Teljesen visszaszorulhat a hagyományos dohányzás, elfoglalja a helyét egy új biznisz

shutterstock 1771600754
2024.10.14. 19:03
Míg 2021-ben a dohányzók 81 százaléka használt elsődlegesen hagyományos cigarettát, ez az arány mindössze két év alatt 70 százalékra csökkent. Ezzel szemben erősen teret nyertek az ártalomcsökkentett alternatívák: Magyarországon minden 2 szál cigarettára jut 1 szál hevítéses termék. A szakértők szerint a füst nélküli megoldások közül a nikotinpárnák is gyorsan terjednek a magyarok között.

Magyarországon az utóbbi években drasztikusan átalakultak a nikotinfogyasztási szokások. Az újgenerációs ártalomcsökkentett termékek, mint a nikotinpárnák, elképesztő növekedést mutatnak. Miért jelentős számunkra ez a trend?

Mert az Európai Unióban Magyarországon az egyik legmagasabb a dohányzással összefüggő betegségekhez köthető halálesetek száma

– jelezte az Indexnek adott júliusi interjúban Karl Olov Fagerström svéd egyetemi docens, egyben dohány- és nikotinkutató. Magyarországon a lakosság 27 százaléka dohányzik. Nyugtalanító adat, hogy a dohányosok fele a dohányzás negatív hatásaiba hal bele, például iszkémiás szívbetegségbe, agyvérzésbe, krónikus obstruktív tüdőbetegségbe vagy tüdőrákba.

Egyre elterjedtebbek a hagyományos dohányzás alternatívái

A svéd szakértők szerint az ártalomcsökkentett, azaz égéssel nem járó termékek közül a nikotinpárnák a legkevésbé károsak. Magyarországon a legfrissebb adatok szerint az eladások idén 74 százalékkal nőttek az előző év azonos időszakához képest, és a havi átlagos eladások elérték az 5,4 milliót, ami 2,3 millióval több, mint 2023-ban. 

Ezzel a környező országokban Magyarország az egyik leggyorsabban növekvő nikotinpárna-piac.

A növekvő trend egyébként regionálisan is érezhető: Romániában tavalyhoz képest 78 százalékkal nőttek a nikotinpárna-eladások, Szlovákiában 40 százalékkal, Ausztriában 32 százalékkal, Csehországban pedig 14 százalékkal bővült az értékesítés.

A legtöbb nikotinpárnát Ausztriában adják el, havonta több mint 40 millió darabot, ami jelentősen több a magyar 5,4 milliónál. A csehek is előttünk állnak, ott 20 milliót értékesítenek havonta, de a szlovákok is köröket vernek ránk a 9,6 milliós havi eladással. 

Az Európai Unió még ismerkedik a nikotinpárnákkal

A dohánymentes nikotinpárna – az északi országokat kivéve – az unióban mindenhol viszonylag újnak számít, egységes, EU-s szintű szabályozás nincs rá. A tagállamok saját hatáskörben járhatnak el, ezért eltérő szabályozásokat láthatunk, például Csehországban 12 mg, Szlovákiában 20 mg a maximális nikotintartalom, míg Észtországban és Svájcban ez nincs szabályozva. 

Gyerekzárat egyedül a magyar és a cseh szabályozás ír elő. 

Magyarország élen jár a szabályozásban, hiszen 2024. június 25-én lépett hatályba az a hazai, az EU-n belül is úttörőnek számító jogszabály-módosítás, amely ezeknek a termékeknek a maximális nikotintartalmára, a csomagolására és az összetevőire vonatkozóan állapít meg részletszabályokat. Ennek részeként Magyarországon párnánként maximum 17 mg nikotintartalommal, valamint gyermekzárral ellátott csomagolásban hozható forgalomba ez a termékkategória, egy dobozban maximum 20 darab párna lehet. 

A jogszabály a következőkről rendelkezik: 

  • A jelenleg piacon lévő, azonban a maximális nikotintartalomra, gyermekzárra, csomagolási egységenkénti nikotinpárna-darabszámra vonatkozó előírásoknak nem megfelelő nikotinpárnákat a hatályba lépést (2024. június 25.) követően maximum 3 hónapig lehet a trafikokba kiszállítani. 
  • A fogyasztók felé a készlet erejéig értékesíthetők, míg a jogszabály-módosítás által megállapított egyéb (például címkézési vagy összetevőkre vonatkozó) feltételeknek meg nem felelő, de a fenti 3 feltételnek eleget tevő nikotinpárnák esetében 1 éves türelmi időt hagy a szabályozás.

Magyarországon legálisan kizárólag dohánymentes nikotinpárna hozható forgalomba a nemzeti dohányboltokban és a repterek duty free shopjaiban, 18 éven felüliek számára. 

Magyarországon minden egyéb forrásból beszerzett ilyen típusú termék illegális. 

Fiatalkorúak számára minden dohányipari termék értékesítése szigorúan tilos, hazánkban a kiskereskedelmi rendszer nemzeti dohányboltok formájában biztosítja, hogy 18 éven aluliak ne férhessenek hozzá ezekhez a termékekhez. A kiskorúak védelmére, felvilágosítására, valamint a feketekereskedelem felszámolására tett erőfeszítésekben számos hatóság vesz részt (SZTFH, NAV, NNGYK, fogyasztóvédelmi hatóság, Belügyminisztérium, Agrárminisztérium).

Európán kívül egyébként számos más országban is elérhető a nikotinpárna, többek között az Egyesült Államokban, Indonéziában, Pakisztánban, Japánban és Bangladesben is. 

A hevítéses termékek kispadra teszik a hagyományos cigit 

Arányaiban nézve ma Magyarországon minden 2 szál cigarettára jut 1 szál hevítéses termék, ami hatalmas térnyerést jelent az elmúlt pár évben. A hevítéses dohánytöltetek 2022-es piac csaknem 2,6 milliárd szál volt, ami tavaly már meghaladta a 3 milliárd szálat. 

A hevítéses piac több mint tizedével nőtt egyetlen év alatt. 

Bár ezek mellett kevés szó esik a vágott dohányról, de volumenében továbbra is meghatározó kategória, illetve a feketekereskedelem hatását sem szabad figyelmen kívül hagyni.

Az e-cigiknek, melyek dohánymentes, nikotinos töltőfolyadékot párásítanak, hazánkban megközelítőleg 150-200 ezer fogyasztója lehet, viszont ezek a termékek túlnyomórészt nem érhetők el a dohányboltokban, sokszor maga a vásárló sem tudja, hogy az online rendelés hazánkban tilos, és így bevizsgálatlan terméket fogyaszt.

A piaci adatokon túl fontos kiemelni a fogyasztási szokások elmozdulását is. A Századvég Konjunktúrakutató felmérése például arra mutat rá, hogy míg 2021-ben a dohányzók 81 százaléka használt elsődlegesen hagyományos cigarettát, ez az arány mindössze két év alatt 70 százalékra csökkent.

Ezzel egy időben 7 százalékról 16 százalékra emelkedett azoknak az aránya, akik elsősorban már a hevítéses termékeket részesítik előnyben. Jól látható a nikotinfogyasztási szokások átalakulása, a hagyományos termékek visszaszorulása valós trend, ami nagyban köszönhető az ártalomcsökkentett alternatívák térnyerésének. A kutatás szerint a hazai nikotinfogyasztók negyede már döntően valamilyen újgenerációs terméket használ.

(Borítókép: Shutterstock)