Brutálisan visszaeshet a hitelezés
További Magyar cikkek
A pénzügyi szektor képviselői szerint a jegybank javaslata jelentősen csökkentené a hitelfelvételi kedvet, sok potenciális ügyfelet kizárna hitelezésből. A javaslat alapvető eleme és a piaci szereplők szerint így a legfontosabb probléma, hogy a tervezet közvetve a bejelentett jövedelemhez kötné a felvehető hitel nagyságát. Magyarországon azonban nagyon sokan minimálbérre vannak bejelentve, miközben tényleges jövedelmük – bár nem tudják igazolni – ennél több. Az adópolitikai és egyéb megfontolásokat félretéve tény, hogy van egy széles réteg, amelyik papíron nem, de valójában megbízható adós volt az elmúlt években.
A jogszabály megelőzné korát, mert tudjuk, hogy a bejelentett és a tényleges jövedelmek között nagyon sok embernél igen nagy a különbség, mondta Bánfalvi László, az Otthon Centrum Hitel Centerét működtető HC Központ Kft. ügyvezető igazgatója. Ez a réteg teljesen kiszorulna az ingatlanpiacról, nem fognak tudni vásárolni.
A bankok a múltban áthidalták ezt a problémát. Nagyon sok volt a minimálbéres konstrukció, amelyeknél más módszerekkel – például megnézték az ügyfél életvitelét, fogyasztását – tudták vizsgálni a hitelképességet. Ennek a rétegnek a kiesése kihat a teljes ingatlanpiacra, és pont a legkeresettebb középkategóriás ingatlanoknál lesz megfigyelhető a kereslet csökkenése. A luxuskategóriát eddig sem érintette a hitelfeltételek változása, hiszen ebben a szegmensben eddig sem feltétlenül hitelből vásároltak. A tizenöt–harmincmilliós ingatlanoknál azonban már probléma a jóval nagyobb önrész megteremtése.
Eladhatatlan új autók
Az autóhiteleknél sem sokkal rózsásabb a helyzet. A Lízingszövetség szerint nem fogadható el ilyen súlyos beavatkozás a piaci folyamatokba, úgy vélik, közgazdaságilag indokolatlan a verseny ilyen korlátozása.
Legfőképpen azért nincs értelme a további korlátozásnak, mondja Lévai Gábor, a Lízingszövetség főtitkára, mert 2009. január elsejétől lépett életbe egy PSZÁF-ajánlás. Ez az autóhiteleknél minimum húsz százalékban határozza meg az önrészt, és nyolc évben maximalizálja a futamidőt. Szerinte már most látszik, hogy ez a szabályozás megtisztította a lízingcégek portfolióját. Hiába telt el csak kilenc hónap a bevezetés óta, a problémás autóhitelek nagy része az első évben dől be, mert az ügyfelek úgy gondolkodnak, hogy akkor még kevés veszteséggel tudnak kiszállni a hitelből, legfeljebb elveszik az autót, és vesztenek néhány százezer forintot. A PSZÁF-ajánlás életbe lépése óta tapasztalataik azt mutatják, hogy sokkal kevesebb a bedőlő hitel.
Jegybanki javaslat
Havi nettó 250 ezer forint jövedelemig a háztartási hiteleknél a törlesztés-jövedelem arány maximuma forinthitelnél 30, eurónál 23, egyéb devizánál 15 százalék lenne. Havi nettó 500 ezer forint jövedelemig ezek az arányok 40, 31, illetve 20 százalék. Az ennél nagyobb, nettó 500 ezer forint feletti jövedelműeknél a törlesztés forintkölcsönöknél 50 százalék, euróalapúaknál 38 százalék, egyéb devizákban felvett hiteleknél a jövedelem 25 százaléka lehetne.
A háztartási jelzáloghitelek esetén a maximális hitel-fedezet arány forintkölcsönöknél 70, eurónál 54, míg egyéb devizában felvett hitelnél 35 százalék lenne (azaz az önrész minimum 30, 46, illetve 65 százalék). A javaslat a gépjárműhitelek futamidejét 5 évben maximalizálná, ezeknél a kölcsönöknél a maximális hitel-fedezet arány forintban 80, euróban 62, egyéb devizában 40 százalék lenne.
