68 éves mélypont, amely jól tükrözi az európai autóipar vesszőfutását
További Gazdaság cikkek
- Nem tudnak megegyezni az oroszok és az ukránok, de mi lesz így a rezsicsökkentéssel?
- Jelentős különbségek, így alakult a bérek helyzete Magyarország-szerte 2023-ban
- 369 százalékkal nőtt a háztartások pénzügyi vagyona – ezt reagálta a kormány a cikkünkre
- Egyszerűen megrohamozták a magyarok a bankokat
- A Hungary Airlines megszerezte a hatósági engedélyeket
Nem a legszebb időszakát éli az európai autóipar, amit jól reprezentál a patinás Stellantis járműgyártó sok évtizedes negatív rekordot hozó visszaesése.
A FIM-CISL szakszervezet legfrissebb jelentése szerint 2024-ben mindössze 475 090 jármű hagyta el a gyártósorokat, ami 37 százalékos csökkenést jelent a megelőző év 751 384 darabos termeléséhez képest.
A visszaesés különösen súlyosan érintette a személygépjármű-szektort, ahol 46 százalékos zuhanás következett be, így
a kibocsátás 1956 óta nem látott mélypontra süllyedt.
A haszongépjárművek szegmense valamivel jobban teljesített, itt 17 százalékos volt a visszaesés.
A vállalat legfontosabb olaszországi gyáregységei közül a torinói Mirafiori üzem termelése 70 százalékkal zsugorodott, míg a modenai Maserati gyártóegység, amely az olasz autóipari régió meghatározó szereplője, még ennél is drasztikusabb, 79 százalékos visszaesést szenvedett el.
A Reuters beszámolója szerint a globálisan negyedik legnagyobb autógyártó cég a termelés csökkenését elsősorban két tényezővel magyarázza: a kínai versenytársak egyre erőteljesebb piaci jelenlétével, valamint az elektromos járművek iránti kereslet lanyhulásával.
A munkavállalók érdekeit képviselő FIM-CISL bejelentette csatlakozását az IndustriALL Europe által februárra tervezett európai szintű demonstrációhoz. A Brüsszelben tartandó tiltakozó megmozdulás célja, hogy rábírják az EU-t a 2025-től életbe lépő szigorú károsanyag-kibocsátási előírások felülvizsgálatára, amelyek a szakszervezet szerint tovább nehezíthetik az európai autógyártók helyzetét.
A vállalat ugyanakkor decemberben 2 milliárd eurós (830 milliárd forintos) fejlesztési programot jelentett be olaszországi gyártókapacitásainak bővítésére, amelynek eredményeként 2026-tól új modellek gyártását tervezik elindítani.
(Borítókép: Stellantis autógyár Franciaországban 2024. március 19-én. Fotó: Gonzalo Fuentes / Reuters)