Váratlan helyről kapott levelet az EU, amit nem hagyhat válasz nélkül

GettyImages-1636798451
2025.01.18. 11:55
A politikai döntéshozóknak és az autóipari szereplőknek közösen kell olyan megoldásokat találniuk, amelyek a rövid távú életképesség veszélyeztetése nélkül biztosítják a hosszú távú fenntarthatóságot – mondta az Indexnek Rózsa Tamás, a Top Tier Consultants ügyvezető igazgatója, hozzátéve, hogy az elektromos átállás megállíthatatlan. A vita az időtávon folyik, nem azon, hogy megtörténik-e. A szakembert annak apropóján kérdeztük, hogy Ola Källenius, az Európai Autógyártók Szövetségének új elnöke nyílt levelet írt, az uniós döntéshozók cselekvését sürgetve.

Hivatalosan is bemutatkozott az Európai Unió döntéshozóinak Ola Källenius, az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) új elnöke. A járműipari berkekben eddig alapvetően a Mercedes-Benz Group vezérigazgatójaként ismert szakember egyúttal immár az ACEA köpönyegében nyílt levélben vázolta fel az európai autóipar előtt álló jövőről alkotott elképzeléseit. Nemcsak a levél nyílt, hanem maga az állásfoglalás is meglehetősen markáns.

Az EU és az autóipar jövője szorosan összefonódik

Ola Källenius határozottan érvelt nyílt levelében mások mellett az alábbi témákban:

  • az európai autóipar átalakulásához politikai támogatásra van szükség, nem feledve, hogy a szektor 13 millió embernek biztosít munkát, az EU GDP-jének 7 százalékát adja, miközben a vállalat K+F ráfordítások egyharmadát képviseli;
  • reális és rugalmas dekarbonizációs stratégia kell, az EU piaci alapú, ne pedig büntetésekre épülő megközelítést kell alkalmazzon. A szabályozási keretet (pl. CO2-kibocsátási célok, megújuló energiaforrások, töltőinfrastruktúra) érdemes felülvizsgálni;
  • az európai ipar versenyképességének növelése érdekében egyre sürgetőbb egy átfogó iparpolitikai stratégia. Kulcselem lehet az autóipari szabályozások egyszerűsítése, a kutatás-fejlesztés támogatása, a munkaerővonzás, a bürokrácia és az energiaárak csökkentése;
  • a kiegyensúlyozott nemzetközi kereskedelmi kapcsolatokért az EU-nak erősítenie kell kereskedelmi kapcsolatait az Egyesült Államokkal és Kínával, elkerülve a protekcionizmust és a kereskedelmi háborúkat;
  • az ipar és az EU szorosabb együttműködése kardinális, Källenius optimista, hogy az autóipar átalakulása lehetőséget teremt a növekedésre, ha a megfelelő politikai keretek biztosítottak.

Az Európai Autógyártók Szövetségének új elnöke kiemelte, hogy az EU és az autóipar jövője szorosan összefonódik, és csak együttműködve lehet megragadni az átalakulásban rejlő lehetőségeket. Érdekesség, hogy Ola Källenius még 2023 októberében az Indexnek adott exkluzív interjúban úgy fogalmazott a Mercedes-Benz első embereként, hogy változott bár a makrogazdasági környezet, s az iparági kihívások is sokasodtak, a feladat változatlanul a jövőbe látó gondolkodás. Azt hangsúlyozta, hogy „ha még több akadály gördül eléd, akkor sem szabad elveszíteni a fókuszt, ami az esetünkben a technológiai beruházásokon van”.

Kapcsolódó
Itt a bejelentés: főszerepet ad a Mercedes a kecskeméti gyárnak

Itt a bejelentés: főszerepet ad a Mercedes a kecskeméti gyárnak

A magyar telephelyre támaszkodik a konszern. Az Index az igazgatótanács elnökét kérdezte.

