Ezt mindenki megérezheti, újabb kihívást kaptak az európai autógyártók
További Gazdaság cikkek
- Visítozva rohant a NAV egységei elől a Reszkessetek, betörők! sztárja
- Mind elbuktuk, pedig százmilliókat ért volna ez a hat szám
- Nincs több pánik a törött kütyük miatt: itt a MediaMarkt válasza
- Újraindult az olajszállítás a Barátság kőolajvezetéken
- Munkaidőn kívül buktatott le egy adóellenőr egy karácsonyfadíszeket áruló vállalkozót
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a magyar EU-elnökségre történő felkészülés jegyében Glenn Schmidttel, a BMW elnökhelyettesével; Brian Ramppal, az Audi globális kormányzati ügyekért felelős vezetőjével; Jörg Burzerrel, a Mercedes igazgatósági tagjával; valamint Hildegard Müllerrel, a Német Autóipari Szövetség elnökével egyeztetett.
A tárca közleménye szerint globálisan az elektromos autók értékesítési számai jelentős mértékben emelkedtek, tavaly közel 10 millió darab tisztán elektromos járművet adtak el. Az eladások növekedési ütemét tekintve azonban tavaly megtorpanás volt megfigyelhető, miközben Kína dominanciája is egyre látványosabb az ágazatban.
Ahogy arról az Index egy hosszabb elemzésben beszámolt: Ez az európai autógyártók számára jelentős versenyképességi kihívást jelent.
A Nemzetgazdasági Minisztérium a tájékoztatásában arra is felhívta a figyelmet, hogy a német tulajdonú vállalatok Magyarországon több mint 222 ezer főt alkalmaznak, amelynek jelentős részét a gazdaságban meghatározó súllyal rendelkező járműgyártás adja. Így a megbeszélések központi témáját az európai autóipar, azon belül is az elektromos járműgyártás jövője, az arra történő átállás képezte.
Fontosak az infrastrukturális fejlesztések
Emellett a felek áttekintették az ágazatra ható nemzetközi folyamatokat, valamint a szabályozási kérdésekből eredő potenciális kihívásokat és lehetőségeket – összegezték. A felek az egyeztetés alatt kitértek a belső égésű motorral felszerelt új autók értékesítésének 2035-től érvénybe lépő uniós szintű tiltására. A tárgyalópartnerek kiemelték,
az uniós szabályozást a korábbi megállapodások alapján szükséges felülvizsgálni, illetve figyelemmel kell lenni a technológiai nyitottságra.
A tárca közlemény szerint egyetértés mutatkozott abban, hogy az elektromos autók jelentik Európa jövőjét, ebben meghatározó szerep jut majd Magyarország és a német autóipar együttműködésének.
Ennek alapja, Magyarországon napjainkban már jelen van – gyárt vagy létrehozza a gyártókapacitást – a három legnagyobb prémium német autógyártó vállalat, miközben a világelső keleti akkumulátorgyártó vállalatok közül négy telepített gyártást hazánkba. Továbbá a kínai BYD mint a világ egyik legnagyobb elektromosautó-gyártója is hazánkban építi ki első európai gyártókapacitását. Az infrastruktúra-fejlesztés fontosságát a kormányzati és piaci partnerek egyaránt hangsúlyozták.
A tárgyalópartnerekkel történt egyeztetések alatt hangsúlyosan merült fel a kínai elektromos autókkal szembeni büntetővámok kérdése,
amivel sem az autógyártók, sem a német kormány, sem pedig a magyar kormány nem ért egyet.
„Nem megoldás a protekcionizmus, fejlődni csak úgy lehet, ha globális verseny van. Nagy Márton az egyeztetéseken kiemelte, az európai autógyártást versenyképessé kell tenni” – olvasható a közleményben, melyet úgy zártak, hogy a nemzetgazdasági miniszter az egyeztetésen megköszönte a tárgyalópartnerek együttműködését, kiemelten azt, hogy közvetlen, a piaci szereplőktől származó információkkal segítették a tervezést és a magyar kormány munkáját.