111 ezer forint lesz a minimálbér jövőre
- 105 ezer forintra nő a minimálbér
- Újabb kilenc adóváltoztatást terjesztett be a kormány
- 9 százalékkal nagyobb minimálbért akarnak a szakszervezetek
- Masszív béremelést akarnak a Munkástanácsok
- Fizetésemelés jöhet az kiskereskedelemben
- Megvan, ki fizeti a minimálbért
- Segít-e a minimálbér az alacsony keresetű dolgozókon?
További Állás cikkek
Bruttó 111 ezer forintos jövő évi minimálbérről és bruttó 129 ezer forintos garantált bérminimumról írt alá egyezséget három munkaadói szervezettel és két szakszervezeti szövetséggel Cseresnyés Péter, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) munkaerőpiacért és képzésért felelős államtitkára kedden Budapesten. Az államtitkár elmondta, ezt a javaslatot teszik a kormány döntéséhez. A kabinet a következő napokban rendeletben hirdeti ki a minimálbér és a garantált bérminimum 2016. évi összegét.
Az 1,6 százalékos tervezett infláció mellett, a személyi jövedelemadó 1 százalékpontos csökkenését is figyelembe véve a minimálbérnél 5,6, a garantált bérminimumnál 5,7 százalékos reálbér-emelkedés valósulhat meg. Ilyen mértékű reálnövekedés a kötelező legalacsonyabb béreknél 2002 óta nem volt – közölte Cseresnyés Péter.
A Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fórumának (VKF) egyik tagja, a Magyar Szakszervezeti Szövetség nem ért egyet a tárgyalások során kialakult javaslatokkal, és nem vett részt az aláíráson. Így a konzultációs fórumon nem született megállapodás, a tagok döntő többsége írta alá az egyezséget. Kordás László elmondta: azért nem járultak hozzá a megállapodáshoz, mert elfogadhatatlannak találják az abban szereplő béreket. A Magyar Szakszervezeti Szövetség döntését az is befolyásolta, hogy a munkaadói oldal és a kormány nem kívánta rögzíteni, hogy a minimálbér nettó értéke 2018-ra érje el a létminimum szintjét – tette hozzá.
Nem volt könnyű menet
Mi a bérminimum?
A bérminimum általában magasabb a minimálbérnél, ez az a minimális összeg, amit a legalább érettségivel rendelkezők vagy középfokú szakképzettséggel rendelkezők kapnak.
A bérmegállapodást a kormány nevében Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter írja alá a munkaadói és munkavállalói érdekképviseletek vezetőivel. A minimálbér elfogadását minden évben hosszabb tárgyalások előzik meg, ahol a munkaadói, a munkavállalói oldal és a kormány egyezik meg a minimálbér, a garantált bérminimum összegéről, és egy jogilag nem kötelező bérajánlásról mértékéről (ez főleg azoknál a cégeknél lehet fontos, ahol az állam tulajdonos, vagy azokban az iparágakban, ahol erősek a szakszervezetek).
A Magyar Szakszervezeti Szövetség elnöke, Kordás László úgy fogalmazott: a szakszervezeti oldal kompromisszumkészséget mutatott azzal, hogy engedett a korábbi béremelési javaslatából, és azt bruttó 7, illetve 7,4 százalékra mérsékelte. Dávid Ferenc, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) főtitkára szerint negatív üzenete van annak, hogy a versenyszféra két képviselője nem tudott megegyezni, ezért a kormány, amely a versenyszférában nem munkáltató vagy tulajdonos, hirdeti majd ki a béreket.
A VOSZ főtitkára az MTI-nek azt mondta, a munkáltatói oldal bruttó 4,76 és 4,91 százalékos béremelési javaslata korrekt ajánlat volt. Dávid Ferenc elmondta, hogy bár normális szakszervezeti célnak tartja azt, hogy a nettó minimálbér érje el a létminimum összegét, a jelenlegi adó- és járulékrendszer nem kedvez e célkitűzésnek.