Válaszúthoz érkezett az európai autóipar

„Az európai járműipar rég nem látott kihívások előtt áll, viszont annyiban újszerű a jelen helyzet, hogy az uniós – főként a környezetvédelmi – szabályozás sokkal jobban hozzájárult a kedvezőtlen helyzet kialakulásához, mint bármikor máskor. Ebből adódóan a megoldásban is illene részt venni” – mondta az Indexnek az ACEA-elnök szavaira reagálva Rózsa Tamás, a Top Tier Consultants ügyvezető igazgatója.

Úgy véli, Ola Källenius nyílt levele az EU vezetőihez okos stratégiai lépés, erőteljes felhívás a cselekvésre, hangsúlyozva, hogy Európa csak a politikai döntéshozók, a vállalkozások és a társadalom érdekeinek összehangolásával tarthatja meg vezető szerepét az autóiparban.

Az európai autóipar meghatározó válaszúthoz érkezett. Az évtizedek óta tartó innováció és a globális vezető szerep a villanyautók gyártásában nem érvényesül.

Rózsa Tamás szerint Kína államilag támogatott gyártóinak egy évtized előnyük volt kifejleszteni a legmodernebb villanyautó-technológiát, az Egyesült Államokban pedig mára túl erőssé váltak az olyan belpolitikai intézkedések, mint az inflációcsökkentő törvény, ami a helyi gyártóknak versenyelőnyt biztosít.

Európa kihívása nemcsak a versenyképesség fenntartásában rejlik, hanem az egyedülálló akadályok leküzdésében is: a magas munkaerő- és energiaköltségek, az importált nyersanyagoktól való függőség és a szigorú szabályozási követelmények. A támogatásra a versenyhátrány kiegyenlítése miatt van szükség, különös tekintettel arra, hogy az európai autóipar a villanyautó-technológia kidolgozásának költségét és a kidolgozás idejét masszívan alulbecsülte, de a szabályzás most ezt követeli meg tőle.

A Top Tier Consultantsnál a megoldást kettősnek látják:

  • egyrészt az autógyártók megerősítése a szabályozás egyszerűsítésével és célzott K+F finanszírozással,
  • másrészt a keresleti oldali ösztönzők kiszámíthatóságának megteremtése, hogy a villanyautók vonzóbbá és elérhetőbbé váljanak az autóvásárlók számára.

Ehhez végső soron az kell, hogy a villanyautók ára (és költsége) megegyezzen a robbanómotorosokéval, illetve a töltőinfrastruktúra száma (elterjedtsége) és teljesítménye a villanyautózást problémamentessé tegye. Ugyanakkor jelentős méretű belföldi piac nélkül a versenyképes villanyautók exportja továbbra is nehéz küzdelem marad.

Hagyni kell érvényesülni a vásárlói preferenciákat

A dekarbonizációs célok elérése az Indexnek nyilatkozó szakember szerint sem képezi vita tárgyát, de ütemének igazodnia kell a technológiai felkészültséghez és a piaci realitásokhoz. Az elektromosítás vált a könnyűgépjárművek CO2-kibocsátásának csökkentésére szolgáló elsődleges eszközzé, minden más alternatív technológia (hidrogén, e-üzemagyag stb.) egyszerre túl drága, és technológiailag sem áll készen, tömeggyártás sincs. Kifejtette: robbanómotoros autók villanyautóra cserélése nagyon kevés kézzelfogható előnyt rejt az autóhasználók számára abban, hogy – az alapoktól induljunk el – eljussanak A pontból B pontba. Ezért a szabályozásnak nagy szerepe van az átállás kikényszerítésében, hogy a dekarbonizációs célok teljesüljenek.

  • 2024-re nyilvánvalóvá vált, hogy rendkívül nagy az egyenlőtlenség a szabályozás által kijelölt idővonal és a villanyautó-kereslet között Európában, ahol Kínával ellentétben még nagy a villanyautók árprémiuma.
  • CO2-kibocsátás szigorodása által kijelölt villanyautó-darabszám nem haladhatja meg ilyen nagy mértékben az autóvásárlók általi keresletet: a termék túl drága, és használata is körülményesebb, mint a robbanómotoros autóé.
  • Az átállásra több idő kell, vagy a vártnál lényegesen több forrás, amit ha az autóvásárló nem hajlandó megfizetni, akkor vagy a nagyobb állami támogatásnak kell, vagy az autógyáraknak nyereségességük rovására.

