- Gazdaság
- autópiac
- autó
- autókereskedés
- autóeladás
- használt autó
- új autó
- elektromos autó
- autótörténet
- csalás
- kilométeróra-csalás
Partra úszott a használt piac, de az elektromos autók viharba kerülhetnek
További Gazdaság cikkek
- Több mint 7,7 milliárd forintot ad a kormány a budapesti egészségügy fejlesztésére
- Autót venne a munkáshitelből? Mutatjuk, hogy miért nem érdemes
- Több napra leállt az ügyintézés az MVM online oldalán és alkalmazásában
- A drónbizniszbe is belecsap a 4iG, amely nemrég az űriparban kezdett terjeszkedni
- Több száz milliárd forintos kárt okoznak a csalók, egyetlen fegyver van ellenük
A magyar autósok az év első felében leginkább a használt Opel Astrák történetét ellenőrizték a carVertical autóadat-szolgáltató platformján, amik az összes ellenőrzött jármű 3,6 százalékát tették ki. Ezeket követték a Volkswagen Passat (3,3 százalék), a BMW 3-as sorozat (2,9 százalék), a Ford Focus (2,9 százalék) és a Volkswagen Golf (2,8 százalék) modellek.
2023 azonos időszakához képest a Passat volt a legtöbbször ellenőrzött autó, ezt követte a Golf. Az egyetlen újonc idén a Ford Mondeo volt, 1,8 százalékos részaránnyal.
A vásárlók körében az olyan német márkák, mint az Opel vagy a Volkswagen a legnépszerűbbek, hiszen az autósok nagyra értékelik, ha az ár jó minőséggel párosul. A BMW sem marad le mögöttük sokkal, mivel ez az egyik legkeresettebb márka a régió használtautó-szegmensében
– mondta Matas Buzelis, a vállalat autószakértője.
Mi a helyzet itthon?
Az országban a legnagyobb mértékben a Kia Ceedeket ellenőrző autótörténetek száma nőtt a legnagyobb mértékben (+71,2 százalék), ezt követte a BMW i sorozata (+62,7 százalék), az Opel Zafira (+37,7 százalék), a Toyota RAV4 (+34,7 százalék) és a Ford Kuga (+33,5 százalék).
E modellek egyre növekvő népszerűsége jó hír azok számára, akik ilyen autót terveznek eladni. Minél keresettebb egy autó a használtpiacon, annál stabilabb az ára az amortizáció szempontjából.
A vizsgált országokban a Mini Coupé (+719,1 százalék), a Tesla Model 3 (+534 százalék), a Tesla Model X (+297,6 százalék), az Audi RS7 (+262,2 százalék) és a Jaguar E-Pace (+186,6 százalék) népszerűsége nőtt a legnagyobb mértékben az idei év első felében.
A népszerű modelleknél gyakoribb a kilométeróra-csalás
A népszerű modellek azonban gyakrabban válnak csalók célpontjaivá.
Igen nagy számban találhatók a piacon manipulált kilométerórájú autók, márpedig ezekkel a járművekkel később számos probléma adódhat,
az új tulajdonosoknak ezzel is számolniuk kell. Jócskán megnehezíti a gyártói ajánlások követését és rendszeres karbantartást, ha nem egyértelmű, hogy mennyit futott a jármű.
2024 első hat hónapjában Magyarországon az összes ellenőrzött Astra 6,1 százalékának állították vissza a kilométeróráját, így a vásárlóknak különösen óvatosnak kell lenniük, és vásárlás előtt mindenképpen érdemes ellenőrizniük az autó történetét. Más népszerű modelleknél is gyakran módosítják a kilométeróra állását: a Volkswagen Passatok esetében ez az arány 8,6 százalék, a BMW 3-as sorozatnál 7,1 százalék, a Ford Focusoknál 2,8 százalék, a Volkswagen Golfoknál pedig 5,3 százalék.
Stabilizálódik a használtautó-piac
Szinte minden piacot további stabilizálódás és fokozatos használtautóár-csökkenés jellemez. A mérséklődő árak többek közt annak köszönhetők, hogy az új autók piaca fellendülésnek indult, tekintve, hogy megszűntek az autógyártásra néhány évvel ezelőtt még oly jellemző jelentős késések. Az új autók gyártásának növekedésével párhuzamosan egyre több használt modell kerül a másodlagos piacra.
Némileg élénkült a használt autók piaca, az idei első negyedévben a főbb európai piacokon folyamatosan nőtt a tranzakciók száma.
Ami az elektromos járműveket illeti, azokban az országokban, ahol a közelmúltban új ösztönzőket vezettek be, újjáéledt az elektromos járművek piaca, de ez a tendencia csupán átmeneti.
Hosszú távon az elektromos járművek piacának valószínűleg nehézségekkel kell majd szembenéznie, mivel egyes gyártók befektetéseiket ismét a belső égésű motoros autók gyártására összpontosítják.
„Azok a vásárlók, akik a leginkább vágytak elektromos járművekre, már megvették azokat, mások pedig vagy nem látják szükségét a váltásnak, például azért, mert nincs hol tölteniük, vagy nem engedhetik meg maguknak” – mutatott rá Matas Buzelis.
(Borítókép: Szollár Zsófi / Index)