Áttörhette a falat a kormány, rendkívüli lépés jön az üzemanyagáraknál
További Gazdaság cikkek
- Eldőlni látszik, megelőzi-e Kína az Egyesült Államokat a gazdasági harcban
- Fickósan ébredt a forint karácsony másnapján
- Árulkodó számok: úgy vettek fel hitelt a magyarok, mintha nem lenne holnap
- A Toyota növelte globális autóeladásait novemberben
- Karácsonyi csoda: van, amiben Magyarország kenterbe veri az európai mezőnyt
A nemzetgazdasági miniszter kezdeményezésére április dereka óta a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) minden pénteken publikálja a hivatalos átlagos heti üzemanyagárakat. Pontokba szedve az alábbi kép rajzolódik ki:
- Az április 19-i adatok szerint (a 16. héten) a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára 640 forint, míg a régiós országokban 620 forint volt, így a magyarországi átlagár 3,2 százalékkal magasabb volt a régiós átlagértéknél. A dízel üzemanyag esetén a heti átlagos ár Magyarországon 654 forint volt, ami 31 forinttal, 5 százalékkal haladta meg a régiós 623 forintos átlagárat.
- Az április 22-én kezdődő 17. héten Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára 648 forint, míg a régiós országokban 623 forint volt. Az átlagár 4 százalékkal, azaz 25 forinttal volt magasabb a régiós átlagértéknél. A szomszédos országokban az átlagár 638 forint volt, a magyar ár ezt 1,6 százalékkal, azaz 10 forinttal haladta meg. A dízel üzemanyag ára 649 forint volt, ami 27 forinttal, 4,3 százalékkal haladta meg a régiós 622 forintos átlagárat. A szomszédos országokban 638 forint volt a dízel átlagára, amit a magyar adat 1,7 százalékkal, azaz 11 forinttal múlt felül.
Most pénteken a KSH frissítette az adatokat. A 18. héten az EU Weekly Oil Bulletin adatai szerint
- Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára 639 forint, a régiós országokban 619 forint volt. Az átlagár 3,2 százalékkal, azaz 20 forinttal volt magasabb a régiós átlagértéknél. A szomszédos országokban az átlagár 633 forint volt, a magyar ár ezt 0,9 százalékkal, vagyis 6 forinttal haladta meg.
- A dízel üzemanyag heti átlagos ára Magyarországon 628 forint volt, ami 15 forinttal, 2,4 százalékkal haladta meg a régiós 613 forintos átlagárat. A szomszédos országokban 627 forint volt a dízel átlagára, amit a magyar adat 0,2 százalékkal, azaz 1 forinttal múlt felül.
Nagy Márton elérte, amit akart
Tehát a 95-ös benzin magyarországi átlagára 9 forinttal csökkent az előző heti adathoz képest. Ezzel párhuzamosan a régiós átlag is mérséklődött 4 forinttal. A szomszédos országokban a benzin átlagára 5 forinttal csökkent. A gázolaj magyarországi átlagára 21 forinttal csökkent egy hét alatt. A régiós átlagár kisebb mértékben, de szintén csökkent, 9 forinttal.
A szomszédos országokban a dízel átlagára 11 forinttal csökkent az előző héthez képest. A KSH kiemelte:
Az adatok alapján Magyarországhoz képest a régiós országok közül Ausztriában, Szerbiában és Szlovákiában volt magasabb a benzin átlagára.
Szlovákiában csökkent a legnagyobb mértékben a benzin ára, 17 forinttal. A térségben egyedül Horvátországban nőtt a benzin ára az előző heti adatokhoz képest, 4 forinttal. Csehország, Horvátország és Szlovénia esetében a 95-ös oktánszámú benzin átlagára kevesebb mint 5 százalékkal maradt el a magyar átlagártól. Bulgáriában továbbra is több mint 10 százalékkal alacsonyabb a benzin átlagára.
a dízelolaj esetében Ausztria, Horvátország és Szerbia heti átlagára meghaladta a magyar értéket.
Azonban Bulgáriában az átlagár több mint 10 százalékkal kisebb volt a magyar dízel üzemanyag átlagárához képest. A régió összes országában csökkent a dízel átlagára az előző héthez képest. Ausztriában és Magyarországon volt tapasztalható a legnagyobb mértékű, egyaránt 21 forintos csökkentés. Ezzel szemben Szerbiában csupán 3 forinttal mérséklődött az átlagár.
