További Gazdaság cikkek
- Nem repedezik az üvegplafon: fizetésképtelenség nehezíti az albérletet keresők életét
- Mindjárt dézsából önti ránk a kormány a pénzt, így kell ügyesen aláállni
- A legbiztonságosabbnak tartott befektetési eszköz is Trump várható lépéseit kémleli
- Reszkethetnek az ételfutárok, Nagy Mártonék kipécézték őket
- A dögburgerezők kora rég lejárt, de a magyarok igényszintjén van mit javítani
A Temu látványosan megváltoztatta kereskedelmi gyakorlatát: az online piactér már közel sem olyan agresszív a virtuális térben, mint ahogyan az elmúlt hónapokban megszokhatták a hazai fogyasztók.
A kínai PDD Holdings e-kereskedelmi vállalat érdekeltségébe tartozó Temu jellegzetes narancssárga logója, arculata köszönt vissza eddig szinte bárhonnan, amerre a vásárlók és potenciális vevők az online térben néztek, a lehető legagresszívebb módon buzdítva fogyasztásra.
A hirdetések szinte eltűntek, számuk drasztikusan visszaesett. Sem a Google, sem a Facebook felületein nem találkozhatunk – legalábbis nem olyan gyakran – a webáruház hirdetéseivel, valamint MEGSZŰNTEK a sürgető üzenetek a honlapjukon is.
Az Economx a GKID felmérése alapján járt utána, hogy ez a fajta offenzív üzletpolitika eddig mennyire volt hatásos: a Temu vásárlói bázisa tavaly szeptemberben alig 0,5 százalék volt a külföldről rendelők körében, de idén januárra ez a mutató felkúszott 29 százalékra. Így a hírportál leszögezi: nemcsak hogy sikerült beállnia a világot leuraló távol-keleti webáruházak sorába az AliExpress, a Wish és a Shein után, hanem a Temu rögtön annak az élére is került.
A PDD Holdings e-kereskedelmi vállalat érdekeltsége – amely a Temu brand mögött erősen leértékelt árukat kínál, amelyeket többnyire közvetlenül Kínából szállítanak a fogyasztóknak – repülőrajtot vett.
Tisztességtelen kereskedelemmel vádolják
Március 13-án eljárás indult a Temuval szemben Magyarországon, miután a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) beérkezett bejelentések szerint
nem létező kedvezményeket, pszichés nyomásgyakorlást és félrevezető zöldüzeneteket is alkalmazhat az álló helyzetből rögtön végsebességig gyorsuló webáruház.
Az észrevételek értékelése és megfelelő információgyűjtés után a hatóság úgy döntött, hogy versenyfelügyeleti eljárást indít a platform európai működtetőjével, a Whaleco Technology Limiteddel szemben, amely vélhetően tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytat, és ezzel megtéveszti a fogyasztókat. A versenyhivatal már február 27-én belengette, hogy valami készül.
A GVH döntése nem egyedülálló: a német fogyasztóvédelmi szervek is tisztességtelen kereskedelmi gyakorlattal vádolják a kínai webshopot, manipulatív technikák alkalmazását is felróva. A német kormány szerint a Temu-gyakorlat miatt az uniós fogyasztóvédelmi szabályokat is felül kell vizsgálni, új szintre emelve a kínai webáruház terjeszkedését, s az annak módszereiben kételkedők ellenérzéseit.