Három házi feladat, amit a magyar kormánynak meg kell oldania
További Gazdaság cikkek
- Jelentősen megváltozhat a budapesti lomtalanítási rendszer
- Különös indokkal szünteti meg a kormány a paksi különleges gazdasági övezetet
- Több mint 7,7 milliárd forintot ad a kormány a budapesti egészségügy fejlesztésére
- Autót venne a munkáshitelből? Mutatjuk, hogy miért nem érdemes
- Több napra leállt az ügyintézés az MVM online oldalán és alkalmazásában
A külföldi tőkeállomány mára meghaladja a 100 milliárd eurót, ami 2030-ra megduplázódhat, hiszen a tőke tőkét termel, annak hozama van, amit újra be lehet fektetni, ahogyan azt tette az Audi is – mondta a jubileumi rendezvényen Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter. Kifejtette, hogy az export/GDP arányát tekintve az évtized végére elérhetjük a 100 százalékot, amihez nagyban hozzájárul, hogy a magyar gazdaság exportszerkezete Európában a hatodik, globálisan pedig a 11. legkomplexebb, köszönhetően a high-tech ipar fokozott jelenlétének. A tárcavezető elmondta, ehhez a kormánynak is el kell végeznie három házi feladatot, ezek
- az energia,
- a munkaerő
- és az infrastruktúra.
Kifejtette, hogy az ország 44 terawattórás éves energiafogyasztása 2030-ra várhatóan eléri a 68 terawattórát. Az odavezető út fő kihívása Nagy Márton szerint az energiatrilemma, amely szerint elegendő, olcsó zöldenergiára van szükségünk. Ezért építik meg Paks II.-t, ezért támogatja a kormány a napelem-telepítéseket, emellett nemcsak a lakossági, hanem az ipari tárolókapacitások létesítését.
Fókuszban a foglalkoztatás
A miniszter azzal folytatta, hogy nemcsak biztosítani, hanem képezni is kell a munkaerőt. Aki akar dolgozni, az tud, a statisztikák teljes foglalkoztatottságról árulkodnak, az aktivitási rátát ugyanakkor még lehet növelni.
Ahol semmilyen eszközzel nem teremthető elő a szükséges mennyiségű és minőségű hazai munkaerő, ott van csak szükség a vendégmunkásokra, de szigorú szabályozás mentén, amit rövidesen a parlament elé viszünk.
A szakpolitikus szerint kulcskérdés az is, hogy a Magyarországon előállított árut magyarok szállítsák, ezzel összefüggésben a logisztikai szektornak van tere a növekedésre, hogy a GDP-arányos súlya 5-ről 10 százalékra nőjön.
Nagy Márton rávilágított: a magyar járműiparban csaknem 150 ezren dolgoznak, ebből az autóiparban majd 100 ezren. A termelési értéke a GDP 20 százalékának felel meg, ami 2030-ra 30 százalékra ugorhat. Megállapította, hogy ez függőség, de lehetőség is, amiben a kulcs a digitális és a zöldátállás segítése.
Ennek érdekében a kormány 6300 milliárd forint értékben tervez fejlesztéseket előmozdítani, amelynek lenyomataként a szektorban csaknem 20 ezer új munkahely létesülhet.
A miniszter aláhúzta: korábban már segítették 60 milliárd forintnyi állami támogatással az Audit, amelynek a mostani 54 millió eurós, azaz mintegy 20 milliárd forintos beruházási tervéhez is hozzájárulnak. Elsősorban munkaerőpiaci és környezetvédelmi oldalról segítenek, így 3500 munkavállaló átképzésében, illetve a CO2-kibocsátás drasztikus csökkentésében.
30 év, 12 milliárd euró
Tavaly mintegy 1,68 millió hajtást bocsátott ki a világ legnagyobb motorgyára, miközben több mint 171 ezer autó is legördült a győri szalagról. De a kerek évforduló apropóján érdemes azt is felidézni, hogy
az Audi Hungaria 1993-as indulása óta az anyacég több mint 12 milliárd eurót fektetett be Győrben, amivel a vállalat a magyar ipar egyik legnagyobb beruházója.
Egyúttal az egyik legnagyobb foglalkoztató is csaknem 12 ezer munkatárssal. A mostani 190,2 millió eurós, azaz mintegy 72 milliárd forintos projekt lényege az, hogy egy már meglévő csarnokban alakítottak ki egy teljesen új, 15 ezer négyzetméteres gyártóterületet, ahol 700 munkatárs három műszakban mintegy napi kétezer elektromos hajtást állíthat elő.
Mérföldkő az Audi életében
Érdekesség, hogy az új gyártósorok megtervezéséhez immár VR-szemüveget is bevetettek, a termelési egység kialakítása a győri és ingolstadti gyártástervezők, valamint a győri szerszámgyár szakembereinek együttműködésében valósult meg. Ezek a prémium elektromos motorok (Premium Platform Electric, PPE), az Audi Q6 e-tron és Q8 e-tron modellsorozat számára készülnek, de a Volkswagen konszern MEBeco platformját is kiszolgálják majd, ami egy moduláris elektromos hajtáskoncepció. Utóbbi célra felépítenek még egy új gyártóegységet.
A vállalat magasan képzett csapatával már több mint 400 ezer elektromos hajtást gyártott 2018 óta, ami felbecsülhetetlen értékű tapasztalattal ruházza fel
– erre Gernot Döllner, az Audi AG igazgatótanácsának elnöke hívta fel a figyelmet, aki szerint Győr tökéletes helyszíne a PPE-motorok gyártásának. Gerd Walker, az anyacég termelésért és logisztikáért felelős igazgatótanácsi tagja annyiban továbbment, hogy megjegyezte:
Győr konzekvensen dolgozik a világ legnagyobb motorgyárának e-mobilitásra történő átállásán, nélkülözhetetlen szereplője a konszern globális termelési hálózatának.
Rá nehezen mondható, hogy „messziről jött ember”, hiszen 2012 és 2016 között az Audi Hungaria járműgyártásért felelős igazgatósági tagja volt.
Felértékelődött a győri gyár szerepe
A jubileumi rendezvényen Alfons Dintner, az Audi Hungaria igazgatóságának elnöke megjegyezte: a győri telephely az elmúlt 30 évben egy kis motorgyárból a járműipar meghatározó szereplőjévé nőtte ki magát.
Vállalatunk a Volkswagen-konszern világszintű termelési hálózatának meghatározó pillére, valamint a magyar gazdaság motorja. Prémiumminőségű termékeink mellett széles körű fejlesztői tevékenységet folytatunk Győrben, valamint magas hozzáadott értékű, a munkatársaink kompetenciáira épülő szolgáltatásokat kínálunk partnereinknek. Az új elektromos motorgeneráció gyártásának megkezdésével folytatjuk vállalatunk felkészítését az elektromobilitás korszakára
– jelentette ki Dintner.
Új munkaköröket teremtettek
Robert Buttenhauser, az Audi Hungaria motorgyártásért felelős igazgatósági tagja rávilágított, hogy a PPE-hajtásokkal növelték a gyártási mélységüket, egyúttal új munkaköröket teremtettek a fogaskerék-technológia, az új hőkezelési eljárások és a lézertechnológia területén. A gyártási technológia is számos innovatív megoldással egészült ki: a konszernben elsőként alkalmaznak egy új impregnálási folyamatot, valamint Győrben először építik a váltókomponenseket az elektromos hajtások integrált elemeként.
(Borítókép: Stiller Ákos / Bloomberg / Getty Images)