Nagy Márton korábban két hetet adott a kereskedőknek, így érdemes ezt az időszakot külön vizsgálni: a 16. héten a benzinért 640 forintot, a gázolajért 654 forintot kellett fizetni, míg a 18. héten a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára 639, a dízel üzemanyag heti átlagos ára Magyarországon 628 forint volt. Tehát a benzin ára 1, míg a gázolajé 26 forintot csökkent két hét alatt. Azonban a kormány számítása szerint az áprilisi csúcsértékéhez képest a benzin árát 20 forinttal, február közepén látott csúcsértékéhez képest a gázolaj árát pedig 45 forinttal csökkentettük.
Más adatok is vannak
A Magyar Ásványolaj Szövetség számítása szerint az elmúlt időszakban az üzemanyagok régiós átlagára a benzin esetében 7 forinttal, a dízel esetében 12 forinttal csökkent, míg a héten a hazai kiskereskedelmi árak a benzin és a gázolaj esetében is akár 17 forinttal csökkennek. Így a benzinár a régiós átlagár alatt található, míg a dízel közel azonos szinten van.
„A számok értelmezéséhez fontos leszögezni, hogy az üzemanyagárakat döntően a makrogazdasági folyamatok, geopolitikai konfliktusok és a forint árfolyama befolyásolják. Az elmúlt napokban mérséklődtek az olajtermékek árai, a forint erősödése mellett. A kőolaj ára csökkent, amire többek közt hatással volt az amerikai nyersolajkészletek váratlan növekedése és a közelgő Izrael–Hamász-tűzszünetre utaló jelek is, amelyek enyhítenék a közel-keleti ellátási aggodalmakat” – írták közleményükben.
A számításuk szerint európai uniós összehasonlításban a magyarországi benzinárak a 18. helyen, a dízelárak pedig a 15. helyen állnak, a régión belül pedig továbbra is a középmezőnyben vannak: a benzin esetében a negyedik, a dízel esetében pedig a harmadik helyen.
Orbán Viktor megszólalt a kérdésben
Május 3-ai rádióinterjújában Orbán Viktor miniszterelnök leszögezte, hogy szerinte jogos elvárás az üzemanyagüzletben érdekelt szereplőkkel – a nagykereskedőkkel és a kiskereskedőkkel – szemben, hogy a magyar emberek olyan áron juthassanak hozzá az üzemanyaghoz, ahogy ebben a régióban más országok polgárai.
A miniszterelnök szerint jobb, hogyha ezt az üzemanyag-kereskedők belátják, és a profitjukat e szerint állítják be, mint ha ezt állami kényszerrel kellene elérni.
Ezért kérte Nagy Márton nemzetgazdasági minisztert arra, hogy ne erőből lépjen fel, hanem egyezkedjen: „inkább a belátásra menjünk, ne a szkanderre”. A kormányfő szerint azonban azt is be kell látni, hogy nem volt hibátlan, amit az üzemanyagüzletben érdekeltek számára javasoltak, mert a KSH-nak egy olyan regionális adatából dolgoztak, amely a szomszédos országok mellett még a lengyel, a cseh és a bolgár árakat is magában foglalja.
Nem mindegy, mit nézünk
A regionális adatok, illetve a szomszédos országok összehasonlításával korábban lapunk is foglalkozott. A témát érintő Szájbarágóban kiemeltük, hogy érdemes a két fogalmat külön tisztázni. A szomszédos országok esetében Ukrajna kivételével mindenkit figyelemmel kísér a KSH. A Magyar Ásványolaj Szövetség a régiós árak vizsgálatakor kihagyja Lengyelországot, Csehországot és Bulgáriát, mert ezekben az országokban más a piaci mechanizmus, szemben a KSH-val. Ebből két országnak is van tengerpartja, így sokkal jobbak a feltételeik arra, hogy diverzifikálják beszerzésüket.
A szövetség a közleményében kiemelte: „a kelet-közép európai régió tengeri ellátással is rendelkező országai továbbra is helyzeti előnyben vannak, mivel szélesebb körű ellátási forrásaik lehetnek, tehát alacsonyabb beszerzési áron tudnak hozzájutni feldolgozandó nyersolajhoz és az üzemanyag-késztermékekhez”.
