Százmilliárdos beruházás: ilyet még nem látott a magyar söripar
További Gazdaság cikkek
- Visítozva rohant a NAV egységei elől a Reszkessetek, betörők! sztárja
- Mind elbuktuk, pedig százmilliókat ért volna ez a hat szám
- Nincs több pánik a törött kütyük miatt: itt a MediaMarkt válasza
- Újraindult az olajszállítás a Barátság kőolajvezetéken
- Munkaidőn kívül buktatott le egy adóellenőr egy karácsonyfadíszeket áruló vállalkozót
Jövőre lesz 170 éves a Dreher Sörgyárak, amely januártól fennállása legnagyobb, mintegy 100 milliárd forint értékű beruházássorozatába vág bele. Hasonló léptékű fejlesztésre a sörgyártás hazai történetében még nem volt példa. A források 30 százaléka, tehát hozzávetőleg 30 milliárd forint az anyacég, a japán Asahi döntése értelmében már biztosított.
Búcsú az elavult technológiától
A nagy múltú kőbányai üzem átfogó infrastrukturális felújítása az eszközök, a gépek és a technológia modernizálása révén nemcsak a hatékonyságot javítja, a versenyképességet növeli, hanem a fenntarthatósági célok teljesüléséhez is hozzájárul az energia- és vízfelhasználás, illetve a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése révén. A tízéves mesterterv első, 2024–2026-os projektszakaszában elsőként az új energiaközpontot építik meg jövő januártól, majd a fermentációs és a kondicionáló tartályokat cserélik.
A korábbi évek javuló megtérülése teremtette meg az alapot ahhoz, hogy az Asahi jóváhagyja ezt a beruházást. Le kell cserélni a korábbi, elavult technológiát, ezt pedig úgy tesszük meg, hogy a környezetterhelést a lehető legnagyobb mértékben csökkentsük. Mindez azt vetíti előre, hogy a Dreher Sörgyárak a 170. születésnapja után bátran tekintsen előre az alapítása 200. évfordulójáig, vagy azon túlra is
– mondta az Indexnek Békefi Gábor, az 1854 óta működő magyarországi sörgyár vezérigazgatója.
Teljes megújulás lépésről lépésre
Ezt azzal egészítette ki lapunknak Bai József pénzügyi igazgató, hogy mindezt nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházásként szeretnék megvalósítani, akárcsak a közelmúltban az alumíniumdobozos sörök gyártási kapacitásának 120 százalékos növelését. Igaz, a kettő más kategória, az előbbi 7 milliárd forintos projekt volt.
Az ugyanakkor közös pont, hogy a fejlesztést önerőből, állami vagy uniós pénzügyi támogatás nélkül vállalják be. A szakember a mesterterv további részéről elmondta: a második etapot 2027-ben kívánják megindítani, amelynek finanszírozási lábáról időről időre az addig teljesült vállalások mentén egyeztetnek az Asahi európai képviseletével és a japán központtal egyaránt.
Fontos lépcsőfok lesz a folytatásban a raktárbázis növelése, illetve a főzőház megújítása.
Békefi Gábor kitért arra is a most bejelentett beruházással kapcsolatban, hogy kiemelt figyelmet kap a „Drehertől Dreherig” örökségépítési filozófia, vagyis az innovációk bevezetése mellett a magyar sörgyártás hagyományainak ápolása. A magyarok sörfogyasztásához évente csaknem 422 millió korsónyi mennyiséggel hozzájáruló vállalat jelentőségét hűen tükrözi, hogy csaknem 600 főt foglalkoztat, de közvetve több mint 11 ezer család megélhetését biztosítja, úgy a vendéglátás, a logisztika, mint a marketing területén. A Dreher beszállítóinak 86 százaléka hazai kis- és középvállalkozás, míg a társaság évente több mint 17 milliárd forinttal járul hozzá az államháztartáshoz jövedéki adó, áfa, termékdíj és egyéb járulékok formájában.
Új korszak kezdődött az Asahival
Minden jel arra utal tehát, hogy a Drehernek kifejezetten jó a kapcsolata az anyacégével. Mint ismert, az Asahi azután lépett be 2017-ben a kőbányai cég életébe, hogy az AB InBev megvásárolta a SABMillert, majd többlépcsős portfóliótisztítás részeként megvált számos kelet-közép-európai érdekeltségétől. Ekkor nemcsak a tulajdonos kiléte változott, hanem a magyarországi sörgyárban is vezetőváltás történt. Az új menedzsment a már említett örökségépítési filozófiát állította a középpontba, amely – csakúgy, mint az 1948-as államosítás előtt – a prémiumizációra, valamint a hagyomány és a modernitás ötvözésére koncentrál a működés, termék- és vállalati kultúrafejlesztés területén.
Az elmúlt években a vállalati stratégiát közelebb kellett hozni a fogyasztói igényekhez annak érdekében, hogy javítsák a jövedelmezőséget, ne csak az árbevétel növekedjen, hanem vele együtt a profit is. A kedvező beruházói döntésekhez más út nem vezet egy söripari konszernen belül. Például a doboztöltő kapacitás már említett növelése lehetővé tette a Dreher számára, hogy ne csak az importigénye csökkenjen, hanem a cégcsoporton belül exportőrként is megmutathatja magát.
(Borítókép: Dreher Sörgyárak)