További Energia cikkek
-
Törvénybe foglalta a német parlament, hogy be kell zárni a szénerőműveket
- 8 forinttal drágább a benzin
- Magyar kutatók: Gazdaságilag is megéri minél előbb szabadulni a szénerőművektől
- 2021 elején kezdődhetnek a földmunkák a Paks 2 területén
- A járvány miatt kevesebb áramot fogyasztunk, mint ilyenkor szoktunk
De rég tankoltam 300-nál olcsóbban egy litert! Illetve pont 10 perce.
- írta kollégánk egy ismerőse nemrég Facebookon. Az MTI szerint a Mol legutoljára múlt pénteken csökkentette a gázolaj árát, így a csökkentéssel a gázolaj átlagára 315-316 forintra csökkent, a 95-ös benziné pedig 326-327 forint maradt.
Olcsón megúszhatja
Viszont ha gyorsan lecsekkoljuk például a Holtankoljak.hu-t, kiderül, hogy több helyen tényleg meg lehet úszni 300 forint/liter alatt a tankolás dízeles kocsival.
![forrás: Holtankoljak.hu](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1068/10682/106829/10682987_6bdc1da8e53e48a0110eb1eaf45f1442_wm.jpg)
A benzines tankolást pedig akár 312 forint/literért is meg lehet oldani, de a cikk írásakor ezt kizárólag Fóton és Rákospalotán lehet megtenni Budapest közelében.
![forrás: Holtankoljak.hu](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1068/10683/106831/10683121_196b2385c082d29fe713ffa31035a5a9_wm.jpg)
Miért nem olcsóbb?
Az üzemanyag azért ilyen olcsó, mert 11 éve, 2004 közepe óta nem volt ennyire olcsó az olaj a világpiacon. 36,04 dollárba került egy hordónyi Brent kőolaj hétfőn. Az áresés oka, hogy december 4-én a OPEC-országok elhagyták a termelési korlátozásaikat, így még több olaj kerülhet ki tőlük a világpiacra, miközben az USA pénteken elfogadott egy törvényt, ami alapján újra lehet az országból nyers olajat exportálni.
Abdalla Salem El-Badri, az OPEC főtitkára októberben egy Kuvaitban tartott konferencián azt mondta, látszik, hogy a nem OPEC tagoknál már csökkent a kitermelés mennyisége, és a kereslet is élénkül. Az OPEC-nél bíznak abban, hogy 2016-ban az olajpiac jóval kiegyensúlyozottabb lesz. Mohammed Al Sada, katari energiaügyi miniszter szerint az árak már elérték mélypontjukat, és 2016-tól a jelek szerint fellendülés várható.
Jó kérdés persze, hogy egy ilyen durva áresés miért látszik meg egy az egyben abban az árban, amennyiért a magyar kutakon tud tankolni. Ennek oka például az, hogy az árra a különféle pénzek árfolyama is hatással van. Éppen ezért, amíg az olajár meredeken zuhanni kezdett tavaly júniusban, a benzin a magyar kutakon csak szeptemberben kezdett enyhén ereszkedni. Az áresést az is visszafoghatná, ha a feldolgozott és nyers olaj ára között nagy lenne a különbség, de jelenleg ez nem igazán jelentős.
![olaj](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1068/10683/106838/10683859_61b069853b9cfbbcf606107c13e8d3fb_wm.jpg)
Az árnak több mint felét viszont adók határozzák meg: literenként 120 forint jövedéki adót fizetünk, ami nagyjából az ár 35 százaléka, a 27 százalékos áfa pedig egy liter benzin árának 21 százalékát teszi ki. Ezek fix összeget, amiknek semmi köze az olaj világpiaci árához. Ezen kívül még a kis- és nagykereskedelmi árrés és az a díj határozza meg az árat, amit a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetségnek kell kifizetni. A Portfolio grafikáján ez KKKSZ díj néven szerepel, ez jelenleg 1,5 forint egy liter benzin után, de a szövetség július 1-től már 4,8 forintot fog felszámolni.