Ideiglenes büntetővámot vezet be az EU a kínai elektromos autók behozatalára

2024.07.04. 12:32
Több kínai elektromosautó-márkára büntetővámot vet ki az EU. Az ideiglenes büntetővámok a BYD esetében 17,4 százalék, a Geely esetében 19,9 százalék, a Saic esetében pedig még 37,6 százalék. A többi gyártó esetében 20,8 százalékot terveznek, a vizsgálattal nem együttműködő cégeket pedig 37,6 százalékos büntetővám terhelné.

Az EU ideiglenes büntetővámokat vezet be a Kínából származó elektromos autók behozatalára pénteken – írja a BBC.

A büntetővámok többek között olyan kínai elektromosautó-márkákat érintenek majd, mint a BYD, a Geely és a Saic. Az ideiglenes vámokat az Európai Bizottság vizsgálata előzte meg. Az uniós intézmény tavaly október elején indított szubvencióellenes vizsgálatot az elektromos járművek behozatalával kapcsolatban, arra keresve a választ, hogy értékláncok részesülnek-e illegális támogatásban, és hogy ez a támogatás okozhat-e gazdasági kárt az uniós gyártóknak.

A vizsgálat alapján a bizottság arra a következtetésre jutott, hogy a kínai elektromosautó-ipar tisztességtelen támogatásban részesül, ami gazdasági kárral fenyegeti az uniós gyártókat.

  • A BYD esetében az ideiglenes büntetővámok mértéke 17,4 százalék,
  • a Geely esetében 19,9 százalék,
  • a Saic esetében pedig 37,6 százalék.

A többi gyártó esetében 20,8 százalékot irányoznak elő, a vizsgálatban nem együttműködő vállalatokra pedig 37,6 százalékos büntetővámot vetnének ki. A vámokat négy hónapon belül léptetik életbe, hacsak Kína nem tesz engedményeket. A vámokat a kivetésig nem kell megfizetni, csak biztosítékot kell letétbe helyezni.

Kína részéről ellenintézkedések várhatóak

A német autóipar különösen tart a kínai ellenlépések miatt. Kína a világ legnagyobb autópiaca, és a német autóipari szövetség szerint 2023-ban a németországi autók harmadik legnagyobb exportpiaca lesz.

Robert Habeck szövetségi gazdasági miniszter ezért szintén politikai megoldást sürget novemberig. Nemrégiben hangsúlyozta, hogy Németországnak nem érdeke „a vámok versenye és az ennek következtében széttöredezett piacok”.

Ha az Ursula von der Leyen vezette hatóság arra a következtetésre jut, hogy Kína nem tesz eleget, akkor a következő négy hónapban javaslatot tehet végleges büntetővámok bevezetésére.

Az Európai Bizottság többször is hangsúlyozta, hogy a tárgyalási eredményeknek meg kell szüntetniük a káros támogatások befolyását. A Brüsszel és Peking közötti tárgyalások a következő hetekben folytatódnak.

Ezek az ideiglenes vámok 2024. július 5-től lépnek hatályba, legfeljebb négy hónapig. Ezen időtartamon belül az uniós tagállamok szavazásával döntést kell hozni a végleges vámokról. A határozat elfogadása esetén a vámok ötéves időtartamra válnak véglegessé.