja szerint van félnivalónk attól, hogy a mesterséges intelligencia elveszi a munkánkat, de ez inkább azok számára jelent veszélyt, akik nem hajlandók AI-tudással felvértezni magukat.

Nem a mesterséges intelligencia fogja elvenni a munkát, hanem azok, akik tudják, hogyan kell használni az AI-t

– erre már Szabó Dávid világított rá, hozzátéve, hogy a mesterséges intelligencia egyre inkább átjárja az iparágak minden területét, a következő években csaknem 300 millió munkahelyet megszüntetve. „Ez nem csak egy távoli jövőbeli forgatókönyv – ez már most történik” – fogalmazott a szakember, aki szerint az olyan AI-eszközök, mint a ChatGPT, nem csupán egy új készség elsajátításáról szólnak, hanem a jövőnk, a megélhetésünk biztosításáról is.

Összességében a képzés azoknak való, akik szeretnék hatékonyan használni a mesterséges intelligenciát, például a ChatGPT-t a Certified Prompt Engineering képzésen keresztül. Ezzel nemcsak lépést tarthatnak a fejlődő munkaerőpiaccal, de az élvonalban is maradhatnak” – világítottak rá a képzés megálmodói. Leszögezték, hogy ez nem csupán egy eszköz megtanulásáról szól, hanem arról, hogy biztosítsuk a helyünket a jövő munkaerőpiacán.

(Borítókép: Tálas Dávid és Szabó Dávid. Fotó: Lapat Lili / Index)