Évek óta nem volt ilyen a McDonald’snál, kétszer is meggondoljuk, hogy megegyünk-e egy hamburgert
További Gazdaság cikkek
- Fickósan ébredt a forint karácsony másnapján
- Árulkodó számok: úgy vettek fel hitelt a magyarok, mintha nem lenne holnap
- A Toyota növelte globális autóeladásait novemberben
- Karácsonyi csoda: van, amiben Magyarország kenterbe veri az európai mezőnyt
- Rohamléptekben ürülnek a gáztárolók, ebből még baj lehet
A McDonald’s hétfőn meglepő forgalomcsökkenésről számolt be, mert elmaradt a Wall Street negyedéves profitra vonatkozó becsléseitől. A hamburgeróriás az elmúlt időszakban küzdött a magasabb menüárak miatt az otthoni étkezést választó, pénzszűkében lévő ügyfelek bevonzásával, ez pedig megmutatkozott az eredményeken is – számolt be a Reuters.
A globális eladások 1 százalékkal csökkentek a második negyedévben, ami 13 negyedév óta az első visszaesés.
Szemben az elemzők 0,53 százalékos növekedésre vonatkozó átlagos becslésével – az LSEG adatai szerint – ez egy egészen harmatos eredménynek számít. A tartós infláció ugyanis arra kényszerítette az alacsonyabb jövedelmű csoportokat, hogy az otthoni, megfizethető étkezési lehetőségek felé forduljanak, ami arra késztette a gyorsétteremláncokat, köztük a McDonald’sot és a Burger Kinget is, hogy a vásárlói forgalom fellendítése érdekében számos drágább, de korlátozott ideig elérhető ajánlatot indítsanak.
Emellett az ár-érték arányú étkezési háborúk is felerősödtek, mivel a riválisok, a Burger King, a Wendy’s és a Starbucks az elmúlt hónapokban úgynevezett meal dealeket, vagyis olcsó ebédajánlatokat vezettek be. A McDonald’s késéssel ugyan, de június 25-én szintén bevezette amerikai éttermeiben az 5 dolláros ebédajánlatát, amit augusztusig biztosan az étlapokon tart a chicagói cég. Viszont ez már kései indulás volt, ugyanis az ebből származó bevételek jórészt már a harmadik negyedéves jelentésben érthetők majd tetten.
A legnagyobb csapás a McDonald’s számára az, hogy az alacsony jövedelmű fogyasztók valóban visszább vették látogatásaikat, és ez ellensúlyozza a McDonald’sra általában jellemző kereskedési indexet, amit a nehezebb gazdasági időkben szokott hozni
– mondta Brian Yarbrough, az Edward Jones elemzője.
Nagy baj azért nincsen
Chris Kempczinski vezérigazgató elmondta, hogy a fogyasztók egyre jobban megválogatják, hogy mire költenek. A McDonald’s ennek ellenére változatlanul fenntartotta a 2024-es működési árrés-előrejelzését a 40 százalékos tartomány közepén és felső részén.
A részvények, amelyek idén 15 százalékos mínuszban vannak, a tőzsde előtti kereskedésben kismértékben emelkedtek, mivel a vállalat megtartotta a 2,7 milliárd dollárig terjedő beruházási költségvetését is.
Az összeg több mint felét új éttermek indítására fordítja az Egyesült Államokban és a nemzetközi piacokon.
Az Egyesült Államokban az összehasonlítható eladások 0,7 százalékkal csökkentek a június 30-án zárult negyedévben, szemben az egy évvel ezelőtti 10,3 százalékos ugrással. A nemzetközi piacokon 1,1 százalékkal csökkent az értékesítés, ami nagyrészt a franciaországi gyengeségnek tudható be.
A vártnál lassabb kínai és közel-keleti fellendülés az étteremlánc azon üzleti szegmensének teljesítményére is hatással volt, ahol az éttermeket a helyi partnerek üzemeltetik, mivel az eladások 1,3 százalékkal csökkentek az egy évvel korábbi 14 százalékos ugrással szemben.
A McDonald’s így a második negyedévben részvényenként 2,97 dollárt keresett kiigazított alapon, ami elmaradt a 3,07 dolláros várakozásoktól.
Magyarországon viszont nincs nagy probléma, ahogy arról beszámoltunk, a magyarországi McDonald’s folyamatosan új éttermeket nyit, és modernizálja a meglévőket, miközben a helyi közösségek igényeire is odafigyel.
(Borítókép: A McDonald ’ s Központja Chicagóban 2020. március 8-án. Fotó: Raymond Boyd / Getty Images)