Egekbe szökött az őrölt fűszerpaprika ára, valahol már átlépte a lélektani határt
További Gazdaság cikkek
- Váratlan kiskaput hagyott Lázár János egy jogszabályban, erre sokan felkapták a fejüket
- Mindenki pörögni akar: a magyar mellett itt a kínai élénkítő csomag
- Brüsszelt az ág is húzza: kormányválság után itt az újabb csapás
- Végre kiderült, hogy ki áll a kötelező visszaváltás mögött
- Nagy Márton kibontja a rejtélyes csomagját, most ítéletet mondanak róla
Az őrölt fűszerpaprika ára az utóbbi években az egekbe szökött. A drágulás idén sem állt meg, és rohamosan közeleg a 10 ezer forintos lélektani határ. 2024 szeptemberében ugyanis már 9120 forint volt átlagosan egy kiló a KSH szerint, ami egy év alatt 880 forintos, azaz több mint 10 százalékos áremelkedést jelent.
Ráadásul a Világgazdaságnak egy kalocsai termelő azt mondta, ismer olyat, aki 12 ezerért árulja a fűszerpaprikát. Arról is beszélt a lapnak, hogy az árak 2-3 éve szálltak el nagyon, aminek több oka is van: az energiaárak és a bérköltségek emelkedése, évről évre kevesebb termőfelület, a fiatalok számára sem vonzó így a pálya, továbbá 2024-ben az évek óta nem látott aszály is közbeszólt.
Emellett a nagy szárazság miatt az öntözés pluszköltséget jelentett. A helyi termelő arról is beszámolt, hogy
sok ügyeskedő a kínai paprikát magyar termékként adja el.
Felhívta a figyelmet, hogy aki 4-4500 forint alatt árulja a fűszerpaprikát kilónként, az biztos, hogy kínai eredetűt szeretne eladni, amivel nehéz versenyezni. A portál szerint összességében 7000-7500 forintért árulják Kalocsa környékén a fűszerpaprikát.
Az olcsó kínai őrlemény elöntötte Európa piacát
Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára tavaly szeptemberben beszélt arról, hogy Európa piacát mára elöntötte az olcsó kínai őrlemény, a magyar fűszerpaprikának a minőségével, a meglévő oltalom alatt álló elnevezéseivel kell megkülönböztetnie magát a tömegárutól.
Szerinte a magyar fűszerpaprika-termelőknek akkor van esélyük kiváló minőségű termékeikkel a piacon maradni, ha megkülönböztetik magukat az előállítási költségeik miatt árban kedvezőbb, minőségben gyengébb, az európai uniós piacon komoly versenytársként megjelenő tömegárutól.