További Energia cikkek
- Törvénybe foglalta a német parlament, hogy be kell zárni a szénerőműveket
- 8 forinttal drágább a benzin
- Magyar kutatók: Gazdaságilag is megéri minél előbb szabadulni a szénerőművektől
- 2021 elején kezdődhetnek a földmunkák a Paks 2 területén
- A járvány miatt kevesebb áramot fogyasztunk, mint ilyenkor szoktunk
A PwC makroökonómiával foglalkozó csapata elkészítette februári elemzését, amelynek fő megállapítása, hogy
Különösen az eurózóna, Japán és az Egyesült Államok; de az egyes iparágakban azonban elérő módon jelentkeznek majd az árcsökkenés hatásai. Becslések szerint 2015-ben egy hordó olaj átlagos ára 55 dollár körül alakulhat, amely hozzávetőleg 50 százalékkal alacsonyabb, mint 2014 júniusában. Erről egyébként mi is írtunk részletesebben, ezt ide kattintva olvashatja el.
A cégek és a háztartások is várhatnak még
Az elemzés szerint néhány nagyvállalat kevésbé érzi majd a változás előnyeit, mert korábban fedezeti ügyletekkel biztosították magukat a magasabb olajárak ellen vagy hosszú távú szállítói szerződéseket kötöttek.
Ez azt jelenti, hogy mondjuk tavaly ősszel még úgy kötöttek fél évvel későbbi adásvételre szerződést, hogy nem tudták, hogy ekkora mértékben csökkenni fog az olaj ára, így akkor még úgy tűnt, meg fogja érni az az ár, amiben megegyeztek. Időközben viszont az előre vártnál jobban esett az olaj ára, így már a szerződésben foglalt kedvezőtlenebb áron kellett üzletelniük.
Emellett a háztartásoknak is várniuk kell a pozitív változásra, amíg az értékláncon keresztül elér hozzájuk az olajáresés hatása (erről pedig itt írtunk bővebben).
A szállítmányozók lehetnek a nyertesek
Az elemzés szerint az Egyesült Államok és az eurózóna gazdaságainak ipari, lakossági, közlekedési és szolgáltatási ágazataiban is vizsgálja a csökkenő olajárak hatásait. Ebből az derül ki, hogy:
- az Egyesült Államok szállítmányozási és ipari ágazataiban a működési költségek 2015-ben mintegy 300 milliárd dollárral csökkenhetnek, ami növelheti a termelést, az erősebb kínálat pedig lenyomhatja az árakat és ösztönözheti a fogyasztást.
- A szállítmányozási szektor az eurózónában is az áresés nagy nyertese lehet, mintegy 65 milliárd dollárnyi költségcsökkenés révén, ám ennek a hatása csak később jelentkezhet, tekintve például, hogy számos légitársaság fedezeti ügyletekkel biztosítja magát az üzemanyagárak változása ellen.
- Az Európai Központi Bank eszközvásárlási programjának 1,1 ezer milliárd euró összegű kiterjesztése veszélyt jelenthet a közös valutára, mivel folytatódhat az euró leértékelődése a dollárral szemben. Az árfolyamot lefelé nyomhatja továbbá Görögország esetleges kilépése az eurózónából.
A teljes angol nyelvű elemzés itt érhető el.