Az EU vizsgálatot indított a Szegedre települő kínai autógyárral szemben
További Gazdaság cikkek
- Bár a vállalatok terheit emelik a bankok, a végén a magyar emberek fizetnek
- A Zsolnay többségi tulajdonosa levédetné a „Dubai Csoki” kifejezést
- Barna Zsolt: A legtöbb bankadót fizetjük – akkor milyen állami hátszélről beszélnek?
- A Mol gázüzemet és kutatás-termelési eszközöket vásárol Kelet-Magyarországon
- Átfogó fejlesztési programot indít a Pécsi Tudományegyetemet fenntartó alapítvány
Emlékezetes, hogy még a karácsonyi ünnepek előtt jelentették be hivatalosan a beruházást, amelyről már korábban megjelentek híresztelések a sajtóban. A BYD-vel a világ egyik legnagyobb gyártója érkezhet Magyarországra az elektromosautó-iparágban.
Ugyanakkor a kínai gyárak európai terjeszkedését megakaszthatja, hogy az Európai Bizottság nemrég vizsgálatot indított több gyártó ellen. Erről a Reuters osztott meg egy exkluzív értesülést pénteken. Mint írták,
az Európai Bizottság szakértői a BYD, a Geely, valamint a SAIC nevű gyártókkal szemben vizsgálódnak veresenypiaci okokból kifolyólag.
Az uniós tisztviselők szerint fennáll a gyanú, hogy a kínai gyártók – a beruházásaikat segítő állami támogatásoknak köszönhetően – tisztességtelen versenyelőnyt élveznek a konkurenciával, többek közt a Teslával, a Renault-val, valamint a BMW-vel szemben.
A Reutersnek nyilatkozó tisztviselők azt mondták, hogy a vizsgálatot valójában még tavaly októberben kezdték el, és várhatóan 13 hónapig tart. A vizsgálók az említett három kínai autógyár távol-keleti létesítményeibe, valamint a konkurencia létesítményeibe is ellátogatnak, és ellenőrzik, hogy az érintettek által korábban szolgáltatott adatok megfelelnek-e a valóságnak.
ha pedig úgy ítélik meg, hogy a kínaiak tisztességtelen előnyt élveznek, akkor egy különvámot is bevezethetnek velük szemben.
A vizsgálat nem volt jó hatással Kína és az EU viszonyára: Kína protekcionizmussal vádolta meg az EU-t, és a maguk módján valószínűleg válaszoltak is: a múlt héten a Franciaországból importált brandy miatt indítottak dömpingellenes vizsgálatot (a Reuters szerint Franciaország egyike volt azoknak a tagállamoknak, amelyek a kínai gyártókkal szembeni vizsgálat elrendelését támogatták).
Egyes becslések szerint Kína 2023-ban a világ legnagyobb autóexportőrévé válhatott, lekörözve ezzel az addig világelső Japánt. Az európai elektromosautó-piacon jelenleg 8 százalék a részesedésük, de 2025-ig ez 15 százalékra nőhet. E téren jelzésértékű az is, hogy szakújságírók szerint a 2024-es év Európában megvásárolható legjobb autója a BYD egyik modellje lett.