Orbán Viktor pénteki szavai szerint a középárat, amihez a kormány kötni akarja a magyar árszínvonalat, a szomszédos országok átlagárában határozzák meg a korábbi regionális adat helyett. Ugyanakkor leszögezte: a kereskedők be fogják tartatni azt a korábbi megállapodásukat, hogy a magyar emberek nem fizethetnek többet a benzinért, mint a szomszédos országok átlagára.
Érdemes hangsúlyozni, hogy Nagy Márton kommunikációs nyomást helyezett a kereskedőkre, és elmondása szerint nagyon örül, hogy megértette mindenki, mit szeretne a kormány. „Mindenki a kooperációt választotta az ellenállás helyett” – fogalmazott a tárcavezető.
Ráadásul csütörtökön írtuk meg:
rendkívüli üzemanyagár-változás került csütörtökön bejelentésre: szombaton a benzin és a gázolaj beszerzési ára is bruttó 4-4 forinttal csökken.
Így a hétvégétől az alábbi átlagárakon tankolhatunk a kutakon, amennyiben ez az árcsökkenés a kiskereskedelmi árakban is megjelenik:
- a 95-ös benzinért 631 forintot,
- míg a gázolajért 618 forintot kell majd fizetni átlagosan literenként.
Bujdos Esztert, a holtankoljak.hu vezetőjét akkor telefonon értük utol. Az árváltozást lapunknak úgy kommentálta, hogy túl nagy a nyomás a kiskereskedelmi árakon, ezért nem halasztották jövő hétre az árcsökkentést, hanem szokatlanul azt már csütörtökön bejelentették.
A Nemzetgazdasági Minisztérium az árváltozás bejelentését követően közleményben tudatta: üdvözli az üzemanyagárak újabb csökkentését. A gazdasági tárca később kiemelte: „A kormány jövő heti ülésén fogja újra áttekinteni az üzemanyagárak helyzetét, beleértve az üzemanyag-forgalmazók azon javaslatát, miszerint ne a régiós, hanem a szomszédos országok üzemanyag-átlagára legyen a referenciaérték.”
Illetve érdemes felhívni a figyelmet arra is, hogy a Mol-csoport hétfőn bejelentette, 10 forinttal csökkentette az összes töltőállomásán az üzemanyagok árát.
Végezetül fontos összegezni is az eseményeket: az üzemanyagárakról már régóta vita folyik a közéletben.
- Április 8-án a nemzetgazdasági miniszter az Index kérdéseire leszögezte, hogy berendelte a Mol vezetőit az üzemanyagárak miatt, mert szerinte a korábbi megállapodással ellentétben felfelé kilógnak az árak a régiós középmezőnyből.
- Majd április 11-én tartották azt a tárgyalást, ahol a Magyar Ásványolaj Szövetség és a Mol képviselőit Nagy Márton felszólította: elvárása, hogy az üzemanyagáraknak – teljesítve a korábbi megállapodást – a lehető leghamarabb a régiós középmezőnybe kell kerülniük.
- És április 19-e lett a fordulópont, hiszen a KSH először publikálta a régiós üzemanyagpiac adatait, benne a magyar benzin- és dízelárakkal. Ebben azt állítják, hogy a magyar benzinátlagár 3,2, a dízelé pedig 5 százalékkal haladta meg a régiós átlagárat.
- Így még azon a napon megkérdeztük Nagy Mártont, hogy milyen lépést fontolgat a kabinet. Már akkor kiemelte: nincs kizárva, hogy a kormányülést követően beavatkoznak az üzemanyagárakba.
- Kedden pedig szintén az Index kérdéseit követően egyértelmű lett: Nagy Márton azt javasolja a kormánynak, hogy avatkozzon be az üzemanyagárakba.
- Mint azt korábban írtuk, a kormánnyal ellentétes állásponton lévők azt hangsúlyozták, hogy amennyiben a beavatkozás mellett dönt a kormány, úgy azt adócsökkentéssel tudja megoldani. Azonban Nagy Márton a kijelentésekre azonnal reagált, és erről később Varga Mihály pénzügyminiszter is posztolt.
- Végül múlt szerdán ultimátumot kaptak a hazai szereplők: az áraknak vissza kell térniük a régiós átlaghoz, erre két hetet ad a kereskedőknek a kormány.
(Borítókép: Kaszás Tamás / Index)