Éppen ezért a Top Tier ügyvezetője szerint

a megoldás nem lehet más, mint kicsit visszább venni a szabályozói nyomásból, és jobban érvényesülni hagyni a vásárlói preferenciákat, ez nincs másképp az USA-ban sem.

Megjegyzendő, hogy a 2025-ös CO2-kibocsátási célokat már nemigen lehet módosítani, sőt még akár teljesíthetők is, de a 2030-as és különösen 2035-ös célokkal van probléma. Igaz, a 2025-ös célok teljesítése is nagyon sokba fog kerülni, mert valakinek (autógyártók, állam) meg kell fizetnie a villanyautók árprémiumát, ha már az autóvásárlók kellően nagy tömege ezt nem hajlandó. Az iparpolitikának viszont számolni kell azzal is, hogy nem volna szerencsés pénzügyileg kivéreztetni a nagy európai autógyártókat.

Az európai autóipar versenyképessége

Rózsa Tamás rámutatott: az európai autóipari ágazat nem működik elszigetelten; sikere egy erős ipari ökoszisztémától függ. Az elektromos járművekre való átállás azonban egyedi kihívásokat jelent.

A Top Tier Consultants elemzései és előrejelzései alapján 2025-re nem az autógyártók, hanem az őket közvetlenül kiszolgáló Tier-1 iparvállalatok egy része kerülhet kilátástalan helyzetbe az elektromos átállás (és egyéb energia- munkaerő- stb. költségek) mellékhatásaként. Az autóiparban ugyanis köztudott, hogy a villanyautók lényegesen kevesebb alkatrészből állnak, előállításukhoz kevesebb munkaerő szükséges. Az autógyártónak van játéktere: meg tudja tenni azt, hogy bizonyos villanyautó-alkatrészeket is házon belül gyárt, elkerülve a tömeges leépítéseket.

A házon belülre kerülő termékcsoportok köre ismert: nyilvánvalóan elektromotor, de később kellő kompetencia kiépítésével invertereket is előállítanak saját maguk, sőt az évtized végére hajtotttengely-modulokat is, egyedül akkucellát nem.

Vagyis az autógyártó saját munkaerejének megtartása érdekében a közvetlen beszállítói körének a versenytársává válik. Ezáltal a Tier-1 cégek harapófogóba kerülnek, megrendelésállományuk két irányból is csökken egyszerre: kisebb darabszámok és csökkenő beszállítói érték egy-egy autóba. Éppen ezért Rózsa Tamás szerint 2025 a Tier-1 beszállítók restrukturálásának kezdeti éve lesz Európában. Bármit is tesz az uniós iparpolitika, az összes Tier-1 beszállító nem menthető meg.

Nemzetközi kereskedelmi kapcsolatok

A kereskedelmi feszültségek egyre nagyobb aggodalomra adnak okot, ezt a lapunknak nyilatkozó szakértő is megerősítette. Az Egyesült Államokban a protekcionista intézkedések hátrányos helyzetbe hozzák az európai gyártókat, míg Kínában a megtorló intézkedések a német autógyártók kulcsfontosságú piacait fenyegetik.

Rózsa Tamás megjegyezte, hogy az EU-n belül a tagállamok érdekei eltérnek egymástól.

  • Németország a nagy kínai piacnak való kitettségével ellenzi a protekcionista vámokat, míg más országok a hazai iparuknak nyújtott erősebb biztosítékokat támogatják.
  • A németek emellett előrébb is tartanak a villanyautó-gyártás technológiájában és költségében is, emiatt sem érdekeltek a vámok által a kereskedelmi feszültségek élezésében.
  • A francia vagy olasz gyártók viszont lemaradásban vannak a villanyautó-technológiában, és nincsenek is jelentős kínai bevételeik, ők tehát érdekeltek villanyautó-iparuk megvédésében.