A válság is korlátoz
Ráadásul a válság miatt az emberek megfontoltabban vesznek fel hitelt, arányaiban több lett a készpénzes vevő. Ma azok nem vesznek autót, akik hitelre vásároltak volna, a készpénzes vevők megmaradtak. Autóhiteleknél 2–2,5 millió forint volt eddig az átlagos hitel, az átlagos futamidő öt-hat év. Itt is igaz az a megállapítás, hogy a devizahiteleknél jóval kisebb a havi részlet, sőt kijelenthető, hogy autólízingnél olyan, hogy forinthitelezés, egyáltalán nem létezik, közölte Lévai Gábor. Ha a havi részlet korlátozását nézzük, akkor átlagfizetésnél devizahitellel alig valamivel több mint húszezer forintos részletet tudnak vállalni az ügyfelek. Lévai Gábor számítása szerint ez 8-900 ezer forintos hitelt jelent ötéves futamidővel számolva. Ennyiből nem lehet új autót vásárolni, használtat is alig. Még rosszabb a helyzet, ha a minimálbérre bejelentetteket nézzük, ők havi tízezer forintos hitelt tudnak felvenni, ami ötéves futamidővel néhány százezer forint. A korlát tehát tovább csökkentené az amúgy is mélyrepülésben lévő autólízingelést, eddig hetvenszázalékos volt a csökkenés, a tervezet hatására további ötven százalékos esést prognosztizálnak.
Jöhetnek a külföldi bankok
Másik következménye is lehet a korlátozásnak: népszerűbbek lesznek a határon átnyúló pénzügyi szolgáltatók. Már eddig is voltak olyan cégek, amelyek külföldi – például osztrák – pénzintézetek termékeit kínálták, és voltak, akik ezt igénybe is tudták venni. Lévai Gábor szerint emiatt a jegybanki javaslat nem éri el a célját, a lakosság eladósodottsága nem csökken, de sokkal kevésbé ellenőrízhető körülmények között vesznek fel új hiteleket.
Külföldön is van rá példa
Az MNB által javasolt korlátozás a hitelekre pedig egyáltalán nem példa nélküli. Romániában 2004 óta él az a központi szabály, amelyik a fedezet értékének hetvenöt százalékában határozza meg az adható hitel maximumát – másképpen szólva huszonöt százalékos önrészminimumot ír elő. Bulgáriában 2004-ben lépett hatályba az az központi jogszabály, amelyik bár nem a maximális hitel-fedezet arányt határozza meg, de olyan tőkekövetelményt állít fel, amely jelentősen megdrágítja a bankoknak a hitelkihelyezést, ha a fedezetként elfogadott ingatlan értékének hetven százalékát meghaladja az ügyfélnek nyújtott kölcsön. Horvátországban a maximális hitel-fedezet arány hetvenöt százalék. Ausztriában pedig tavaly vezették be a hetvenöt százalékos limitet.
A bankok is akarták?
Lapunk úgy tudja, hogy a magas lakossági eladósodottság jelentette veszélyforrás miatt és nemzetközi tapasztalatokat látva nemcsak a jegybankban fogalmazódott meg az, hogy érdemesebb lenne a hitelezést az eddiginél szűkebb korlátok közé terelni, hanem egyes bankok is jelezték, hogy ők is jónak látnák ezt. Ráadásul a bankok saját üzletpolitikája alapján egyedi banki szinten megfelelően elővigyázatosnak számító hitelezési gyakorlat ellenére makroszinten jelentős kockázatok épülhetnek fel, erre példa a devizahitelezésből származó rendszerszintű kockázat. A rendszerszintű kockázatokat a magyar pénzügyi rendszert stabilitási szempontból egységes egészként kezelő Magyar Nemzeti Bank illetve a pénzügyi stabilitásért felelős további intézmények feladata kezelni. Az önszabályozást azonban az hiúsította meg, hogy több bank attól tartott, az új pályán nem minden szereplő szeretne versenyezni, lennének potyautasok, akik nem vállalnák az önkéntes alapon fellállítandó keretrendszer betartását és inkább az agresszív hitelezés folytatásában látnák a fantáziát. Ekkor vált nyilvánvalóvá, hogy jogszabályi formában kellene kijelölni a pálya határait, amelyek így mindenkire vonatkoznának.Kevésbé elterjedt Európában az a fajta korlátozás, amely a háztartás nettó jövedelemének arányában határozza meg a vállalható törlesztőrészlet maximumát. Hollandia, Görögország és Románia él ilyen eszközzel. A románoknál például jövedelemsávonként eltérő, harminc-negyven százalék közötti felső sapkát vezettek be, és csak hatósági különengedéllyel mehet e fölé egy-egy konkrét esetben a törlesztőrészlet.
A hitelezést keretek közé szorító hatósági korlátok felállítását az indokolhatja, hogy idehaza nagyon nagy a lakosság által törlesztésre fizetett összeg. Amíg az eurózónában – tehát a nálunk jóval fejlettebb országok övezetében – átlagosan a lakosság jövedelmének tizedét fordítja felvett hitelek visszafizetésére, addig nálunk tizenhárom-tizennégy százalék ez az arány. Ilyen magas hányad csak az Egyesült Államokban van.
Ezek az átlagok, de ha jövedelemkategóriákra bontjuk a lakosságot, jelentős aszimmetriát láthatunk. Jelenleg a háztartási átlagjövedelem havi nettó 250 ezer forint körül alakul, ennek az összegnek körülbelül a fele jelenti azt, hogy az adott háztartás két tagja minimálbért keres. Egy ilyen, két minimálbéres alkotta háztartás átlagosan jövedelmének csaknem negyedét, 24 százalékát költi hitelének törlesztésére. A nagyobb jövedeleműeknél ennél lényegesen kisebb a hitel-visszafizetésre költött jövedelem aránya.
