Nincs több pánik a törött kütyük miatt: itt a MediaMarkt válasza

PAP 4748
2024.12.22. 15:50
Míg az üzletek polcain csendben porosodnak a tavalyi év sztárjai, a légkeveréses sütők, az airfryerek, addig idén a mobilok vették át az uralmat a MediaMarkt eladási listáin. Mivel a karácsonyi műszaki vásárlások sokszor meghaladják a százezer forintos határt, bőven van veszítenivalónk egy váratlan baleset esetén. Sokan azonban még csak nem is hallottak a legjobb garanciális ajánlatokról, ezeket beszéltük át Szilágyi Gáborral, a cég ügyvezető igazgatójával.

Egy váratlanul elromló mosógép, egy meghibásodott tévé vagy egy törött kijelzőjű telefon – mindannyiunk rémálmai ezek a forgatókönyvek. A MediaMarkt azonban februártól olyan új biztosítási konstrukciókat vezetett be, amelyek ezeket a szorongásokat semmivé porlasztják.

Képzeljünk el egy házat két erős oszloppal – így lehetne leginkább szemléltetni a cég kiterjesztett garanciális rendszerét, a Garancia Pluszt.

Az első oszlop a kiterjesztett garancia, amely a készülékek természetes öregedési folyamata felett őrködik. Ez a normál használatból eredő belső meghibásodásokra nyújt védelmet a kétéves gyári garancia lejárta után is.

Ez a védelem különösen értékes lehet például egy mosógép esetében, amelynél a rendszeres használat miatt előfordulhatnak olyan meghibásodások, mint a csapágy tönkremenetele vagy más alkatrészek elhasználódása

– magyarázta az ügyvezető, Szilágyi Gábor, hozzáfűzve, hogy ilyenkor sem a szerviz munkadíját, sem az alkatrészek költségét nem kell a tulajdonosnak állnia. 

Nem érdemes „biztosítási páncél” nélkül hagyni eszközeinket 

kiterjesztett garanciális rendszer második pillére a baleseti károkra vonatkozó biztosítás, amely egy összegben, de havi lebontásban is köthető (pár ezer forint havonta). Ez olyan, mintha egy láthatatlan páncél venné körül készülékeinket. Ez a védelem a következő külső károkra vonatkozik:

  • váratlan, hirtelen külső behatás következtében fellépő sérülésre, törésre (például telefonkijelző-törés), megsemmisülésre,
  • rendeltetésszerű, gondos használat mellett bekövetkezett hirtelen, véletlenszerű, folyadékkárok okozta működésképtelenségre,
  • lopás vagy rablás esetén egy új – az ellopott termékkel azonos vagy hasonló gyártmányú és minőségű – készüléket kapunk, amit a biztosító finanszíroz.

„Tipikus példa erre a televízió képernyőjének betörése vagy a mobiltelefon leejtéséből származó károk. A biztosító ilyenkor vagy a javítást téríti, vagy ha a készülék már nem javítható gazdaságosan, akkor új készüléket biztosít” – világított rá Szilágyi Gábor. Biztosítást akár 3 évre is köthetünk.

A MediaMarkt februárban vezette be azt az újítást, amely jelentősen demokratizálta a garanciarendszert: a havi díjas konstrukciót. 

A havi díjas rendszerrel néhány ezer forintos havi részletekben is elérhető ugyanaz a védelem, ezzel pedig kisebb részekre porlasztottuk a biztosítás összegét

– magyarázta az ügyvezető. Elárulta, a mobiltelefonok, okosórák, notebookok és tabletek esetében látják a legnagyobb érdeklődést a havi díjas biztosítás iránt, hiszen ezeknél az eszközöknél amúgy is megszokott a „havi díjas gondolkodás”. 

A havi díjas Garancia Plusznál terméktől és konstrukciótól függően futamidő van, ameddig tart a fedezet, és ameddig a fizetési kötelezettség fennáll. Ez jellemzően 60 hónap. 

Senki sem akar a szerencsétlen 5 százalékba tartozni

Alapvetően három szereplő van a kiterjesztett garancia modelljében: 

  • van a vásárló, aki megveszi a terméket, és köt egy biztosítást.
  • Van a MediaMarkt, a kereskedő, aki közvetíti ezt a biztosítást, 
  • és van a biztosító, aki helytáll a vásárlók irányába, hogyha valamilyen probléma merül fel a termékével.

A vásárlónak ez azért jó, mert olyan váratlan eseményekre tudja biztosítani a készülékeit, amelyek, ha megtörténnek, akkor hirtelen több tízezer vagy százezer forintos költséget jelentenek. Arról nem is beszélve, hogy jó ideig eszköz nélkül maradhatunk, ami kifejezetten kellemetlen, ha munkaeszközről, például egy laptopról van szó.

