- Gazdaság
- Magyar
- erőmű
- mátraterenye
- szén
- leisztinger tamás
- gergényi péter
- pintér sándor
- herco
- immo-next
Leisztinger szénerőművet tervez a Mátrába
További Magyar cikkek
Március végén kért engedélyt környezetvédelmi hatásvizsgálat megindítására az Első Nógrádi Erőmű Zrt. és ezzel formálisan is megkezdődött egy új magyarországi szénerőmű építésének előkészítése. Az létesítmény a Nógrád megyei Mátraterenyén épülne és a közelben bányászott szénnel, illetve esetleg ötödrészben fával fűtenék.
A beruházást tervező cég részvényein két vállalkozás osztozik. Az egyik a ciprusi Herco Holdings. Ez az a vállalkozás, amelyik a 2007 végén megvásárolta az Admiral Tours nevű utazási irodát. Az Admiral eladói között volt Pintér Sándor, aki az Orbán-kormány idején belügyminiszter volt, jelenleg pedig többek között az OTP igazgatótanácsának tagja. Az Admiralban Pintér egyik tulajdonostársa Gergényi Péter volt, aki budapesti rendőrfőkapitányként ért karrierje csúcsára. A Herco jelenlegi tulajdonosai nem ismertek.
Az erőművet tervező cég többi részvényét az Immo-Next Zrt. bírja. Ezt a céget Leisztinger Tamás és Potsubay Dóra alapították 2005-ben. Leisztingert a leggazdagabb magyarok között tartják számon (a Napi Gazdaság listáján a negyedik 69, 5 milliárdos vagyonnal), aki jó kapcsolatban van az MSZP-vel is, élettársa például a fővárosi önkormányzatban erősíti a párt frakcióját. Potsubay több Leisztinger által tulajdonolt cégben is viselt tisztségeket.
Gergényi Péter és Leisztinger Tamás voltak már egyéb területen üzleti kapcsolatban egymással, amikor a nagyvállalkozó tavaly év végén megvette az Athlon Pénzügyi Zrt.-t, amelynek igazgatójává Gergényi Pétert nevezte ki.
A beruházás érdekessége, hogy a széntüzelésű erőművek építése ellentmond az EU irányelveinek. Éppen tavaly decemberben fogadták el a tagállamok – így Magyarország is – azt a határozatot, amely szerint 2020-ig 20 százalékkal csökkenteni kell a tagállamok szén-dioxid kibocsátását, és ezzel visszavetnék a fosszilis energiahordozók (szén, gáz, olaj) felhasználását. Ugyanakkor a mátraterenyei erőmű terve nem egyedülálló Magyarországon: az állami MVM tavaly döntött arról, hogy beszáll a szintén széntüzelésű Mátrai Erőmű jelentős bővítésébe.
Mátraterenyén néhányan komolyan aggódnak a lehetséges környezeti károk miatt. Gyurcsák Attila mátraterenyei lakos a WWF nevű környezetvédelmi szervezettel vette fel ezért a kapcsolatot. A WWF szerint az aggodalmak megalapozottak. Számításaik szerint a 33 százalékos hatékonyságúra tervezett erőmű aligha működhet majd gazdaságosan, ráadásul sok veszélyes anyaggal szennyezné a környezetet. A WWF szerint ha az erőmű megépül, akkor ez lesz az egyik legnagyobb üvegházgáz kibocsátó az országban, az ezzel kapcsolatos széndioxid-kvóta kiváltása milliárdokba kerülhet.
Aggasztó lehet a falun napi 12 órában átmenő teherautó-forgalom, amely a szén szállításához kell majd, illetve a talajvíz szintjének várható csökkenése, amit az erőmű nagy vízigénye okozhat. A környékbeli települések vezetői információink szerint inkább ellenzik a beruházást, mert a környéken sok a nyaraló, félnek az ingatlanok árának esésétől, a szennyezéstől, a halastavak vízszintjének csökkenésétől, a környékbeli védett területek pusztulásától.
Ugyanakkor támogatók is akadnak, hiszen az erőmű új munkahelyeket biztosítana, feléleszthetné az elsorvadt nógrádi szénbányászatot és jelentős adóbevételt biztosíthatna Mátraterenyének. A faluban péntek délután falugyűlésen tájékoztatják a beruházók az embereket a tervről.