Az Auchannak is lesz saját kefírje

2009.10.15. 12:11
Évek óta tartó előkészület után az Auchan is úgy döntött, hogy saját márkás terméket vezet be. A döntést meggyorsította, hogy a válság miatt a fogyasztók árérzékenyebbek lettek. Jelenleg 300 ilyen terméket kapni, év végére 800-ra bővül a választék.

A hazai kiskereskedelmi piacon szinte utolsóként az Auchan is bevezeti a saját márkás termékeket. A cég már nyáron elkezdte tesztelni, hogyan fogadják a vásárlók ezt a termékkört, a tömeges megjelenés azonban mostantól várható. Most nagyjából háromszáz ilyen terméket lehetett kapni, év égre nyolcszázra nő majd a számuk. Azzal számolnak, hogy a forgalom tíz százalékát adja majd ez a termékcsoport.

A saját márkás termékeket ugyanazok a vállalatok gyártják majd, akik márkájukkal már évek óta jelen vannak a piacon. A termékcsoport egy részét importálják, de a cég arra törekszik, hogy minél nagyobb arányt képviseljenek a hazai gyártású árucikkek. A cél az, hogy valamennyi kategóriában legyen saját márkás termék. A termékkör bevezetésével egyes kereskedelmi márkás termékek kikerülnek a kínálatból.

Az árucikkek bevezetését hosszú előkészítés előzte meg, hosszútávú stratégiájukban még 2003 környékén határozták el, hogy 2009-2010-ben bevezetik a termékkört. Ehhez még hozzájárult, hogy a válság miatt a fogyasztók árérzékenyebbek lettek, ráadásul a kereskedelmi márkás termékek egyre drágábbak lettek. Idén júliusban például egyes esetekben az áremelkedés meghaladta a 15 százalékot is – magyarázta Alain Chappennelli országos beszerzési és logisztikai igazgató.

Ugyanakkor azért is vártak a saját márkával, mert eddig szinte csak importból tudták volna megoldani a beszerzést, az áruházlánc mérete nem tette lehetővé olyan mennyiség megrendelését, mely mindkét félnek megérte volna. A forgalom alapján most már lehetőség van olyan feltételeket kialakítani, mellyel alacsonyan tudják tartani az árakat – mondta Jean-Paul Filliat vezérigazgató.

A saját márkás termékek már régóta jelen vannak a különböző áruházláncok kínálatában. Eleinte még kétkedéssel fogadták az emberek ezek megjelenését, de az évek alatt egyre népszerűbbek lettek. A Nielsen kutatása szerint az idei első félévben a láncok saját márkás termékeinek forgalma meghaladta a 165 milliárd forintot, az élelmiszerek között például 14 százalékkal nőtt a forgalmuk, a kozmetikumok között pedig 18 százalékkal.

Élelmiszer vásárláskor minden ötödik, vegyiárunál minden hatodik forintot saját márkás termékekért fizetünk. A legtöbb kereskedelmi márkás terméket az élelmiszereken belül állateledelből adták el. Az összes eladott állateledel 49 százaléka származott kereskedelmi márkás termékből. A másik termékcsoport élelmiszereken belül, ahol az összes eladásból a legnagyobb volt a kereskedelmi márkák részaránya, a mélyhűtött árucikkek.

Nemzetközi összehasonlításban azonban viszonylag alacsony Magyarországon a kereskedelmi márkák piaci részesedése. Élelmiszernél 22, háztartási vegyiárunál 17 volt az arányuk az első félévben. Ennél például magasabb az összesített részarányuk öt nagy európai piacon: Németországban, Nagy-Britanniában, Franciaországban, Spanyolországban és Olaszországban 25-33 százalék között mozog.