Döntött a kormány az üzemanyagárakról
További Gazdaság cikkek
- Drámai létszámleépítés jön az egyik legnagyobb észak-magyarországi gyárnál
- Vészhelyzet van a szomszédban, tömegesen vándorolnak el az országból
- Hátunk helyett a szánkba vettük – a legjobb túrós batyukat kerestük
- Van megoldás, így tehetünk a halálozás csökkentéséért
- Matolcsy Györgyék jelezték: Koránt sincs vége a lakásárak emelkedésének
„A mai ülésén a kormány úgy látta, hogy az elmúlt hetekben az üzemanyag-kereskedők alkalmazkodtak, és ennek a kérésnek eleget téve a szomszédos árakhoz közelítették az áraikat” – kezdte a kormányülés utáni sajtótájékoztatót Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter. Ma reggel is történt további bejelentés az üzemanyagár-csökkentés tekintetében, miszerint péntektől a 95-ös benzin 616, a gázolaj pedig 607 forintba fog kerülni.
- Ez azt jelenti, hogy a 95-ös benzin ára az áprilisi csúcsértékhez képest 34 forinttal csökkent, ez 5 százalékot meghaladó érték.
- A gázolaj ára pedig a február közepén látott csúcsértékhez képest 54 forintot esett, ami 8 százalékot meghaladó csökkenést jelent.
A tárcavezető elárulta, hogy a kormány mérlegelte az üzemanyag-kereskedők azon javaslatát, miszerint a régiós átlag helyett a szomszédos országok átlagát vegyék figyelembe, azaz kerüljön ki a referenciaértékből Lengyelország, Csehország és Bulgária.
Emlékeztetett: a KSH már a múlt héten is publikálta a szomszédos országok üzemanyag árainak átlagát, és a kormány úgy döntött, hogy ennek a kérésnek eleget tesz, tehát a referenciaérték a szomszédos országok értéke lesz (kivéve Ukrajnát). Ennek alapján az értékelést úgy végzik, hogy ehhez hasonlítják a kereskedők alkalmazkodását.
A mai nap a kormány megállapította, hogy a jelenlegi csökkentésekkel elértük a szomszédos országok átlagát, ezért, ha szabad így mondani, rend van, természetesen a rendnek fönt kell maradnia
– hangsúlyozta Nagy Márton. Kifejtette, ez azt jelenti, hogy miután ezt elértük, itt is kell tartani az árakat, a szomszédos országok szintjén, ezt a kormány továbbra is elvárja a kereskedőktől.
„Továbbra is vizsgálni fogjuk az üzemanyagárakat, és kéthetente rá fogunk nézni. Ez alapján a kormány úgy látja, hogy a koordináció és együttműködés keretében, illetve az önkéntes vállalás keretében elégségesnek bizonyult a kormány intervenciója.”
A miniszter úgy fogalmazott, hogy „az üzemanyag-kereskedők ezeket az árcsökkentéseket a profitmarzsokban le tudják nyelni,
tehát egyik kereskedő sem szembesül a csökkentés következtében veszteséggel.
Nagy Márton szerint a beavatkozás sikerrel járt, de a következő hetekben, hónapokban szeretnék, ha ezt a szintet a kereskedők fenntartanák, és a szomszédos országok átlaga továbbra is erős referenciapontként szolgálna.
Előzmények
Az üzemanyagárakról már régóta vita folyik a közéletben.
- Még április 8-án a nemzetgazdasági miniszter az Index kérdéseire leszögezte, hogy berendelte a Mol vezetőit az üzemanyagárak miatt, mert szerinte a korábbi megállapodással ellentétben felfelé kilógnak az árak a régiós középmezőnyből.
- Majd április 11-én tartották azt a tárgyalást, ahol a Magyar Ásványolaj Szövetség és a Mol képviselőit Nagy Márton felszólította: elvárása, hogy az üzemanyagáraknak – teljesítve a korábbi megállapodást – a lehető leghamarabb a régiós középmezőnybe kell kerülniük.
- És április 19-e lett a fordulópont, hiszen a KSH először ekkor publikálta a régiós üzemanyagpiacot, benne a magyar benzin- és dízelárakkal. Ebben azt állítják, hogy a magyar benzinátlagár 3,2, a dízelé 5 százalékkal haladta meg a régiós átlagárat.
- Így még azon a napon megkérdeztük Nagy Mártont, hogy milyen lépést fontolgat a kabinet. Már akkor kiemelte: nincs kizárva, hogy jövő héten – azaz a mai napon, a kormányülést követően – beavatkoznak az üzemanyagárakba.