A Top Tier szemszögéből nézve az egységes uniós kereskedelmi stratégia alapvető fontosságú. Ennek egyensúlyt kell teremtenie a hazai iparágak védelme és a kulcsfontosságú exportpiacokhoz való hozzáférés fenntartása között. Kellő párbeszéd és az árnyaltabb gazdaságpolitika segíthet elkerülni a konfliktusok eszkalálódását, miközben megőrzik Európa versenyképességét a globális színtéren.

Az ipar és az EU szorosabb együttműködése

Az Indexnek azzal érvelt a szakember, hogy fel kellene tudni oldani azt az ellentétet, hogy az autóvásárló, aki egyben szavazópolgár is, nem szeretné megfizetni az elektromos átállás vártnál nagyobb költségét, sem drágább autót nem szeretne, sem több adót. Az uniós költségvetés sem szeretne a vártnál nagyobb terhet vállalni, főleg a mai gazdasági helyzetben. Az autóipar szereplői pedig nem képesek megfizetni az átállás költségét, legalábbis akkor biztosan nem, ha az átállás jelenleg meghatározott időtávját tartani kell. Vélhetően ki kell dolgozni egy olyan kompromisszumot, amiben a Green Deal sem sérül jelentősen, és az ipari szereplők sem kerülnek lehetetlen helyzetbe. Ennek egyelőre még számos forgatókönyve lehetséges.

Rózsa Tamás szerint Källenius tett egy okos stratégiai lépést nyílt levelével, hogy nyomás alá helyezze a döntéshozókat, a nyilvánosságot a pártjára állítsa, és megmutassa kompromisszumkészségét. A Top Tier ugyancsak az EU és az autóipar közötti strukturált együttműködés fontosságát hangsúlyozza. A politikai döntéshozóknak és a vállalkozásoknak közösen kell olyan megoldásokat létrehozniuk, amelyek a rövid távú életképesség veszélyeztetése nélkül biztosítják a hosszú távú fenntarthatóságot. Az olyan kezdeményezések, mint az Európai Bizottság és az autóipar közötti stratégiai párbeszéd, a helyes irányba tett lépések.

Az autóipari szakértő még egyszer leszögezte, hogy az elektromos átállás megállíthatatlan. A vita az időtávon folyik, nem azon, hogy megtörténik-e az átállás. De mit is jelent mindez Magyarországra nézve? Ennek két alapvető oldala van:

  • Gyártási oldaláról nézve Magyarországon az elektromosautó-értéklánc iparának kiépítése jövőbemutató, amennyiben az ország jelentős ipari szereplő szeretne maradni a járműipar területén.
  • Az autókereskedelemben Magyarországon a villanyautók részaránya 2024-ben alig haladta meg az 5 százalékot. Holott a vita arról szól, hogy mikor érjük el Európában az újonnan eladott autóknál az 50, sőt a 100 százalékos részarányt. A villanyautó-értékesítés Magyarországon is jelentős növekedés előtt áll. Viszont itthon még szembetűnőbb a villanyautók árprémiuma, amire megoldást kell találni.

Rózsa Tamás szerint a megoldás számos szabályozói és támogatói lépés alapján képzelhető el, de az bizonyos, hogy nem az a megoldás, hogy a fejünket a homokba dugva nem veszünk tudomást az iparági trendekről.

(Borítókép: Egy férfi sétál lefelé a Berlaymont lépcsőn, az Európai Bizottság székhelyén 2023. augusztus 31-én Brüsszelben. Fotó: Thierry Monasse / Getty Images)

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Gazdaság
Óriási összeget kaptak vissza a fogyasztók, akik visszaváltották az üvegeket

Óriási összeget kaptak vissza a fogyasztók, akik visszaváltották az üvegeket

A fogyasztók átlagosan alkalmanként 25 palackot váltanak vissza, ennek összege 1250 forint.