A minimálbéres réteget az a korlát érintené, amely a forinthitelnél 30, euróhitelnél 23, egyéb devizánál pedig 15 százalékban maximalizálná a törlesztés-jövedelem hányadot. Ennek alapján a nem eurós devizahitelek ennek a rétegnek gyakorlatilag elérhetetlenek lesznek, az euróhitel lehetősége is sokuknak elvész (hiszen a 24 százalékos, jelenleg jellemző törlesztés-jövedelem arány egy átlagszám, vannak olyan háztartások, ahol ennél nagyobb a mutató).
Tizenöt-húsz százalékkal kevesebb hitel
A jegybank kalkulációi szerint ha már öt éve bevezették volna a korlátozásokat, akkor tizenöt-húsz százalékkal kevesebb lett volna a hitel ebben az öt évben, forintban mérve a lakosság hitelállománya 2008 végén 9500 milliárd forint helyett 8300 milliárd forintra rúgott volna. A hatások felmérésekor azért lehet érdemes hosszabb időtávra visszanézni, mert a banki hitelezési feltételek folyamatosan enyhültek a válság előtti időszakban, így a várt hatásokat akkor lehet megfelelően feltárni, ha olyan időszakokat is figyelembe veszünk, amikor még szigorúbb hitelezési feltételeket is alkalmaztak a bankok.
A mérsékeltebb hiteldinamika 0,3 százalékponttal kisebb gazdasági növekedést vont volna maga után, de egyrészt a növekedés szerkezete egészségesebb lett volna, másrészt a lakosság és a nemzetgazdaság eladósodása nem lett volna ilyen mérvű, mint most – ami, ne feledjük, tavaly ősszel és idén tavasszal, a válság első és második hulláma idején bizony komoly veszélyforrást jelentett az egész magyar gazdaságra.
Tudvalevő, hogy a magyarországi bankoknak jól jött a lakáshitel- és általában a hitelboom. Nem véletlen, hogy az itteni bankok profitabilitása a világ élmezőnyében van. A hitelkorlátozás bevezetése természetesen azzal jár, hogy a bankok az eddiginél kisebb nyereségre tudnak szert tenni a lakossági hitelezésből. A korábbi szint azonban – ahogyan a fejlemények mutatták – nem volt fenntartható, hiszen a lakosság olyan mértékű eladósodottságával járt, amely makroszinten már nem elhanyagolható veszélyeket rejtett magában, és nem egészséges gazdasági növekedési pályát eredményezett.
A Parlamentben döntenek
Az MNB-javaslat most a PM-ben várja a sorsát: életbe lépéséhez törvényjavaslatba kell foglalni és be kell nyújtani az Országgyűlésnek, ahol végül – akár komoly módosításokkal, az eredeti határok eltolásával – a képviselők mondják ki a végső szót. Információink szerint a Pénzügyminisztériumban most a jegybanki ötlet makróhatásait vizsgálják, azaz azt, hogy a hitelezés jelentős korlátozása mennyiben vetné vissza a növekedést. (Még egyszerűbben: ha hitel nélkül nincs, aki megvegye a lakást vagy a kocsit, akkor nincs kinek építeni és gyártani, ami nemcsak a termelést vetheti vissza, hanem a munkanélküliséget is növeli.)
Megjósolható, hogy ez a kérdés az esetleges parlamenti vitában is kulcsszerepet kaphat, noha ma ember (értsd: elemző) nincs, aki meg tudná mondani, hogyan alakulhat jövőre a magyar GDP. A középutas becslések a nulla körüli sávban szórnak, azaz néhány tizedes növekedést vagy csökkenést várnak, de vannak, akik akár fél-egy százalékos növekedést is elképzelhetőnek tartanak. Ha az utóbbiakat vesszük alapul, és ehhez rendeljük hozzá az MNB-nek az az (analógiaként nyilván nem alkalmazható) számítását, hogy a korábbi években 0,3 százalékkal csökkentette volna a növekedést, ha már él a javaslatuk, kifogható a szél abból az érvelésből, hogy éppen a hitelezéskorlátozás tartaná recesszióban az országot, de az ilyen kérdések valójában nem dönthetők el.
Nem növeli a javaslat elfogadásának esélyét az sem, hogy bár a javaslat mellett sok szakmai érv szólhat, és az elmúlt évek hitelfelvevőinek jelentős része pedig akár bánhatja is korábbi döntését, a törvénnyel valójában arra kéne a választások előtt a képviselőknek áment mondaniuk, hogy ha valaki nem keres eleget papíron, az nem vehet kocsit vagy lakást.