Szétadóztatjuk a minimálbéreseket
Az OECD adatai egyébként alátámasztják Dávid Ferenc állításait: a szervezet 33 tagállama közül Magyarországon kell a legtöbbet adózni a minimálbér után. Magyarországon 2013-ban a minimálbérért dolgozók jövedelmük 35 százalékát kellett leadózniuk, amivel toronymagasan vezetünk, 8 százalékpontot ráverve a második legtöbbet adózó lett minimálbéresekre (az ábrán fura lehet, hogy Mexikóban -17 százalék a terhelés: ez azért van, mert ott a legalacsonyabb keresetűek ekkora mértékű adójóváírást kapnak).
A helyzet azóta sem változott: 2015-ben a bruttó jövedelem 34,5 százalékát kell befizetni a minimálbér után. Ez
- a 16 százalékos szja-ból,
- a 10 százalékos nyugdíjjárulékból,
- a 4 százalékos természetbeni és 3 százalékos pénzbeni egészségbiztosítási járulékból és az
- 1,5 százalékos munkaerő-piaci járulékból jön össze.
A VOSZ szerint a helyzetet az is nehezítette, hogy a tárgyalások idején már kész volt a 2016-os költségvetés, ezért kezdeményezték, hogy az idei tárgyalásokon térjenek ki azokra a lehetőségekre is, amelyek révén 2017-től növelni lehet majd a minimálbér nettó értékét. Mindez csak az adó és járulékterhek csökkentése révén oldható meg és mindenképp kell hozzá a kormányzat segítsége is – mondta Dávid
De honnan indultak a tárgyalások?
Nem annyira meglepő módon a munkavállalói oldal követelte a nagyobb emelést a tárgyalások alatt:
- A Munkástanácsok Országos Szövetsége a jövő évi minimálbér 8, a szakmai bérminimum 13 százalékos emelését javasolta november elején. Ez 113 500 forintos minimálbért, és 138 ezer forintot szakmai bérminimumot jelentett volna.
- A Magyar Szakszervezeti Szövetség viszont egy középtávú bérfelzárkóztatási programban gondolkodott, amely célul tűzte ki a minimálbér nettó értékének a létminimumhoz történő felzárkóztatását. Ennek az a lényege, hogy három éven keresztül 9 százalékkal emelkedjen a minimálbér és a szakmunkás bérminimum, miközben az alacsony keresetűeknek vezessék be a 9 százalékos szja-kulcsot.
A munkaadók ezzel szemben minimális, 1,5 százalékos emelést emlegettek, miközben a kormány sem vitte túlzásba a licitálást: Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter 5,5 százalékos, Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter pedig 2,5 százalékos emelésről beszélt a tárgyalások alatt. Lázár júniusi nyilatkozatáról a Miniszterelnökség utólag azt mondta, hogy félreértették a miniszter szavait, mert a végleges számokról a munkaadói és a munkavállalói szervezetek döntenek, és nem a kormány. Az 5,5 százalékot a szakszervezetek már akkor kevésnek, a munkaadók pedig túl soknak tartották.
A régió elhúzott mellettünk
A tárgyalások ideje alatt záporoztak a pártok közleményei a minimálbér-emeléssel kapcsolatban. Ezekben voltak érdekes ellentmondások, az LMP-s Schiffer András szerint például gyászos a magyar minimálbér szintje a szomszédos országokéhoz képest („2008 óta lassabban emelkedik a minimálbér nálunk, mint a szomszédos országokban”), a Fidesz szerint viszont 2010 és 2014 között épp, hogy nálunk emelkedett a legtöbbet (a többi párt véleményről a keretes részben olvashat).
A pártok emelést akartak
A pártok év végi közleményei alapján többé-kevésbé egységesen kiálltak az emelés mellett, bár voltak eltérések az álláspontokban. Az alábbiakban a pártok vonatkozó közleményeiből szemezgettünk:
- DK: „A Demokratikus Koalíció véleménye szerint az alacsony magyar fizetés a kivándorlás első számú oka, a párt ezért azt javasolja, hogy évek alatt, fokozatosan, legalább addig emeljék a minimálbért, amíg annak nettója eléri a létminimum szintjét” – derül ki a párt egy közleményéből. Gyurcsány Ferenc nyilatkozata szerint „meg kell állapodni a munkaadókkal, hogy öt éven keresztül (...) az infláció felett 3-4 százalékkal növeljük a
minimálbért”. Gyurcsány szerint az egyszeri nagyarányú emelés kivitelezhetetlen. - MSZP: Az MSZP a minimálbér nettó összegének emelése érdekében európai polgári kezdeményezést indított, hogy a minimálbér nettó összege érje el, illetve haladja meg a nettó átlagkereset hatvan százalékát.