1 órája

  • Gazdaság
A Nemzetgazdasági Minisztérium közleményt adott ki: nincs kockázat a magyar államadóságban

A Nemzetgazdasági Minisztérium közleményt adott ki: nincs kockázat a magyar államadóságban

Cáfolták az Európai Bizottság állításait.

március 26., 20:12

  • Gazdaság
A Revolutot is táncba hívnák a bankok az ATM-telepítési programban

A Revolutot is táncba hívnák a bankok az ATM-telepítési programban

A kétezer főt meghaladó településeken racionális lehet a készpénzkiadó automaták telepítése.

március 27., 13:56

  • Címlapon
Gyógyszergyártók az Indexnek: bízunk Orbán Viktor szavában, nem számítunk újabb extra sarcra

Gyógyszergyártók az Indexnek: bízunk Orbán Viktor szavában, nem számítunk újabb extra sarcra

Pénzt nem kér a magyar stratégiai pillér a kormánytól, de van, amit igen.

2 órája

  • Gazdaság
Donald Trump 25 százalékos vámot vet ki az Egyesült Államokon kívül gyártott autókra

Donald Trump 25 százalékos vámot vet ki az Egyesült Államokon kívül gyártott autókra

Az elnök szerint a bevételt többek között adócsökkentésre is fordítják majd.

március 27., 07:02

  • Gazdaság
Kiszállna az MBH Bankból a magyar állam, elindultak a tárgyalások

Kiszállna az MBH Bankból a magyar állam, elindultak a tárgyalások

Amerikai vállalattal indíthat részvénytranzakciót Magyarország második legnagyobb bankcsoportja.

március 27., 13:19

  • Gazdaság
Továbbra is a külföldi turisták a magyar turizmus tartópillérei

Továbbra is a külföldi turisták a magyar turizmus tartópillérei

Kijöttek a friss adatok, tovább zakatol a turizmus. A kormány ismét rekordévre számít.

március 27., 08:55

  • Gazdaság
Matolcsy Györgynek búcsút intettek, Varga Mihály és Nagy Márton fontos pozíciót kapott az IMF-nél

Matolcsy Györgynek búcsút intettek, Varga Mihály és Nagy Márton fontos pozíciót kapott az IMF-nél

Változásokról döntöttek a Nemzetközi Valutaalap Magyarországot képviselő kormányzótanácsában.

március 27., 09:20

  • Gazdaság
A Jobbik törvénybe iktatná a készpénzes bérkifizetés jogát

A Jobbik törvénybe iktatná a készpénzes bérkifizetés jogát

A javaslat célja, hogy mérsékelje a bankok túlzott nyereségét is.

március 26., 21:51

  • Gazdaság
Az adóhatóság nem kegyelmez azoknak, akik ezeket csinálják

Az adóhatóság nem kegyelmez azoknak, akik ezeket csinálják

A bírság ugyanakkor elkerülhető, van rá mód.

március 27., 06:12

  • Gazdaság
Észre sem veszik, de a magyarok nagy részének egészsége otthon is veszélyben van

Észre sem veszik, de a magyarok nagy részének egészsége otthon is veszélyben van

Magyarország első épületbiológusával beszélgettünk, aki elmondta: van megoldás.

március 28., 11:09

  • Gazdaság
Pogátsa Zoltán az árrésstopról: Már az ókor óta tudjuk, hogy az állami beavatkozásnak több a kára, mint a haszna

Pogátsa Zoltán az árrésstopról: Már az ókor óta tudjuk, hogy az állami beavatkozásnak több a kára, mint a haszna

A Levegő Munkacsoport szerint az árréstop alá eső termékek fogyasztását inkább korlátozni kellene.

március 26., 14:30

  • Gazdaság
Irgalmatlan pofonoktól szenved, a 22-es csapdájába zuhant az építőipar

Irgalmatlan pofonoktól szenved, a 22-es csapdájába zuhant az építőipar

Árat emelnének az infláció miatt, de nem tudnak a bekövetkező kereslet-visszaesés miatt.

március 27., 21:02

  • Gazdaság
Orbán Viktor olyat tett Donald Trumppal, amit előtte még senki

Orbán Viktor olyat tett Donald Trumppal, amit előtte még senki

Meg is lett a jutalma.

március 25., 06:20

  • Gazdaság
Keményen bírálják a szakértők a kormány nyugdíjkorrekcióját

Keményen bírálják a szakértők a kormány nyugdíjkorrekcióját

Van, aki szerint az emelés csak látszatintézkedés.

március 28., 10:24

  • Címlapon
Fenyő-gyilkosság: ismét hatalmas meglepetést okozott Portik Tamás

Fenyő-gyilkosság: ismét hatalmas meglepetést okozott Portik Tamás

Április elsején folytatódott az ügy tárgyalása.