Alapvetően a műszaki termékek 3-5 százalékát érinti nem várt káresemény, és ez bár nem tűnik magasnak, nem akarunk közéjük tartozni biztosítás nélkül

– mondta Szilágyi Gábor. Példának hozta, hogy igazán kellemetlen tud lenni, ha egy mosógép mondja fel a szolgálatot, hiszen kiterjesztett garancia nélkül több százezres kár érhet minket, ráadásul mosni sem tudunk hetekig. 

A vállalkozókra is gondoltak

Az év másik jelentős újítása októberben érkezett: a kiterjesztett garanciális szolgáltatás immár vállalkozások számára is elérhető. 

Ez régóta fennálló piaci igényt elégít ki. Amint bevezettük, azonnal várakozásainkat meghaladó érdeklődést tapasztaltunk a cégek részéről 

– árulta el az ügyvezető. A vállalkozói érdeklődés nem véletlen, hiszen egy váratlan meghibásodás vagy baleset ugyanúgy érintheti a céges eszközöket is. 

„A vállalkozások számára különösen fontos a kiszámíthatóság. Egy hirtelen jött nagy összegű javítás vagy csere komolyan megterhelhet egy céges költségvetést. A Garancia Plusz ezt a kockázatot minimalizálja” – magyarázta Szilágyi Gábor.

A laptopokat áztatják el a legtöbben

Szilágyi Gábort arról is kérdeztük, hogy jellemzően mely készülékeket milyen meghibásodásokkal viszik vissza.

  • A televíziók esetében a káresetek 47 százaléka képernyőtörésből származik, 
  • míg 32 százalék egyéb fizikai sérülésekre vezethető vissza. 
  • A tableteknél még egyértelműbb a helyzet: itt 100 százalékban balesetből fakadó képernyőtörések miatt veszik igénybe a biztosítást. 
  • A laptopok esetében 86 százalék a képernyőtörés aránya, és 14 százalék a vízkárok részesedése.

kiterjesztett garanciális szolgáltatás egyik legfontosabb előnye, hogy kedvező az ára: már egyetlen szervizkiszállás vagy bevizsgálás ára is meghaladhatja a teljes garanciacsomag díját. 

Ha egy mosógép elromlik, már a szerelő kihívása jelentős költség, nem beszélve az alkatrészekről. A Garancia Plusz díját már ezzel meg lehet spórolni 

– magyarázta Szilágyi Gábor. A rendszer további előnye az átruházhatóság: a Silver, Gold és Platina fedezetek a termékkel együtt átadhatók, így ajándékozás esetén is érvényesek maradnak.

Ha a termék meghibásodik, akár többszöri díjmentes javítási lehetőséget is biztosítanak, amíg a javítás gazdaságosan megoldható. Ha pedig a javítás már nem lenne gazdaságos, a készülék piaci értékének megfelelő összeget térítenek meg a cég ajándékkártyán.

Az infláció miatt jobban védjük a termékeinket

Az elmúlt időszak gazdasági változásai érdekes módon növelték a garanciarendszer népszerűségét. 

Az infláció miatt emelkedtek a termékárak és a szervizköltségek is. Ez arra ösztönzi a vásárlókat, hogy jobban védjék befektetéseiket 

– magyarázta az ügyvezető. A statisztikák szerint minden harmadik-negyedik vásárló él a garancia- és biztosítási lehetőségekkel, és ez az arány folyamatosan növekszik. Arra is rávilágított, hogy sokan nem tudnak róla, de akkor sem vagyunk elkésve a garanciakötéssel, ha azt nem a vásárlás pillanatában tesszük.

„Utólag is lehet kötni kiterjesztett garanciát, nem kell a vásárlás pillanatában döntenünk erről”

– hangsúlyozta Szilágyi Gábor. A termék megvásárlását követően 28 napig lehet még utólagos kiterjesztett garanciális szolgáltatást vásárolni az adott termékhez akár telefonon, akár az áruházakban. 

Nagyszabású tervek: semmi sem vész el, új termék lesz belőle

Emellett azt is elárulta lapunknak Szilágyi Gábor, hogy terveik között szerepel egy teljesen körforgásos gazdasági modell kialakítása. Ennek első lépéseként már elindult a Refresh-program, amely használt mobiltelefonok értékesítésével foglalkozik.

A program keretében olyan újszerű telefonokat és laptopokat értékesítenek, amelyeken alig látszik a használat nyoma, és minden készüléket ellenőriznek, tesztelnek, illetve garanciát is biztosítanak.

A következő egy-két évben szeretnénk ezt kiterjeszteni más termékkategóriákra is

– vázolta a terveket Szilágyi Gábor. Itt nem állnak meg, a következő években magasabbra teszik a lécet, és elindítják a teljes felújítást, azaz a refurbish szolgáltatást. „A cél az, hogy a használt készülékeket visszavegyük, felújítsuk és újraértékesítsük.”  

