Etelka, Aletta
-3 °C
1 °C

Még mindig vidéki autósnak jó lenni

2009.11.06. 15:57

Bár a budapesti autósok díjai is csökkennek az idei kampányban, de ennek oka nem feltétlenül a javuló kockázatukban keresendő – számol be a Biztosítás.hu.

A portál szerint egyes biztosítók azért nyitnak Budapest felé, mert a vidéki autósokért ma már olyan éles verseny folyik, ahol egyik társaság sem mehet biztosra az ügyfélszerzésre. Érthető tehát, ha a kedvező vidéki díjak mellett, egyes biztosítók új terülteken is megpróbálnak ügyfeleket szerezni.

Még mindig elmondható azonban, hogy továbbra is a vidéki autóst tekinti álomügyfélnek a legtöbb biztosító, aki távol a város stresszétől és dugóitól, jelentősen kedvezőbb kárgyakorisággal rendelkezik, mint fővárosi társa. Míg Budapesten az autósok 6-7 százaléka okoz, átlag 500 ezer forint értékű kárt évente, addig vidéken csak az autósok 3-4 százaléka károkozó. A kis falvakban ez a szám még alacsonyabb és az átlagos kárérték is alacsonyabb.

Mindennek alapvetően az az oka, hogy a vidéki városokban és falvakban kisebb a forgalom, a forgalmi szituációk is egyszerűbbek. A statisztikákból a Biztosítás.hu szerint az is kiderül, hogy a fővároson kívül a parkolás közben okozott károk száma is kevesebb, lévén jobbak a parkolási lehetőségek.

A budapesti és vidéki kötelező árak ezen okok miatt nagyban különböznek. Míg egy budapesti 23 éves fiatal átlagos alapdíja közel 100 ezer forint évente, addig vidéki társa ennek alig 70 százalékát fizeti. A 35 éves korosztály esetében az eltérés még ennél is magasabb, vidéki középkorú autós a budapesti ár 60 százalékáért is magkaja a kötelezőt.

A Biztosítás.hu szerint azonban a vidékiek még így is valamivel magasabb árat fizetnek az autósok, mint az a károk alapján indokolt lenne. A budapesti autósok nagyobb váltási hajlandósága miatt ugyanis a biztosítók, részben a vidéki autósokkal fizettetik meg a budapestieknek adott engedményeiket. Az online váltók aránya például 50-50 százalék Budapestet és a vidéket összehasonlítva, miközben a járművek, több mint 70 százalékát vidéken üzemeltetik. A vidéki autósok váltási hajlandóságának növekedésével azonban ez az állapot is minden bizonnyal megváltozik majd a jövőben.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!