- Később szintén az Index kérdéseit követően az is kiderült, hogy Nagy Márton egyre jobban hajlott a beavatkozás felé.
Majd pontosan két hete a gazdasági miniszter bejelentést tett. Nagy Márton kifejtette, a kormány és a Magyar Ásványolaj Szövetség között van egy megállapodás, amely alapján a hazai üzemanyagáraknak a régiós átlagáraknak megfelelően kell alakulniuk. Annak érdekében, hogy ezt a megállapodást érvényre juttassák,
a kormány felszólította az üzemanyag-kereskedőket, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós átlaghoz.
Nagy Márton arról is beszélt, hogy az árcsökkentés ellenére a gázolaj esetén még mindig 10 forint, a benzin esetén még mindig 27 forint az eltérés, ennyivel magasabbak az üzemanyagárak a régiós átlaghoz képest. A kormány a családok védelme érdekében újra nyomatékosan kéri a kereskedőket, hogy érjék el a régiós árakat a lehető legrövidebb időn belül. Ha erre nem kerül sor, a kormány újra megtárgyalja a szabályozási eszközök bevetésének lehetőségét, és lépni fog.
A kormány időt adott az üzemanyag-kereskedőnek, méghozzá két hetet, hogy a régiós átlaghoz térjenek vissza. Két hét múlva a kormány újra előveszi ezt a kérdéskört, megnézi az árak alakulását, és kemény eszközökkel be fog avatkozni, ha az üzemanyag-kereskedők nem térnek vissza a régiós átlagárakhoz.
Zuhannak az árak, de a kormány miatt?
Most szerdán a korábban említett kéthetes türelmi idő járt le. Érdemes arra is kitérni, hogy a holtankoljak.hu adatai szerint április 24-én a 95-ös benzinért 650, míg a gázolajért 639 forintot kellett fizetni. Ezzel szemben ma az átlagárak a 95-ös benzinnél 624, a gázolaj esetén pedig 612 forint környékén álltak.
TEHÁT az elmúlt A KÉT HÉTBEN A BENZIN ára 26, A GÁZOLAJé PEDIG 27 FORINTOT CSÖKKENT.
Illetve a legfrissebb hírek szerint április 10-től a benzin nagykereskedelmi ára bruttó 8 forinttal kerül majd kevesebbe, a gázolajért pedig bruttó 5 forinttal fizetnek alacsonyabb árat a benzinkutak. Ha a kutakon is érvényesítésre kerül ez a változás, úgy a hét második felében az alábbi átlagárakon tankolhatunk:
- a 95-ös benzinért 616,
- a gázolajért pedig literenként 607 forintot kell majd fizetni.
Amennyiben ezeket az árakat szélesebb perspektívában nézzük, úgy leszögezhető, hogy április eleje óta (amikor a 95-ös benzin 645, míg a gázolaj 652 forintba került literenként, valamint a kormány kiemelten elkezdett foglalkozni a témával),
a benzin nagyjából 30, míg a gázolaj 45 forintot esett.
Azonban érdemes kiemelni, hogy az üzemanyagárakat számos tényező befolyásolja: azon túl, hogy itt is érvényesülnek a piac keresleti és kínálati szabályai, a nyersolaj ára, a makrogazdasági folyamatok, a geopolitikai konfliktusok, a profittartalom és a forintárfolyam együttesen mozgatják az árakat – ahogy azt egy Szájbarágó keretében tisztáztuk.
A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára ezt az Indexnek korábban úgy részletezte, hogy a benzin esetében a nyári specifikációra való áttérés szezonális hatása, a tervezett finomítói karbantartások és az ukrán dróntámadások miatti oroszországi finomítói kiesések voltak a fő mozgatórugók.
A szövetség szerint az elmúlt időszakban a gázolajnál a gyenge kereslet ellensúlyozta a folyamatos finomítói karbantartások okozta kínálat-visszaesést. Eközben növekszik az európai dízelimport is, amely – a forintárfolyam jelenlegi stabilitása mellett – ugyancsak árnövelő hatást gyakorolt a hazai és régiós üzemanyagárakra. Ahogy azt korábban megírtuk: az északi-tengeri Brent típusú olaj ára a két héttel ezelőtti hordónkénti 89,25-ről 83,31 dollárra csökkent egy hét leforgása alatt, tehát múlt hét péntekre.
(Borítókép: Nagy Márton. Fotó: Szollár Zsófi / Index)