- Gazdaság
- nagy márton
- ngm
- soros elnökség
- nemzetgazdasági minisztérium
- mesterséges intelligencia
- elektromobilitás
- európai unió versenyképességi tanácsa
A kormány olcsóbbá tenné az elektromos autókat, jönnek a részletek
További Gazdaság cikkek
- Jelentősen megváltozhat a budapesti lomtalanítási rendszer
- Különös indokkal szünteti meg a kormány a paksi különleges gazdasági övezetet
- Több mint 7,7 milliárd forintot ad a kormány a budapesti egészségügy fejlesztésére
- Autót venne a munkáshitelből? Mutatjuk, hogy miért nem érdemes
- Több napra leállt az ügyintézés az MVM online oldalán és alkalmazásában
A Versenyképességi Tanács keddi ülésének legfőbb célja egy új európai versenyképességi paktum előkészítése volt, ugyanis a magyar európai uniós soros elnökség központi célkitűzése az európai versenyképesség megerősítése.
Az Új Európai Versenyképességi Megállapodás tervezetét a kabinet várhatóan a decemberi uniós csúcson mutathatja be – vetítette előre Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter. Ennek keretében több prioritást is kijelölt a kormány:
- a gazdasági növekedés újraindítása és a tartós növekedés feltételeinek kialakítása,
- a belső piac elmélyítése,
- a kis- és középvállalkozások kiemelt támogatása,
- a zöld- és digitális átmenet elősegítése az európai gazdasági szereplőkkel és az európai polgárokkal partnerségben,
- a nemzetközi együttműködések előmozdítása,
- illetve a munkahelyek stabilitásának és fenntarthatóságának biztosítása.
A keddi ülésen három fókusztéma került szóba: az elektromobilitás, a mesterséges intelligencia és az európai versenyképesség.
Nagy Márton: Ágazati ütemtervekre van szükség
Nagy Márton előadása elején leszögezte, hogy több fontos kérdés is körvonalazódik az elektromos autók piacán: hogyan tudjuk tartani a 2035-ös határidőt, amikor is át kell állni az elektromos autókra, és hogy fel lehet-e gyorsítani a folyamatot.
Szükség van egy közös ütemtervre
– hangsúlyozta a miniszter. A versenyképesség javítását illetően Nagy Márton fontosnak tartja, hogy megakadályozzák a túlszabályozást, csökkentsék az adminisztratív terheket, és biztosítsák az új szabályok végrehajtását. „Ezt nevezhetjük egyszerűsítésnek is” – fogalmazott.
Az Új Európai Versenyképességi Megállapodás tervezetében foglaltakon túl kiemelte még a nettó nulla kibocsátású ipar, a chipek, a mesterséges intelligencia és a kritikus nyersanyagok fontosságát, ahol meg kell győződnünk arról, hogy a végrehajtás sikeres, és elérjük a meghatározott célokat a tervezett költségekkel.
Szerdán érkeznek az e-autós csomag részletei
A miniszter szerint a korábban említetteknél több ágazatot kell bevonni a projektbe, például az infokommunikációs és technológia szektort (IKT), a logisztikát, az autóipart. Emlékeztetett: az Európai Unió célja, hogy 2035-re elektromos járművekre álljon át.
A magyar kormány egy 11 pontos, az elektromos autózást érintő csomagot tesz közzé szerdán, amely az Európai Unió jelenlegi problémáira próbál megoldást találni – jelentette be Nagy Márton.
Ezek között lesznek a lakossági e-autóvásárlási támogatások, amelyekkel elektromos autó vásárlására ösztönöznek,
egy egységes szabályozói környezet a gyártóknak, valamint hogy egy európai töltőhálózat épüljön ki. A támogatásoknál az a cél, hogy azokat összehangolják a tagállamok között, ahogy Nagy Márton fogalmazott: „Egyre nagyobb széttagoltságot látunk az országok között.” Egyes országok támogatásokat nyújtanak az elektromos autókra, míg mások nem.
Kiemelte, hogy a stabilitási és növekedési paktum reformja révén az Európai Bizottság visszatérne a maastrichti szabályokhoz, amelyek korlátozzák a kifizethető ösztönzők mértékét. Nagy Márton hangsúlyozta, hogy uniós szintű megoldásra van szükség. Jelenleg tarthatatlannak tartja a robbanómotoros járművek értékesítésének megszüntetésére kitűzött céldátumot, mivel most az újonnan forgalomba helyezett e-autók aránya 15 százalék alatt van, így ezt át kellene gondolni.
Nagy szerint az állami támogatási szabályok az autógyártók és a családok számára Egyaránt SZÜKSÉGESEK.
Ezzel támogatnák az elektromos járműipart és a határok nélküli mobilitás biztosítását az Európai Unióban. Az ösztönzők finanszírozásának kérdésében kiemelte, hogy az EU-nak meg kell találnia a megfelelő megoldást. „Ez természetesen egy új adózási forma is lehet” – tette hozzá. „Látjuk, hogy támogatások nélkül a termelőknek kell csökkenteniük áraikat, ami egy lassabb folyamat” – emelte ki, hogy a gyártók támogatása is fontos lenne az új uniós szabályozásban.
Az Európai Bizottság által a kínai e-autók importjára kivetett büntetővámok kapcsán elmondta, hogy ezek jelenleg csak ideiglenesek, és az Európai Tanács várhatóan októberben vagy novemberben dönthet a véglegesítésükről. A magyar kormány álláspontját ismertetve kijelentette, hogy ezt, vagyis a protekcionizmust nem támogatják.
(Borítókép: Nagy Márton 2022. október 22-én. Fotó: Kaszás Tamás / Index)