Jövőre kezdhetjük a Déli Áramlat építését
További Energia cikkek
- Törvénybe foglalta a német parlament, hogy be kell zárni a szénerőműveket
- 8 forinttal drágább a benzin
- Magyar kutatók: Gazdaságilag is megéri minél előbb szabadulni a szénerőművektől
- 2021 elején kezdődhetnek a földmunkák a Paks 2 területén
- A járvány miatt kevesebb áramot fogyasztunk, mint ilyenkor szoktunk
Magyarország már jövőre megkezdheti az orosz gázt Ukrajna megkerülésével, a Fekete-tenger fenekén fekvő csövekben Európába szállító Déli Áramlat gázvezeték itteni szakaszának építését, idézte a Reuters Aradszki András energiaügyekért felelős államtitkárt – írja a Napi.hu.
Brüsszel és Washington úgy látja, hogy 40 milliárd dollárból megépülő vezeték megerősíti Moszkva energetikai befolyását Kelet-Közép-Európában, ezért komoly kifogásaik vannak a projekttel szemben. A nyugati értelmezés szerint projekt határozott támogatása egyik bizonyítéka annak, hogy Magyarország araszol az orosz befolyási övezet felé.
Budapest azonban azzal érvel, hogy nem maradt más lehetősége energiabiztonságának - és közvetve Európa energiabiztonságának - erősítésére.
Ugyanaz a helyzet, mint a németeknél
A Nabucco - azeri gáz érkezhetett volna Európába egy nagy déli kanyarral - közel tízéves halogatás után nem épül meg és az ukrán válság csak egy újabb érv amellett, hogy Magyarország tegyen valamit. Ez szükségszerű – derült ki Aradszki szavaiból.
Az államtitkár szerint mindenki Magyarországra mutogat, elfelejtve, hogy mások sem végezték el ez ügyben házi feladatukat. Horvátország és Románia sem hajtotta végre azokat a beruházásokat, amelyek újabb vezetékkapcsolatokkal látták volna el az országot. Budapest 2017-re el akar készülni a Déli Áramlat magyar szakaszával.
A helyzet lényegében ugyanaz, mint az Északi Áramlat esetén - tette hozzá az előbbiekhez az államtitkár -, amely a Balti-tenger alatt szállít orosz gázt Németországba. Ezzel kiiktatja a Fehéroroszországon át vezető tranzitból eredő kockázatot. A két vezeték ugyanakkora mennyiségű gáz továbbítására lesz képes, ezért a magyar kormány álláspontja szerint pusztán két különböző útvonalról van szó.
Gondolják át!
Aradszki emlékeztetett arra is, hogy a Déli Áramlat projektben érdekelt európai országok - Magyarországon kívül Ausztria, Szlovénia és Bulgária - kérték az Európai Bizottságot, hogy tisztázza Moszkvával, hogyan lehet az uniós szabályokkal összhangban megépíteni a vezetéket. A tárgyalások azonban megszakadtak. Az EU szabályai szerint nem lehet egy tulajdonos kezében a vezetékhálózat és az azon át áramló gáz, mert ez monopolhelyzetbe hozza a szállítót.
Amos Hochstein, az USA külügyminisztériumának energiaügyi megbízottja elismételte kormánya álláspontját, miszerint azoknak az európai országoknak, amelyek támogatják a Déli Áramlatot, újra kellene gondolniuk álláspontjukat. Mindenkinek fel kell tennie magának a kérdést, hogy diverzifikálni akarjuk-e Európa energiahordozó-ellátását vagy sem - fejtegette. Az alternatíva, hogy újabb egy-két generációra kiszolgáltatjuk a régiót ugyanannak a szállítónak.