- A PM reálisnak tartotta és támogatta a Magyar Szakszervezeti Szövetség 4x9 programjának 3 éven át 9 százalékos minimálbér-emelésre vonatkozó javaslatát, és ezt kiegészítendő, a tárgyaló felek figyelmébe ajánlotta az Alapjövedelem programját.
- LMP: Schiffer András az LMP céljairól szólva azt mondta, Magyarországon a
minimálbér belátható időn belül érje el a létminimum összegét a 87 ezer forintot. Ehhez járulékcsökkentésre is szükség lenne 2016-ban, és cél az is, hogy a minimálbér legyen adómentes. Schiffer András megjegyezte: 2008 óta lassabban emelkedik a
minimálbér nálunk, mint a szomszédos országokban, „egyre jobban leszakad az átlagbértől". - Fidesz: a párt szerint az OECD 34 tagállama közül 2010 és 2014 között Magyarországon nőtt legnagyobb mértékben a minimálbér. A Fidesz közleménye szerint amennyiben a munkaadók és a munkavállalók érdekképviseleti szervei a tárgyalásokon meg tudnak állapodni, akkor a minimálbéremelés jövőre is folytatódhat.
- Jobbik: azzal kapcsolatban nem nyilatkozott a párt, hogy mekkora emelést tartana megfelelőnek, de a támogatják az emelést. „A Jobbik csak olyan kormányzati lépéseket tud támogatni, amelyek a munkaadók minél kisebb mértékű terhelése mellett a reálbérek erőteljes növekedését eredményezik" – közölték november elején.
A biztonság kedvéért megnéztük, hogy mi igaz a politikusok minimálbérrel kapcsolatos állításaiból. Bár a fenti ábra alapján fura lehet, hogy 2014 és 2015 az ábrán csökkent a magyar minimálbér, ennek az az oka, hogy az Eurostat euróban méri a minimálbéreket, ugyanis csak így lehet összehasonlítani a számokat.
Az Eurostat adatai alapján úgy tűnik, hogy már a régióban is találni olyan OECD-tagállamot, ami lenyomott minket 2010 és 2014 között: Lengyelországban ha hajszálnyival is, de többet nőtt a minimálbér. Arról nem is beszélve, hogy ha 2015-öt is belevesszük az összehasonlításba, akkor már a szlovák minimálbér is elhúzott a magyar mellett 2010-es bázison.
Az pedig, hogy 2008 óta lassabban emelkedik a minimálbér nálunk, mint a szomszédos országokban, azért nem igaz, mert a cseh minimálbér euróban számolva még a magyarnál is lassabban emelkedett. Persze ettől eltekintve azért látványosan elhúzott mellettünk a régió.
És hány embert érint ez?
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) legutoljára 2013-ban hozott nyilvánosságra 2012-re vonatkozó adatokat: ebből az derül ki, hogy a munkaviszonyból származó jövedelemmel rendelkezők 28 százaléka vallott be minimálbérnek megfelelő vagy annál is kevesebb jövedelmet 2012-ben. Ez számszerűen akkor 1,263 millió embert jelentett.
A valóságban persze ennél sokkal kevesebb emberről lehet szó: az MTA közgazdaság-tudományi intézetének 2012-es kutatásában megbecsülték, hogy a minimálbéresek közül hányan adócsalók. Ebből az derült ki, hogy – 2006-os adatok alapján – a minimálbéreseknek csaknem fele, pontosabban 47,5 százaléka csal adót a becslések szerint, átlagosan 95 ezer forinttal keresnek többet a bejelentett bérüknél. Ehhez azonban a keveset keresők keveset tesznek hozzá: az ötből az alsó három kategória csak az összes eltitkolt bér 16,2 százalékát teszi ki, bár számszerűen ők adják a valódi és a csaló minimálbéresek döntő részét is.