További Energia cikkek
- Törvénybe foglalta a német parlament, hogy be kell zárni a szénerőműveket
- 8 forinttal drágább a benzin
- Magyar kutatók: Gazdaságilag is megéri minél előbb szabadulni a szénerőművektől
- 2021 elején kezdődhetnek a földmunkák a Paks 2 területén
- A járvány miatt kevesebb áramot fogyasztunk, mint ilyenkor szoktunk
De rég tankoltam 300-nál olcsóbban egy litert! Illetve pont 10 perce.
- írta kollégánk egy ismerőse nemrég Facebookon. Az MTI szerint a Mol legutoljára múlt pénteken csökkentette a gázolaj árát, így a csökkentéssel a gázolaj átlagára 315-316 forintra csökkent, a 95-ös benziné pedig 326-327 forint maradt.
Olcsón megúszhatja
Viszont ha gyorsan lecsekkoljuk például a Holtankoljak.hu-t, kiderül, hogy több helyen tényleg meg lehet úszni 300 forint/liter alatt a tankolás dízeles kocsival.
A benzines tankolást pedig akár 312 forint/literért is meg lehet oldani, de a cikk írásakor ezt kizárólag Fóton és Rákospalotán lehet megtenni Budapest közelében.
Miért nem olcsóbb?
Az üzemanyag azért ilyen olcsó, mert 11 éve, 2004 közepe óta nem volt ennyire olcsó az olaj a világpiacon. 36,04 dollárba került egy hordónyi Brent kőolaj hétfőn. Az áresés oka, hogy december 4-én a OPEC-országok elhagyták a termelési korlátozásaikat, így még több olaj kerülhet ki tőlük a világpiacra, miközben az USA pénteken elfogadott egy törvényt, ami alapján újra lehet az országból nyers olajat exportálni.
Abdalla Salem El-Badri, az OPEC főtitkára októberben egy Kuvaitban tartott konferencián azt mondta, látszik, hogy a nem OPEC tagoknál már csökkent a kitermelés mennyisége, és a kereslet is élénkül. Az OPEC-nél bíznak abban, hogy 2016-ban az olajpiac jóval kiegyensúlyozottabb lesz. Mohammed Al Sada, katari energiaügyi miniszter szerint az árak már elérték mélypontjukat, és 2016-tól a jelek szerint fellendülés várható.
Jó kérdés persze, hogy egy ilyen durva áresés miért látszik meg egy az egyben abban az árban, amennyiért a magyar kutakon tud tankolni. Ennek oka például az, hogy az árra a különféle pénzek árfolyama is hatással van. Éppen ezért, amíg az olajár meredeken zuhanni kezdett tavaly júniusban, a benzin a magyar kutakon csak szeptemberben kezdett enyhén ereszkedni. Az áresést az is visszafoghatná, ha a feldolgozott és nyers olaj ára között nagy lenne a különbség, de jelenleg ez nem igazán jelentős.
Az árnak több mint felét viszont adók határozzák meg: literenként 120 forint jövedéki adót fizetünk, ami nagyjából az ár 35 százaléka, a 27 százalékos áfa pedig egy liter benzin árának 21 százalékát teszi ki. Ezek fix összeget, amiknek semmi köze az olaj világpiaci árához. Ezen kívül még a kis- és nagykereskedelmi árrés és az a díj határozza meg az árat, amit a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetségnek kell kifizetni. A Portfolio grafikáján ez KKKSZ díj néven szerepel, ez jelenleg 1,5 forint egy liter benzin után, de a szövetség július 1-től már 4,8 forintot fog felszámolni.