Olivér
4 °C
8 °C

Mi lesz előbb: 4-es metró, M0-s gyűrű vagy magyar euró?

2007.05.02. 07:34
Mikor hal ki a magyarság a Kárpát-medencében? Ez is fontos kérdés, de kegyeleti okokból nem foglalkozunk vele. Azzal viszont annál inkább, hogy vajon mikor ér majd körbe az M0-s gyűrű, mikor utazhatunk végig a 4-es metrón és mikortól fizethetünk euróval Magyarországon. Melyik hiányzik Önöknek a legjobban? Melyikre mondanák a leginkább, hogy elkúrtuk? Minden töketlenkedés ellenére melyik lesz meg a leghamarabb? A válaszokhoz összeszedtük, amit a nagy álmokról tudni érdemes. Olvassanak, tippeljenek.
Mi lesz előbb? M0-ás? Euró? 4-es metró? Szavazzon!

Mikor határozták el?

Az első ötlet még 1942-ből származik, ekkor jelent meg tanulmány Vásárhelyi Boldizsár műegyetemi professzor tollából, amelyben javaslatot tett egy Budapestet elkerülő, a várostól a mainál távolabbi nyomvonalú útról. A hatvanas években a fővárosba sugárirányban befutó főutakat és autópályákat a Hungária körgyűrű vonalában egy városi, magas vezetésű autópályával akarták összefogni. A hetvenes években fogalmazták meg ismét a főváros külső kerületeiben és határában vezetett autópálya ötletét.

Milyen céldátumok voltak?

2007-re az M0-s körbeér, és valódi gyűrűvé válik, jósolta Medgyessy Péter 2004 májusában. Ezt talán már akkor sem hitte el senki a miniszterelnöknek, aki három hónappal később már nem is volt az.


Az M0-ás és a céldátumok, a meglévő szakaszok zölddel

Az egyes szakaszokra külön céldátumok is voltak, közülük az északi Duna-hídé jól szimbolizálja az egész körgyűrűét. A híd építésének elkezdését 1994-ben Schamschula György, a Boross-kormány közlekedési minisztere 1995-re, az átadást az Orbán-kormány 2002 elején 2005-re, a Medgyessy-kabinet 2002 őszén 2006-ra ígérte, az építés kezdetén 2007-ről volt szó, Kóka János ezt tavaly nyáron 2008-ra módosította.

Mennyibe kerül?

Az első, 29,5 kilométeres szakaszt, amely az M1-est, az M5-öst, az M7-est, az 1-es, az 5-ös, a 6-os, a 7-es és az 51-es főutakat kapcsolja össze, 1994-ben adták át. A kétszer két sávos, legfeljebb 80 km/órás sebességgel használható út akkor 15 milliárd forintba került.

A következő szakaszt, az M5-ös és a 4-es főút közötti 13 kilométert 2005 decemberében helyezték forgalomba. A 4-es főút egy vecsési és üllői elkerülő szakaszával együtt 34,5 milliárd forintba került.

A még épülő keleti szektor 42,2 milliárd forintba fog kerülni, további 31 milliárdba az M3-as és az M0-s gödöllői átkötése. A mostani 2/B főút – az M0 leendő M3 és Megyeri híd közötti szakasza – további 9 milliárdba került, az északi Duna-híd 62 milliárdba fog.

Épül a híd - klikk a képre!
Hídépítő sajtótájékoztató Demszkyvel és Kókával (2006. július) - klikk!

Ez eddig 193,7 milliárd forint, a budai folytatásra viszont egyelőre még becslések sincsenek, és építeni kellene egy átkötést délen, az 51-es főúti csomóponttól az M5-4-es főút közötti szakasz csomópontjához. Az összköltséget az Index a 300 milliárd forint közelébe saccolja.

Kinek jó, miért jó?

Jó a budapestieknek és az agglomerációban élőknek (több mint kétmillió embernek), mert naponta néhány ezer kamionnal és egyéb gépjárművel kevesebb roncsolja az egészségüket, idegeiket, csökkenhet a dugók száma a városban, és az Óbudáról Csepelre járók is választhatják a zsúfolt város helyett a gyorsforgalmi utat. Jó a fuvarozóknak, mert nem kell bemenniük a belvárosba. Jó az útépítőknek, amíg építhetik, és amikor majd fel kell újítani.

Hol rontották el?

A déli szektort ott, hogy keskeny lett, így szélesíteni kell a nyomvonalat. A keletit és a nyugatit ott, hogy nem volt elegendő előzetes egyeztetés a környezetvédőkkel és a kerületekkel, a terveket civil szervezetek és az önkormányzatok többször támadták meg bíróságon, volt, amikor a már folyó építkezést kellett leállítani szabálytalan engedélyeztetés miatt. Problémát jelentett a visszatérő pénzhiány is, valamint az, hogy 1998 és 2002 között semmilyen érdemi munka nem folyt a körgyűrűn és annak tervezésén.

Mikorra lehet?

A keleti szektort az M3-asig ez év végéig kell megépíteni, a gödöllői átkötésre egyelőre nincs időpont. Az északi Duna-hidat – amely Colbert helyett Megyeri híd lesz – a mostani információk szerint jövő nyárra kell elkészíteni, ez a 11-es főútig vezet. A 11-es és 10-es főút közötti szakasszal, valamint a 10-es főút és az M1-es közötti északi szektorral 2015-re kell elkészülni.

Az Index tippje

2015

Mi lesz előbb? M0-ás? Euró? 4-es metró? Szavazzon!

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?