További Magyar cikkek
A magyar állam pert indított a 71-es főút Balatonakarattya és Balatonfűzfő közötti elkerülő szakasza késedelmes építése miatti kötbér érvényesítésére a konzorciumvezető Hochtief Construction AG-val szemben. Ennek mértéke a szerződés szerint követelhető maximális összeg, a bruttó vállalkozási díj 20 százaléka, azaz mintegy kétmilliárd forint - tudta meg a Napi Túróczi Jánostól, a kivitelezésben részt vevő másik konzorciumtag, a Mélyépítő Budapest Kft. felszámolását végző Credit-Audit Kft. ügyvezető igazgatójától.
A Mélyépítő szintén vitatja az állam követelését - amelyből a rá eső rész 900 millió lenne -, így perbe kíván lépni a Hochtief oldalán. A kötbérköveteléstől függetlenül a Mélyépítő egy új pert is kezdeményez két-három hónapon belül a Hochtieffal szemben nem szerződés szerinti elszámolásra hivatkozva, ennek értéke százmilliós nagyságrendű, de nyertesség esetén sem éri el a 900 millió forintot - tette hozzá az ügyvezető.
A balatoni elkerülő út 17,3 kilométeres szakaszának építésére az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság 2005 augusztusában kötött szerződést a legalacsonyabb, nettó 8,3 milliárd forintos árajánlatot benyújtó Hochtief-Mélyépítő konzorciummal. Az átadást először 2007 augusztusára, majd decemberre tervezték, de a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. az útpadka nem megfelelő minőségére hivatkozva nem vette át az útszakaszt.
Végül az autósok - hivatalos műszaki átadás nélkül - 2008 májusában vehették használatba a balatoni településeket elkerülő utat. A beruházást a konzorcium fejezte be úgy, hogy a közben csődbe ment Mélyépítő útépítő alvállalkozóinak a Hochtief fizetett.
A 2007 novemberében indult felszámolási eljárás során a Hochtief is benyújtotta követelését a Mélyépítővel szemben, ám ennek csak egy kis részét ismeri el a felszámoló, a nagyobbat vitatja. A Mélyépítő legnagyobb hitelezői ezenkívül még jelzálogjoggal biztosított pénzintézetek, illetve az állam.
Összesen 165 hitelező nyújtott be 6,5 milliárd forint értékben követelést a kft.-vel szemben, amelyből 1,7 milliárd forint a felszámoló által vitatott, bíróság előtt tisztázásra váró tétel. A pénzéhez azonban szinte senki sem fog hozzájutni a felszámolás lezárulásával, hiszen alig van vagyona a cégnek. Ingatlana nem volt, a megmaradt gépeit és berendezéseit pedig csak részben és nyomott áron tudta eddig a felszámoló értékesíteni, ezekből valamivel több mint 50 millió forint folyt be és még hasonló nagyságrendben várható bevétel.
A cég gépjárműparkját is meghirdette a Credit-Audit, ezekre még e héten lehet ajánlatot benyújtani, az irányár 57 millió forint. A felszámolási eljárás során még mintegy 150 millió forint egyéb bevétel folyt be a céghez, ebből a felszámoló 47 milliót fordított a dolgozók egy részének bérére és végkielégítésének kifizetésére. A bérgarancia-alap segítségével összesen 132 millió forintot fizettek ki a munkavállalóknak, de a 140 elbocsátott közül 39-nek még mindig 36 millióval tartoznak.
A járműparkon kívül még közel egymilliárdos követelésállománya van a Mélyépítőnek. Ebből 660 millió forint a garanciális számlavisszatartásokból származó követelés, amit várhatóan később értékesít majd a felszámoló (hiszen ezek nagyrészt 2011-ben, 2012-ben lejáró garanciavállalások). Az ezen felüli rész pedig behajthatatlannak látszó követelés. A cégnek jelenleg egy kisebb, mintegy 80 milliós követelés miatti pere van folyamatban.
A tízmilliárdos munkákat elnyerő - az M3-as és M7-es sztrádaszakaszok építésében is közreműködő - cégnek a könyvei alapján sohasem volt vagyona, az építkezéseit hitelből indította el. Az 1994-ben alapított, 140,2 millió forint jegyzett tőkéjű cég 2005-ig Bartha Ferenc többségi tulajdonában volt, majd a Hochtief szerzett benne közvetlen tulajdont. A német cég többségi részesedését 2006 novemberében egy spanyol befektetőnek, az Equip Technic Santandreu SA-nak adta el, azóta a Hochtief kisebbségi tulajdonosa a cégnek, csakúgy, mint a Padut Építőmérnöki Bt.