Kegyetlen pengeváltás a Wizz Air és a Ryanair között, itt az újabb felvonás

Wizz Ryan
2024.03.04. 17:53
A Wizz Air vezérigazgatója szerint Michael O’Learynek mást tanítottak matematikából, mint neki, Magyarországnak pedig egyetlen nemzeti légitársasága van. Váradi József a Világgazdaságnak többek között a szurkolójáratokról is beszélt.

Váradi József a Világgazdaságnak nyilatkozva elmondta, hogy ismét focilázban égnek a németországi Európa-bajnokságra kijutó labdarúgó-válogatottnak köszönhetően. Keresik a lehetőségét, hogy újabb szurkolói járatokat indítsanak a nyáron.

A Wizz Air vezérigazgatója többek között érintette az interjúban a Ryanair vezetőjének korábbi kritikáit is:

  • Váradi hangsúlyozta a Wizz Air domináns szerepét a magyar piacon, amely 38 százalékos részesedéssel bír, szemben a Ryanair 26 százalékos részesedésével. Ezzel cáfolja Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatójának állítását, miszerint a Wizz Air vesztésre állna a magyar piacon.
  • Pozitívan nyilatkozott a magyar kormány döntéséről, hogy a Budapest Airportot visszaállamosítja, és a francia Vinci SA-t kisebbségi tulajdonossá teszi. Úgy véli, hogy ez a lépés összhangban van a nemzetközi gyakorlattal, és elősegítheti a stratégiai infrastruktúra hatékony kezelését.
  • Váradi szerint a Wizz Air továbbra is kedvező árakkal vonzza az utasokat, mivel az emberek továbbra is szeretnek utazni, annak ellenére, hogy nem mindenki hajlandó megfizetni a magas jegyárakat. „Ez nyilván az előnyünkre válik, mert mi lényegesen kedvezőbb feltételekkel és alacsonyabb árakkal tudunk repülőjegyeket kínálni az utazni vágyóknak” – fogalmazott a légitársaság vezetője.
  • Megjegyezte, hogy a Wizz Air iránti kereslet jelentősen nőtt, jelenleg 60 százalékkal többet repülnek, mint a Covid előtti időszakban, ami jól mutatja a vállalat növekvő népszerűségét és teljesítményét.
  • Váradi úgy véli, hogy a Wizz Air mindig is Magyarország nemzeti légitársasága volt, mind jogi, mind jelképes értelemben. Ezt számos példával támasztja alá, köztük azzal, hogy a légitársaság szerepet vállalt egészségügyi eszközök szállításában Kínából a pandémia alatt.
  • Váradi elmondta, hogy a Wizz Air tervei szerint a következő 12 hónapban körülbelül 40 új repülőgépet vesznek át, és törekszenek a flotta bővítésére, hogy a kapacitások ne csökkenjenek, sőt növekedjenek.
  • A szurkolójáratokról elárulta, hogy azok iránt nőni fog a kereslet, bár tulajdonképpen gyakorlatilag már beteltek. „Most vizsgáljuk a lehetőségét annak, hogyan tudunk további járatokat indítani azok számára, akik élőben szeretnék látni a meccseket” – mondta.

Korábban a Ryanair-vezér szúrt oda a Wizz Airnek 

Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója pár hete egy a budapesti sajtótájékoztatón szúrt oda a rivális légitársaságnak, a Wizz Airnek.

Kijelentette, hogy

AZ ÚJ ÚTVONALAKKAL A RYANAIR 2024-BEN LEKÖRÖZI A VERSENYTÁRSÁT, ÉS MAGYARORSZÁG LEGNAGYOBB LÉGITÁRSASÁGA LESZ.

O'Leary ráadásul azt is hozzátette, hogy a magyarországi székhelyű Wizz Air magasabb költségekkel üzemel, útvonalakat szüntet meg Budapesten, Airbusokat tart a földön, és olyan új piacokat próbál találni, ahol nincs jelen a Ryanair.

Továbbá a sajtótájékoztatón újra felszólalt a légitársaságokat sújtó környezetvédelmi adó ellen, amely szerinte rontja a versenyt azáltal, hogy magasabb árakat eredményez, de a forgalomnövekedésre is negatívan hat, és az utasok lehetőségeit is korlátozza. Az adónem miatt a vezérigazgató többször is indulatosan ment neki a magyar kormány tagjainak. Egy korábbi budapesti sajtótájékoztatón egészen odáig ment, hogy azt mondta: szerinte a kormány tagjai nem voltak beszámítható állapotban, amikor ezt az adót kitalálták.

A Ryanair repülőgépeinek nagy részét a Boeing cég 737 típusú modelljének különböző változatai teszik ki. Az utóbbi időben a repülőgépgyártó cég bizalmi válsággal küzd, ugyanis a múlt hónapban egy vadonatúj 737 Max 9 típusú repülőgép kényszerleszállást hajtott végre, miután a levegőben kiszakadt az egyik ajtópanelje.

A légitársaság vezérigazgatója azonban a sajtótájékoztatóján arra is kitért, hogy a cég  továbbra is bízik a Boeingekben, mivel úgy vélik, hogy a repülőgépgyártónál a minőségellenőrzéssel van probléma. Éppen ezért ezt a problémát úgy orvosolják, hogy saját mérnököket alkalmaznak a seattle-i gyárban.

(Borítókép: Váradi József és Michael O'Leary. Fotó: Chris Ratcliffe / Bloomberg, Pier Marco Tacca / Getty Images Hungary)