Visszavesznek még működő használt termékeket, például televíziókat, azokat saját rendszeren belül felújítják, és alacsonyabb áron értékesítik, azonban ez még a tervezőasztalon van.

Ez a rendszer nemcsak környezetvédelmi szempontból előnyös, de gazdaságilag is fenntartható megoldást jelent. A vállalat már dolgozik az ehhez szükséges infrastruktúra kiépítésén, beleértve a szakképzett technikusokat, szervizeket és az alkatrészellátási rendszert. A szolgáltatás várhatóan regionális szinten valósul meg, nem csak Magyarországon lesz elérhető.

„Ez egy komplex folyamat, de hiszünk benne, hogy a jövő a fenntartható és körforgásos megoldásoké” – mondta az ügyvezető.

Trónfosztás: az airfryerek helyett már a mobiltelefonok viszik a prímet

A vállalat ünnepi szezonjának slágertermékéről és a vásárlói szokások változásáról is kérdeztük Szilágyi Gábort. Kiderült, hogy míg tavaly a légkeveréses sütők, azaz airfryerek uralták a piacot, idén új király került a trónra, a mobiltelefon, és kiemelkedően népszerűek az elektromos rollerek is.

Az ügyvezető elmondta, hogy ami igazán meglepő ebben a trendben, az a szezonalitás hiánya. 

Nemcsak nyáron, hanem egész évben, online és offline csatornákon is jelentős a kereslet az elektromos rollerek iránt. Emellett nagyon jó karácsonyi ajándéknak is bizonyul 

– magyarázta. A vásárlói igények fejlődését jól mutatja, hogy már nem feltétlenül a legolcsóbb modelleket keresik az emberek. „A belépő szint 80-100 ezer forint környékén van, de azt látjuk, hogy akik már megvették az első rollerüket, és tudják, hogy a tartósabb, minőségibb termékek magasabb kategóriában vannak, inkább a 150-200 ezer forintos árkategóriát választják” – árulta el Szilágyi Gábor.

Bár a tavalyi slágertermék, az airfryer népszerűsége némileg mérséklődött, a kategória jelentős fejlődésen ment keresztül. 

Gyakorlatilag most azt látom, hogy az airfryer termékkörökbe egyre több olyan funkciót beletesznek, ami már szinte egy komplett sütőt helyettesít 

– mondta. A modern készülékek már nemcsak sütnek, hanem párolnak is, és megjelentek az emeletes, két fiókkal rendelkező modellek is, amelyek kevesebb helyet foglalnak.

Egyre többen keresnek kártyafüggetlen mobiltelefont és akkumulátoros porszívót

Az ügyvezető kiemelte a porzsák és vezeték nélküli, akkumulátoros porszívók térnyerését is. „Ha most bemegy valaki az üzletbe, láthatja, hogy teljesen átalakult a kínálat. 

Régen a klasszikus porzsákos és porzsák nélküli porszívók domináltak, esetleg néhány gyenge akkumulátoros morzsaporszívó volt elérhető. Most már a választék fele, ha nem több, nagy teljesítményű akkumulátoros álló porszívó 

– részletezte. A szakember szerint érdekes fejlemény a mobiltelefonok forgalmának élénkülése a cégnél 2024-ben. „Növekszik a kártyafüggetlen piac súlya. Azt látom, hogy ma már nem biztos, hogy annyival jobban megéri a mobilszolgáltatótól vásárolni a készüléket, miközben közvetítőként mi is árusítunk operátori szolgáltatást.”

Szárítógépek: a téli szezon favoritja

A téli szezon hagyományos slágertermékei továbbra is a szárítógépek. „Október-novembertől, a hűvös idő beköszöntével indul a termék szezonja, és tart gyakorlatilag egész télen” – mondta az ügyvezető. 

A népszerűség nem véletlen: a modern lakások többségében nincs külön háztartási helyiség, és télen a ruhákat nem lehet az erkélyen szárítani, vagy ha igen, akkor is nagyon lassan száradnak a nyirkos időben.

Az ünnepi szezon tehát jelentős átalakulást mutat a korábbi évekhez képest, ami jól tükrözi a vásárlói igények és a technológia fejlődését. Szilágyi Gábor elárulta, hogy novemberben minden eddiginél nagyobb bevételt értek el. 

A karácsonyi hajrá azonban még csak most kezdődik, a karácsonyi időszakban nagy rohamra számítanak, mivel sokan az utolsó pillanatra hagyják az ajándékok megvásárlását.

(Borítókép: Szilágyi Gábor. Fotó: Papajcsik Péter / Index)