Pörög a Suzuki-gyár, 123 országban hálásak Esztergomnak
További Gazdaság cikkek
- Nincs több pánik a törött kütyük miatt: itt a MediaMarkt válasza
- Újraindult az olajszállítás a Barátság kőolajvezetéken
- Munkaidőn kívül buktatott le egy adóellenőr egy karácsonyfadíszeket áruló vállalkozót
- Kiderült, hány luxusautót adtak el novemberben Magyarországon
- 320 ezer bankkártyát hív vissza az OTP Bank külföldön
A Magyar Suzuki szerdán ismertetett 2023-as pénzügyi eredményei közül a legfontosabbak:
- összes értékesítésből származó nettó árbevétel: 2.871,3 millió euró;
- belföldi értékesítésből származó nettó árbevétel: 272,6 millió euró;
- exportértékesítésből származó nettó árbevétel: 2598,6 millió euró;
- beszerzési alapú beruházás: 54,7 millió euró értékben.
- A 2022-es évhez képest a hazai és exportértékesítés árbevételét 33,9 százalékkal növelték;
- az adózás utáni eredmény 141,7 millió euró, amelyet a vállalat eredménytartalékba helyezett és visszaforgatja beruházásokra.
- A Magyar Suzuki ezúttal sem fizetett osztalékot.
A Mol Campuson tartott sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a Magyar Suzuki tavaly eseménydús és hatékony évet zárt. Az esztergomi üzemben jelenleg két modell, Vitara és S-Cross készül, az európai piacokra már csak hibrid hajtásrendszerrel.
A számláló 160 ezer darab felett
A legfontosabb 2023-as termelési és értékesítési eredmények pedig így festenek:
- 160 338 darab autó gördült le a gyártósorról;
- 161 763 darab értékesített autó, ebből 156 213 darab autó esztergomi gyártású;
- 148 954 darab autó ment a világ 123 országába exportra, ebből magyar gyártású 145 256 daran (Vitara 79 851 darab, S-CROSS 65 405 darab);
- a Magyarországi értékesítés 12 809 darab autó, ebből hazai gyártású 10 957 darab (4890 darab Vitara, 6 067 darab S-CROSS);
- a gyártás 88,5 százaléka, összesen 141 847 darab hibrid gépjármű volt.
Külföldön továbbra is a Vitara a népszerűbb: a modell az idén megújult, 2024. február 8-án pedig legördült a szalagról a 4 milliomodik magyarországi gyártású Suzuki is, ami egy hibrid Vitara volt. A magyar vásárlók körében azonban az S-Cross a közkedveltebb: tavaly szeptemberben a modellből elkészült az 500 ezredik az esztergomi gyártósoron.
Az Európai Unió 2024. július 7-től egyre több vezetéstámogató rendszer beépítését teszi kötelezővé, a Magyar Suzuki gyártását is befolyásolja: a Vitarák májustól, az S-Crossok pedig júniustól kerülnek forgalomba a jogszabályok által előírt új felszereltséggel.
Változó piaci körülmények
Az Esztergomban készült személyautók mennyisége 24,3 százalékkal növekedett a 2022-es évhez képest, miközben a magyar újautó-piac tovább zsugorodott: 2023 folyamán 107 720 személygépkocsit helyeztek forgalomba az országban, 3,4 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban.
A Suzuki 12 167 autó regisztrálásával, 11,3 százalékos részesedést ért el a hazai piacon. A 2023-ban forgalomba helyezett Suzukik 51 százaléka, 6157 személyautó került céges és intézményi ügyfelekhez.
Beruházások: nincs megállás
A Magyar Suzuki továbbra is a Suzuki Motor Corporation egyetlen európai gyártóbázisa. A japán anyavállalat 1991 óta több mint 2 milliárd eurót fektetett be Magyarországon. A társaság több mint három évtizedes munkáját a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) 2024 februárjában befektetői életműdíjjal honorálta.
A cég nagy lépést tett a fenntartható működés és termelés irányába. 2024 február óta az üzem területén villamos energiát is termel saját napelempark segítségével. A teljes beruházás két évig tartott és 778 millió forintba került.
A vállalat így éves szinten mintegy 270 millió forintot spórol meg, és több mint 1700 tonnával csökkenti a közvetett CO2 kibocsátását.
Az idén is folytatódik az esztergomi gyár több milliárd forintos fejlesztése. A beruházások a technológia és a berendezések fejlesztésre, automatizálásra, illetve dekarbonizációra (pl. hulladékhő hasznosítás) fókuszálnak a lökhárító-, festő- és hegesztőüzemekben.
(Borítókép: Kaszás Tamás / Index)