Decembertől építik a Déli Áramlatot a Fekete-tenger alatt
További Energia cikkek
- Törvénybe foglalta a német parlament, hogy be kell zárni a szénerőműveket
- 8 forinttal drágább a benzin
- Magyar kutatók: Gazdaságilag is megéri minél előbb szabadulni a szénerőművektől
- 2021 elején kezdődhetnek a földmunkák a Paks 2 területén
- A járvány miatt kevesebb áramot fogyasztunk, mint ilyenkor szoktunk
Egy hónapos csúszással, december közepén megkezdődhet a Déli Áramlat Fekete-tenger alatti szakaszának építése - közölte a Gazprom egyik képviselője hétfőn.
Vlagyimir Markov, az orosz állami energetikai cég főosztályvezetője ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a beruházás megvalósítása a tervek szerint halad, noha némi elmaradás van az ütemtervtől. Leszögezte, hogy "a (Déli Áramlat) gázvezeték a terveknek megfelelően elkészül, és határidőre üzembe helyezik".
Markov azt mondta, hogy minden előkészületi munkát befejeztek, és december 15-én megkezdődhet a tenger alatti szakasz építése, de hozzátette, hogy ebben tévedhet. Arról is beszámolt, hogy a Déli Áramlathoz csatlakozó oroszországi vezetékrendszer építésében nincs csúszás.
Az orosz gázt Ukrajna elkerülésével Európa több országába, így Magyarországra is eljuttató vezetékrendszeren a Gazprom közlése szerint 2015 végén indulhatnak meg a szállítások. A Déli Áramlat teljes kapacitását, évi 63 milliárd köbméter földgáz továbbítását 2018-ra érné el.
A szankciók miatt többe kerül
A Gazprom főosztályvezetője arról is beszélt moszkvai tájékoztatóján, hogy a Déli Áramlat költségeinek megnövekedése sem haladja meg az állami cég pénzügyi lehetőségeit, és szerinte a nyugati büntetőintézkedések nem befolyásolják a gázvezeték Fekete-tenger alatti szakaszának megépítését. Kijelentette, hogy a Gazprom képes nagyszabású beruházásainak megvalósítására elsősorban saját forrásaiból, de nem mond le a hitelfelvételi lehetőségekről sem.
Alekszandr Ivannyikov, a Gazprom pénzügyi és gazdasági osztályvezetőjének első helyettese októberben egy szentpétervári nemzetközi gázfórumon azt mondta, hogy a Déli Áramlat összköltsége az eredeti 16 milliárd euróhoz képest 7,5 milliárd euróval többe kerülhet, azaz 23,5 milliárd euróra emelkedhet. Ez 47 százalékos drágulás volna.
Orosz elemzők szerint a drágulás elsősorban azzal függ össze, hogy az Egyesült Államok által bevezetett szankciók miatt a Gazprom csak drágán juthat kölcsönhöz.
A Kommerszant című orosz napilap két hete arról írt, hogy a Szibéria Ereje nevű gázvezeték megépítése és a Kínával aláírt energetikai megállapodások teljesítése késleltetheti a Gazprom többi beruházását, így a Déli Áramlat megvalósítását is. Az orosz állami energetikai óriáscég lemondott arról, hogy 25 milliárd dolláros hitelt vegyen igénybe Pekingtől a Kínába vezető gázvezeték megépítésére. Szakértők szerint a döntés komoly kockázat az állami cég pénzügyi stabilitása szempontjából, hacsak az nem fagyasztja be valamely másik nagy beruházását, például a Déli Áramlat európai gázvezeték megépítését.
Az európai szakasz bizonytalan
A Déli Áramlat európai szakasza szintén problémás, igaz, ez inkább politikai okokból. Miközben Magyarország kiáll az orosz beruházás mellett, Bulgáriában leállt a vezeték építésének előkészítése.