A kormány szerdán jóváhagyta azt a nagyprojekt-javaslatot, amelynek fő célja az M0 déli, M1-es és M5-ös közötti elkerülő szakaszának bővítése, a szűk keresztmetszet megszüntetése, a biztonságosabb közlekedési feltételek megteremtése. A nagyprojekt támogatási kérelme rövid időn belül benyújtható az Európai Bizottsághoz – közölte a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
Az M0-ás út összekapcsolja a Budapestről kiinduló, sugárirányban futó autópályákat, összegyűjti és elosztja azok forgalmát. Az M0 déli szektor jelenlegi állapotában kétszer kétsávos, a sávok keskenyek, a leállósávok hiánya miatt gyakoriak a balesetek. A fejlesztést követően az elkerülő kétszer háromsávos lesz, és leállósávot is kialakítanak mindkét irányba.
Már pályáztatták az első szakaszt
Az NFÜ közleménye szerint a fejlesztés nyomán várhatóan tovább csökken a Budapestet terhelő autóforgalom, így a légszennyezés is. A projekt gazdasági hatásai sem elhanyagolhatóak: rövidtávon több mint százmilliárdos építőipari megrendelést jelent, hosszabb távon pedig a gyorsabb és biztonságosabb tranzitforgalom és a könnyebb megközelíthetőség a régiót vonzóbbá, versenyképesebbé teszi. A projekt kiemelten járul hozzá a térség logisztikai iparának fejlesztéséhez is – olvasható a közleményben.
A projekt keretében Biatorbágy és Gyál között az M0 legforgalmasabb, teljes déli szakaszán 2x3 sávos autópályát alakítanak ki, ehhez 20,4 kilométernyi új pálya épül. Az első, M1-es és M6-os közötti 6,5 kilométeres szakasz építésére kiírt tender jelentkezési határideje a múlt héten volt, eredményhirdetés április 20-án várható.
Új út, új hidak
Az 51-es főút és az M5-ös között több mint 6 kilométeres új nyomvonal épül, míg a jelenlegi M0-s útszakasz a jövőben M51-es jelzéssel az országos főúthálózat része lesz majd. A megépülő pálya már minden szempontból megfelelő kialakítású elválasztó sávval és leálló sávokkal is rendelkezni fog, növelve ezzel a nagyobb kapacitású út forgalombiztonságát.
A projekt magában foglalja egy 770 méteres Hárosi- és egy 500 méteres Soroksári-Dunaágon átívelő híd építését is. A megnövekedett forgalom miatt meghosszabbítják a zajvédő falakat, de növelik magasságukat is. Része lesz az M0 beruházásának az ún. Váza utcai átemelő telep átépítése, amely a pálya egy szakaszának és a kapcsolódó lakóterületeknek a csapadékvíz-elvezetését rendezi. További kapcsolódó létesítmény a 6-os főút Növény utcai csomópontjának átépítése, amely a Budapest-Székesfehérvár vasútvonal alatt is kiépülő aluljáróval az M0-s és a XXII. kerület főúthálózatának eddigieknél lényegesen jobb kapcsolatát is biztosítani fogja. A tervek szerint a teljes beruházás 2012-ben ér véget.