Pörög a Suzuki-gyár, 123 országban hálásak Esztergomnak

DSC8345
2024.06.12. 13:56
A Magyar Suzuki Zrt. tavaly 161 ezer autót értékesített, amelyből több mint 156 ezer az esztergomi gyártósorról gördült le. A teljes gyártás 92,9 százalékát exportálták külföldre, ezek az autók a világ 123 országában találtak vevőre. Az esztergomi termelés mennyisége 2022-es évhez képest 24,3 százalékkal, míg a hazai és exportértékesítés árbevétele 33,9 százalékkal növekedett. A Magyar Suzuki 12 167 autóval és 11,3 százalékos piaci részesedéssel zárta a 2023-as hazai újautó-regisztrációs összesítést. Az esztergomi gyártóvállalat mindeközben csaknem 55 millió eurót fordított beruházásokra.

A Magyar Suzuki szerdán ismertetett 2023-as pénzügyi eredményei közül a legfontosabbak:

  • összes értékesítésből származó nettó árbevétel: 2.871,3 millió euró;
  • belföldi értékesítésből származó nettó árbevétel: 272,6 millió euró;
  • exportértékesítésből származó nettó árbevétel: 2598,6 millió euró;
  • beszerzési alapú beruházás: 54,7 millió euró értékben.
  • A 2022-es évhez képest a hazai és exportértékesítés árbevételét 33,9 százalékkal növelték;
  • az adózás utáni eredmény 141,7 millió euró, amelyet a vállalat eredménytartalékba helyezett és visszaforgatja beruházásokra.
  • A Magyar Suzuki ezúttal sem fizetett osztalékot.

A Mol Campuson tartott sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a Magyar Suzuki tavaly eseménydús és hatékony évet zárt. Az esztergomi üzemben jelenleg két modell, Vitara és S-Cross készül, az európai piacokra már csak hibrid hajtásrendszerrel.

A számláló 160 ezer darab felett 

A legfontosabb 2023-as termelési és értékesítési eredmények pedig így festenek:

  • 160 338 darab autó gördült le a gyártósorról;
  • 161 763 darab értékesített autó, ebből 156 213 darab autó esztergomi gyártású;
  • 148 954 darab autó ment a világ 123 országába exportra, ebből magyar gyártású 145 256 daran (Vitara 79 851 darab, S-CROSS 65 405 darab);
  • a Magyarországi értékesítés 12 809 darab autó, ebből hazai gyártású 10 957 darab (4890 darab Vitara, 6 067 darab S-CROSS);
  • a gyártás 88,5 százaléka, összesen 141 847 darab hibrid gépjármű volt.

Külföldön továbbra is a Vitara a népszerűbb: a modell az idén megújult, 2024. február 8-án pedig legördült a szalagról a 4 milliomodik magyarországi gyártású Suzuki is, ami egy hibrid Vitara volt. A magyar vásárlók körében azonban az S-Cross a közkedveltebb: tavaly szeptemberben a modellből elkészült az 500 ezredik az esztergomi gyártósoron.

Az Európai Unió 2024. július 7-től egyre több vezetéstámogató rendszer beépítését teszi kötelezővé, a Magyar Suzuki gyártását is befolyásolja: a Vitarák májustól, az S-Crossok pedig júniustól kerülnek forgalomba a jogszabályok által előírt új felszereltséggel.

Változó piaci körülmények

Az Esztergomban készült személyautók mennyisége 24,3 százalékkal növekedett a 2022-es évhez képest, miközben a magyar újautó-piac tovább zsugorodott: 2023 folyamán 107 720 személygépkocsit helyeztek forgalomba az országban, 3,4 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban.

A Suzuki 12 167 autó regisztrálásával, 11,3 százalékos részesedést ért el a hazai piacon. A 2023-ban forgalomba helyezett Suzukik 51 százaléka, 6157 személyautó került céges és intézményi ügyfelekhez.

Beruházások: nincs megállás

A Magyar Suzuki továbbra is a Suzuki Motor Corporation egyetlen európai gyártóbázisa. A japán anyavállalat 1991 óta több mint 2 milliárd eurót fektetett be Magyarországon. A társaság több mint három évtizedes munkáját a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) 2024 februárjában befektetői életműdíjjal honorálta. 

A cég nagy lépést tett a fenntartható működés és termelés irányába. 2024 február óta az üzem területén villamos energiát is termel saját napelempark segítségével. A teljes beruházás két évig tartott és 778 millió forintba került.

A vállalat így éves szinten mintegy 270 millió forintot spórol meg, és több mint 1700 tonnával csökkenti a közvetett CO2 kibocsátását.

Az idén is folytatódik az esztergomi gyár több milliárd forintos fejlesztése. A beruházások a technológia és a berendezések fejlesztésre, automatizálásra, illetve dekarbonizációra (pl. hulladékhő hasznosítás) fókuszálnak a lökhárító-, festő- és hegesztőüzemekben.

(Borítókép: Kaszás Tamás / Index)