Új pályázat indult, amivel az egyetemi kutatási eredményeket vinnék piacra
További Gazdaság cikkek
A magyar kutatási és innovációs ökoszisztéma fejlesztésének stratégiai célja, hogy minél több, a hazai egyetemeken és kutatóintézetekben zajló kutatás eredményéből jöjjön létre releváns társadalmi kihívásokat kezelő, jelentős gazdasági hasznosítást biztosító új termék, technológia, szolgáltatás.
A cél, hogy minél több fejlesztésből – akár új innovatív vállalkozások, akár a hazai KKV szektor által – hasznosítható szabadalom, majd termék jöjjön létre
– írta lapunkhoz eljuttatott közleményében a hivatal. A Proof of Concept (PoC) pályázat célja, hogy a következő 2 évben az egyetemi technológiai transzfer cégek (TTC-k) közreműködésével több százas nagyságrendben valósulhasson meg az egyetemeken zajló kutatások piaci és technológiai validációja.
Egyetemről a világpiacra
A Proof of Concept pályázat célja az egyetemeken, kutatóintézetekben folyó kutatás és az annak keretében született kutatási eredmények kereskedelmi hasznosítása közötti kockázatos szakasz áthidalása.
A pályázat lehetőséget ad az egyetemeknek és kutatóintézeteknek a kutatócsoportok által létrehozott eredmények technológiai és piaci validálására, hogy azok közelebb kerüljenek a gazdasági hasznosításhoz szükséges készültségi szinthez.
A PoC abból a felismerésből indul ki, hogy az egyetemeken és kutatóintézetekben számos olyan tudományos kutatás folyik, amelyekben megvan az innovációs potenciál, hogy később termék, technológia vagy szolgáltatás formájában a kutatási eredmény megjelenjen a piacon.
A piaci megmérettetésre alkalmas eredményeket azonban fel kell ismerni, tovább kell fejleszteni, és hasznosítani kell, akár intézményen belül, akár azon kívül. Ez megvalósulhat a létrejövő szabadalom eladásával, a szabadalom hasznosítási jogának értékesítésével egy hazai vállalat részére, vagy a szabadalom piacravitelére létrehozott hasznosító úgynevezett spin-off vállalkozás alapításával.
Ez azért fontos, mert ezáltal az egyetemeken létrehozott tudás közvetlenül hasznosul a gazdaságban új innovatív magyar vállalkozások, és ezáltal magas hozzáadott értéket előállítani – és így magas béreket fizetni – képes új kutató-fejlesztői álláshelyek létrehozásán keresztül
– magyarázzák a kommünikében. A kutatási eredmények sikeres piacravitelében a TTC-k szerepe meghatározó. Feladatuk, hogy az egyetemen és kutatóintézeten belül beazonosítsák azokat az ígéretes projekteket, amelyekben van innovációs potenciál, és támogassák ezen projekteket a sikeres piacralépésben.
A PoC alapok kezelőjeként a feladatuk, hogy jellemzően 8-15 millió forintos befektetések keretében támogassák a kutatási eredmények piaci és technológiai validációját.
Pályázatonként az igényelhető támogatás összege legfeljebb 350 millió forint TTC-nként,
amely összegből 20-40 PoC befektetést szükséges a TTC-nek megvalósítania.
A tavaly elfogadott Neumann János Programban átfogó célként tűztük ki, hogy a kutatás-fejlesztés hazai eredményei a tudományos hatás mellett gazdasági és társadalmi szempontból is hasznosuljanak, azaz a gyakorlatban felhasználható innovatív termékek, szolgáltatások és megoldások jöjjenek létre, amelyek válaszokat adnak a magyar gazdaság és társadalom legnagyobb kihívásaira
– hangsúlyozta Bódis László, a KIM innovációért felelős helyettes államtitkára, aki szerint ezek a modern technológiai megoldásokat piacra vivő innovatív induló vállalkozások központi szerepet játszhatnak a magyar gazdaság hosszútávú versenyképességében.
A Proof of Concept pályázatot a nyertes TTC-k a Nemzeti Innovációs Ügynökséggel együttműködésben valósítják meg. A pályázatok beadási határideje: 2025. március 10.