Kiderült, mire jó az Európai Unió által júliustól bevezetett feketedoboz az autókban
További Gazdaság cikkek
- Olyat mondott a pimasz palack forgalmazója, amire a MOHU sem számított
- Ilyet még nem láttunk: Magyarország legnagyobb energiatárolója épül
- Elkezdődött a nagy balatoni stégrazzia, nincs kegyelem
- Drámai létszámleépítés jön az egyik legnagyobb észak-magyarországi gyárnál
- Vészhelyzet van a szomszédban, tömegesen vándorolnak el az országból
Júliustól az autókban is bevezeti a feketedoboz használatát az Európai Unió, az újítás értelmében az úgynevezett EDR nélkül már nem is lehet regisztrálni új autókat – tisztázta Krepsz Zoltán, Az Autó szaklap főszerkesztő-helyettese az InfoRádióban.
A szakértő emlékeztetett, hogy eddig csak a repülők és egyes hajók voltak felszerelve az angol rövidítés szerint EDR elnevezésű eseményrögzítő készülékkel.
Ez külön nem vesz fel hangot úgy, mint a pilótafülkében a repülőgépeknél, az utastéri beszélgetést nem rögzíti. Ez egy olyan eszköz, amit alapesetben a légzsák vagy az övfeszítő vezérlése hoz működésbe, és a baleset előtti és utáni pillanatokat rögzíti, a legfontosabb olyan adatokat, amelyeket egy baleseti vizsgálatnál fel lehet használni, és amikkel konkrétan lehet tisztázni bizonyos eseményeket
– részletezte az autós szakértő, hozzátéve, hogy az eseményrögzítő készülék nem kommunikál vezeték nélkül semmilyen más eszközzel, és profilozni sem lehet.
Krepsz Zoltán elmondta, hogy a feketedoboz sokkal több információt hordoz egy menetrögzítő kameránál. Az EDR esetében ugyanis az autók paramétereinek rögzítése a lényeg. Bár, mint mondta, a kamera is hasznos bizonyos esetek elemzésénél, de nem tud rögzíteni olyan adatokat, amelyek például az autó GPS-koordinátáit mutatják, a gáz- vagy a menetpedál állását, a sebességet, az időt, a különböző vezető-segédrendszerek működését. „Pontosan azokra az adatokra van szükség – megjegyzem, ugyanúgy, mint a repülőgépeknél –, amelyeket nem tudnak a tanúk, az autó utasai, az autó vezetői elmondani a balesetnél” – fejtette ki.
A feketedoboz bevezetésének folyamata 2019-ben indult, amikor született egy EU-rendelet arról, hogy több más kötelező kiegészítő mellett be kell az autóba majd építeni az EDR-t is. A rendelet 2022-ben hatályba lépett, azóta az új és az újonnan fejlesztett autóknak már része. Júliustól az Európai Unió területén belül regisztrált, vagyis eladható személyautókba kötelező lesz beszerelni a készüléket.
A szakértő elmondta, hogy a jogalkotókon múlik majd, hogy hogyan lehet az adatokat kinyerni a készülékekből, de meglátása szerint nincs oka attól félni a sofőröknek, hogy minden egyes szabálysértésért előveszik őket.
Én hallottam olyat, hogy ha valaki megpiszkálja ezt a készüléket, akkor a műszaki vizsga nem lesz érvényes az autóra. Meglátjuk, mi fog ebből kisülni
– mondta Krepsz Zoltán, és hozzátette, nem lehet megfigyelni vele embereket, nem lehet profilozni sem.