Az áfaemelés 2009-es hatását a matricabevételek esetében 500 millió forint mínusszal veszik figyelembe – idézi a Világgazdaság kérdésére Kalmár Koppányt, a KKK kommunikációs vezetőjét. A díjnövelést korlátozza a vonatkozó közösségi irányelv is, amely euróban maximálja a bruttó összeget, ráadásul azt a tárgyévet megelőző október 15-i árfolyamon kell átszámítani.
A KKK legújabb becslése szerint a matricák értékesítéséből az idén befolyó nettó összeg 41,9 milliárd forint lesz, ez mintegy 4,1 milliárddal kevesebb a legutolsó számításhoz képest, és elmarad a tavalyitól is. Ehhez adódik még a pótdíjbevétel csökkenése, várhatóan 1,5 milliárd forintra. A gyorsforgalmi utakra ebből több mint bruttó 14 milliárdot fizetnek ki működési költségként (üzemeltetés, karbantartás és tisztítás), és közel 4 milliárdot költenek az úthálózat felújítására. Ezek az összegek biztosítani tudják a biztonságos működést, írja a VG.
A bevétel nemcsak az adó emelése, hanem a forgalom visszaesés miatt is csökken. Az előző év hasonló időszakához képest a járművezetők összességében hat százalékkal kevesebb e-matricát vásároltak, ez négyszázalékos bevétel-viszszaesést eredményezett. Ezzel megtörni látszik a matricák eladásának elmúlt fél évtizedes növekedése. Történt ez annak ellenére, hogy a magyarországi gyorsforgalmi úthálózat hossza tavaly közel 70 kilométerrel növekedett.
A kevesebb matrica kevesebb autóst is jelent, derül ki a lap cikkéből. A legnagyobb visszaesés az országon áthaladó tranzitforgalom lebonyolításában kiemelt szerepet játszó M1-esen volt: ez év január–márciusában átlagosan 5-10 százalékkal
kevesebb jármű közlekedett ezen az útszakaszon, mint tavaly. Ugyanennyivel esett vissza az M0-s autóút déli szektorának forgalma. Stagnált a forgalom az M3-ason és az M7-esen is.