Ultimátumot kapott a kormány, indul az újabb hisztéria az üzemanyagoknál
További Gazdaság cikkek
- Hatalmas fordulatot jelez Magyarországon, ami a külföldi munkavállalókkal történik
- Leleplezték, hol szilveszterezik a magyarok többsége
- Legtehetségesebb dolgozóikat veszíthetik el azok a munkaadók, amelyek nem rugalmasak
- Dermesztő dolog derült ki a fehér autót vezető magyarokról
- Karácsonykor több településen elment a mobilnet és telefon szolgáltatás
„Sokan szinte sikerként könyvelték el a bejelentést, hogy Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egyeztetésre rendelte be a Mol és a Magyar Ásványolaj Szövetség képviselőit az üzemanyagárakkal kapcsolatban” – írta közleményében Mi Hazánk. A párt szerint nem ez lenne az első olyan lépés a kormánytól,
ami azt a látszatot próbálja kelteni, hogy érdemi lépéseket tesz a magyar családok védelmében.
A parlamenti párt szerint ilyen volt, amikor a jövedéki adó mértékének felülvizsgálatáról szóltak a hírek, majd januártól indokolatlan jövedékiadó-emelést vezettek be, ami körülbelül 425 forintos euróárfolyamhoz lett igazítva és amelynek következtében már az idei év első negyedévében 15-20 milliárd forintot vettek ki az emberek zsebéből.
Végig követtük az eseményeket
Az ügy előzményeit így lehet összefoglalni:
- Nagy Márton korábban az Indexnek úgy fogalmazott, a kormánynak megállapodása van a Magyar Ásványolaj Szövetséggel: „ennek értelmében az üzemanyagáraknak a régiós középmezőnybe kell tartozniuk”.
- Ugyanakkor, ahogy azt szintén megírtuk, jelenleg Magyarországon a régióban a harmadik legdrágább az üzemanyag.
- Ezért hétfőn megkérdeztük a tárcavezetőt, hogyan értékeli jelenleg az üzemanyagárakat. „Most úgy látjuk, van itt egy elcsúszás. Ezért a hét második felére behívtam egyeztetésre a Molt és a Magyar Ásványolaj Szövetséget, hogy a korábbi megállapodásunkat hogyan képzelik el. A további lépés ennek a beszélgetésnek a következménye, függvénye lesz. Erről majd külön tájékoztatjuk a médiát” – összegezte a nemzetgazdasági miniszter.
- Majd arra kérdésünkre, miért kell nyomást gyakorolni az üzemanyagárakra, miért nem hagyja a kormány, hogy ezeket a piac határozza meg, Nagy Márton aláhúzta: az üzemanyagárak nem csak az Ural típusú olajárakat követik le. „Van benne profittartalom és sok más elem. Amikor tárgyalunk, akkor ezeket a tényezőket – többek között a profitmarzsokat – vizsgáljuk, hogy indokoltak-e, és ezek más szomszédos országokban hogyan alakulnak.”
Szerdán a Mi Hazánk Mozgalom közleményben tudatta, elvárja Nagy Mártontól, hogy mielőtt asztalhoz ül az üzemanyagpiac főbb hazai szereplőivel, gondolja át lehetséges kormányzati lépésként a Molnak nyújtott kormányzati kedvezmények átcsoportosítását, és az üzemanyagok adóterheinek csökkentését. A párt azt szeretné, hogy a kabinet vegye fontolóra az üzemanyagokat terhelő adók újraszámítását,
- „beleértve a jövedéki adó jelenlegi euróárfolyamhoz történő igazítását”,
- „a kiskereskedőket terhelő adók és a világrekorder áfa csökkentését”,
- „illetve az adót ne adóztassa a kormány, tehát ne terhelje a jövedéki adót az áfa mértékével”.
A közleményüket úgy zárták, „ezen kívül tárgyaljanak a Mol és a kormány közös alapítványainak többmilliárdos részvényhozamából származó bevételek átcsoportosításáról, egy, az üzemanyagárak letörésére felállítandó alapba. Ha valóban az üzemanyagárak csökkentése a cél, akkor egy eredményes tárgyalás után akár 50-100 forintos üzemanyagár-csökkenés is elérhető lenne”.
Veszélyes játékba kezdett a kormány
Korábban az üzemanyagárakról megkérdeztük Grád Ottót, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkárát. „Egyértelműen felfelé mozdultunk el a régiós középmezőnyből, annak ellenére, hogy a hazai olajvállalatok és üzemanyag-forgalmazók mindent megtesznek a drágulás ellen” – szögezte le a megkeresésünkre.
Számos kedvezőtlen változás történt az utóbbi időben, és ezek nem abba az irányba hatottak, hogy a korábbi pozíciót tartani lehessen. „Amikor az üzemanyag-kiskereskedelmi tevékenységet terhelő adók mértéke növekszik, nem lehet elvárni, hogy
AZ ÁRAK A KÖRNYEZŐ ORSZÁGOKHOZ KÉPEST – AHOL AZ ADÓKÖRNYEZET VÁLTOZATLAN MARAD – UGYANAZON A SZINTEN MARADJANAK”
– véli Grád Ottó. Idén 40 forinttal emelkedett a jövedéki adó, maga az adókörnyezet-változás jelentős mértékben rontotta a hazai üzemanyag-forgalmazás versenyképességét. „Ennek ellenére mindent megpróbált a szakmai oldal, hogy tartani tudja az árakat, mind a nagykereskedelmi, mind a kiskereskedelmi oldalon, de ezekkel a tényekkel együtt kell élni” – összegezte a főtitkár.
Grád Ottó arra is kitért, a beavatkozás alatt csak azt tudja elképzelni, hogy felülvizsgálják az adózási környezetet. Hiszen a jövedéki adó mértékének növelése tényként kezelhető, vagyis, hogy már lényegesen nagyobb mértékű, mint az az uniós kötelezettségből adódik – ez mind a benzin, mind a gázolaj esetében lényegesen magasabbra lett pozicionálva.
„A kiskereskedelmi különadó is olyan adómérték, ami egyáltalán nem tipikus, sőt ha a régiós környezetben nézzük, sehol máshol nem alkalmazzák. Ha szigorúan nézem, akkor a maga 3 százalékával gyakorlatilag ugyanolyan szinten működik, mint az áfa – a nettó árbevétel a számítás alapja. Ha az állam be akar avatkozni, akkor azt csak úgy teheti, hogy felülvizsgálja az adózási környezetet” – mondta az Indexnek.
Péntektől a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi ára is csökken. Előbbi ára 3 forinttal kerül majd kevesebbe, míg a gázolajért bruttó 5 forinttal fognak alacsonyabb árat fizetni a benzinkutak – írja a holtankoljak.hu. Ezt figyelembe véve az átlagárak április 12-től az alábbiak szerint alakulnak:
- 95-ös benzin: 641 forint/liter,
- gázolaj: 653 forint/liter.
(Borítókép: Index)