5 órája

  • Címlapon
Putyin üzent Grönlanddal kapcsolatban: Moszkva figyel és készül

Putyin üzent Grönlanddal kapcsolatban: Moszkva figyel és készül

Erőpróba az Északi-sarkvidéken, az orosz elnök kijelölte a határokat.

6 órája

  • Gazdaság
Megjelent a rendelet a bankautomatákról, 200 milliós büntetést kaphat, aki megszegi

Megjelent a rendelet a bankautomatákról, 200 milliós büntetést kaphat, aki megszegi

Nagy Márton üzent a döntés után.

március 25., 07:21

  • Gazdaság
Maxon pörög a magyar munkaerőpiac, lehet azonban némi bökkenő

Maxon pörög a magyar munkaerőpiac, lehet azonban némi bökkenő

A kormány szerint Magyarország Európa élmezőnyéhez tartozik foglalkoztatottságban.

március 28., 09:18

  • Gazdaság
Nagy Márton: Bővülhet az árrésstop alá tartozó termékek száma

Nagy Márton: Bővülhet az árrésstop alá tartozó termékek száma

A miniszter szerint az árrésstop a bejelentés után azonnal hat.

március 26., 10:55

  • Gazdaság
Donald Trump emberének lefőhet a kávé, leidiótázták a nemzetbiztonsági tanácsadót

Donald Trump emberének lefőhet a kávé, leidiótázták a nemzetbiztonsági tanácsadót

Bődületes szarvashibát követhetett el Mike Waltz.

március 25., 17:36

  • Gazdaság
Varga Mihály váltott, új vezérigazgató a magyar tőzsde élén

Varga Mihály váltott, új vezérigazgató a magyar tőzsde élén

Tóth Tibor május 1-től tölti be a pozíciót.

március 26., 09:23

  • Címlapon
Európa nem visszakozik, kemény lépésekkel vágnak vissza Donald Trumpnak

Európa nem visszakozik, kemény lépésekkel vágnak vissza Donald Trumpnak

Feltűrik az ingujjakat Brüsszelben.

3 órája

  • Gazdaság
Árulkodik a tojás, ez már a kormány beavatkozása

Árulkodik a tojás, ez már a kormány beavatkozása

Lejtőre kerültek az árak.

március 25., 13:56

  • Gazdaság
Varga Mihály kemény üzenetet küldött, Orbán Viktortól is kért egy fontos dolgot

Varga Mihály kemény üzenetet küldött, Orbán Viktortól is kért egy fontos dolgot

Ez a hét legfontosabb hazai gazdasági történése.

március 25., 14:00

  • Gazdaság
Elárulták, kik tartoznak Orbán Viktor középosztályába

Elárulták, kik tartoznak Orbán Viktor középosztályába

Most ellenőrizheti, hogy középosztálybelinek számít-e.

március 25., 15:44

  • Gazdaság
Úgy néz ki, hogy 2024 a bankok éve volt Magyarországon

Úgy néz ki, hogy 2024 a bankok éve volt Magyarországon

Magyarország hetedik legnagyobb bankja is történelmi évet zárt tavaly.

március 25., 18:23

  • Gazdaság
Egyre durvábban eladósodnak a magyarok, meglepő okok állnak a háttérben

Egyre durvábban eladósodnak a magyarok, meglepő okok állnak a háttérben

A személyi kölcsönöknél is érezni az inflációt.

március 25., 12:45

  • Címlapon
Indonézia leggazdagabb nője három nap alatt vesztette el vagyona felét

Indonézia leggazdagabb nője három nap alatt vesztette el vagyona felét

Pedig amikor 7,5 milliárd dolláros vagyonra tett szert, még minden szépnek tűnt.

3 órája